Abstract
Dünyanın farklı ülkelerinde “Sosyal Bilgiler” dersleri işlenmektedir. Amerikada Sosyal bilgiler dersinde tarih, coğrafya ve vatandaşlık eğitimi konularına ağırlık verilmekteyken Federal Almanya Cumhuriyetinde tarih, coğrafya, değerler ve normlar, toplum bilinci dersleri ve sosyal bilgiler dersleri ayrı işlenmektedir. Almanyada üniversitelerde Sozialkunde (Sosyal bilgiler) dersleri farklı eyaletlerde okutulmaktadır. Bu çerçevede Almanya da Sosyal bilgiler öğretmeni yetiştirme sisteminin incelenmesi farklı bir bakış açısı kazandırmayı amaçlamaktadır.
Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi tekniği kullanılarak Alman eğitim sistemi içerisinde sosyal bilgiler öğretmeni yetiştirme programı incelenerek konu ile ilgili dökümanlar analiz edilmeye çalışılmıştır. Almanya sosyal bilgiler öğretmenliği yetiştirme programı incelendiğinde önemli farklılıkların olduğu gözlenmiştir. Bu farklılıkların başında ders içerikleri yer almaktadır. Sosyal Bilgiler (Sozialkunde) ders içeriğinde sosyoloji, siyaset bilimi ve çağdaş tarih konularına yer verildiği görülmektedir. Almanyada Lisans (Bachelor) eğitimini tamamlayarak Birinci devlet sınavını (Staatexamen) kazanan öğretmenler atandıktan sonra iki yıl stajerlik eğitimi almaktadır. Aday öğretmenler iki uzmanın kontrolünde öğretmenlik mesleğini tüm yönleriyle yerine getirmeye çalışır. Bu süre sonunda yapılan ikinci devlet sınavının başarılmasıyla asil öğretmenlik yapmaya hak kazanırlar.