Research Article
BibTex RIS Cite

A Research on Communication Problems of Syrian Refugee Students from a Linguistic Social Work Perspective

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 730 - 742, 30.11.2022
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1109076

Abstract

This preliminary research, it is aimed to determine the problems experienced by refugee children whose mother language is Arabic in schools where Turkish education is given. The research addresses the question of how much of the problems that refugee children are specifically dealing with in school social work are due to language differences. Syrian refugee children living in Kocaeli and attending high school were selected as the universe. The research is limited to 10 high school students whose mother language is Arabic, born in Syria between 2004-2008. A semi-structured interview form was applied to five female and five male high school students in the Izmit district of Kocaeli. A qualitative research method was adopted, in which hermeneutic and in-depth answers were obtained with an interview form consisting of open-ended questions. As a result, institutions and organizations working in the field of refugees need a social work approach and social workers. Not knowing Arabic or Persian is the biggest obstacle for social workers working in the field, especially in the field of integration. Therefore, the biggest obstacle in front of Syrian students is education and the Turkish language that will provide it. Difficulties in language learning span the integration process over decades.

References

  • Bush, Kenneth. D.; Saltarelli, Diana, (2000), The Two Faces of Education in Ethnic Conflict: Towards a Peacebuilding Education for Children, UNICEF Innocenti Reesearch Center, Florence.
  • Dreyden-Peterson, Sarah, (2011), Refugee Education: A Global Review, UNHCR Policy Development and Evaluation Service, Geneva. http://www.unhcr.org/4fe317589.html.
  • Güldalı, P.(2019). Uluslararası Göç ve Sosyal Hizmet. Sosyal Hizmet Magazin Dergisi. (7). (7-9). Hek, Rachel, (2005), “The Role of Education in the Settlement of Young Refugees in the UK: The Experiences of Young Refugees”, Practice, 17 (3). (157-171).
  • Kara, Y.(2020). Yeni bir yaklaşım olarak dilbilimsel sosyal hizmet. Toplum ve Sosyal Hizmet. 31(4). (1703-1718).
  • McAndrew, M.(2009). Ensuring the proper competency in the host language: Contrasting formula and the place of heritage languages. Teachers College Record, 111(6), 1528-1554.
  • Mckay, S. L. ve Hornberger, N. H. (eds.) (2009). Sociolinguistics and language teaching. Cambridge.
  • MEB Milli Eğitim Bakanlığı (2013a). Ülkemizde Kamp Dışında Misafir Edilen Suriye Vatandaşlarına Yönelik Tedbirler Genelgesi. 03 18, 2017 tarihinde Kayseri Melikgazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü: http://melikgazi.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_05/03024558_suriye.pdf
  • MEB Milli Eğitim Bakanlığı (2013b). Ülkemizde Geçici Koruma Altında Bulunan Suriye Vatandaşlarına Yönelik Eğitim Öğretim Hizmetleri Genelgesi. Fethiye İlçe Mili Eğitim Müdürlüğü: http://fethiye.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_10/02093016_scannedimage24.pdf
  • Özer, Y.., Ateşok, Z., ve Komsuoğlu, A. (2016). Türkiye’nin Göçmen ve Mültecilere Yönelik Eğitim Politikalarının Dönüşümü. In A. Esen, M. Duman ve H. Alper (Eds.), Türkiye’de Geçici Koruma Altındaki Suriyeliler: Tespitler ve Öneriler (pp. 147–170). İstanbul.
  • Özgüzel, S.(2019). Suriyeli Göçmenlerin Entegrasyonunda Eğitim ve Kültürlerarası İletişimin Önemi; Hollanda Örneğinden Çıkarılacak Sonuçlar. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi. 27(2).(236-246).
  • Perruchoud, R.ve Redpath-Cross, J. (Der.) (2013). Göç Terimleri Sözlüğü. Ankara: Uluslararası Göç Örgütü (IOM). https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml31_turkish_2ndedition.pdf
  • Portes, Alejandro; Rumbaut, Ruben, G., (2001), Ethnicities: Children of Immigrants in America, University of California Press, Los Angeles.
  • Taştan, C., ve Çelik, Z. (2017). Türkiye’de Suriyeli Çocukların Eğitimi Güçlükler ve Öneriler. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
  • Trueba, Enrique; Garza, Encarnacion; Reyes, Pedro, (2004), Resiliency and Success: Migrant Children in the US, Paradigm Publishers, Colorado.
  • Tunga Y., Engin G., ve Çağıltay, K. (2020). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar Üzerine Bir Alanyazın Taraması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 317-333. DOI: 10.17679/inuefd.535845
  • Whitaker, E. (2010). Language acquisition of the children of immigrants and the role of nonprofit organizations. Washington: University of Puget Sound.

Dilbilimsel Sosyal Hizmet Perspektifinden Suriyeli Mülteci Öğrencilerin İletişim Problemleri Üzerine Bir Araştırma

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 730 - 742, 30.11.2022
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1109076

Abstract

Bu ön araştırma ile anadili Arapça olan mülteci çocukların Türkçe eğitim verilen okullarda yaşadığı sorunların tespiti amaçlanmaktadır. Araştırma, mülteci çocukların spesifik olarak okul sosyal hizmetinin ilgilendiği sorunların ne kadarının dil farklılığından kaynaklandığı sorusunu konu olarak ele almaktadır. Evren olarak Kocaeli’nde yaşayan ve liseye devam eden Suriyeli mülteci çocuklar seçilmiştir. Araştırma, 2004-2008 yılları arasında Suriye’de doğan anadili Arapça olan 10 lise öğrencisi ile sınırlandırılmıştır. Kocaeli ilinin İzmit ilçesinde liseye devam eden beşi kız beşi erkek öğrenciye yarı yapılandırılmış bir görüşme formu uygulanmıştır. Açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formuyla yorumsamacı, derinlemesine cevapların elde edildiği nitel bir araştırma yöntemi benimsenmiştir. Sonuç olarak, mültecilik alanında çalışan kurum ve kuruluşlar sosyal hizmet yaklaşımına ve sosyal hizmet uzmanlarına ihtiyaç duymaktadır. Sahada özellikle entegrasyon alanında çalışan sosyal çalışmacılar için Arapça veya Farsça bilmemek en büyük engeldir. Dolayısıyla Suriyeli öğrencilerin önündeki en büyük engel eğitim ve bunu sağlayacak olan Türkçedir. Dil öğrenmedeki

References

  • Bush, Kenneth. D.; Saltarelli, Diana, (2000), The Two Faces of Education in Ethnic Conflict: Towards a Peacebuilding Education for Children, UNICEF Innocenti Reesearch Center, Florence.
  • Dreyden-Peterson, Sarah, (2011), Refugee Education: A Global Review, UNHCR Policy Development and Evaluation Service, Geneva. http://www.unhcr.org/4fe317589.html.
  • Güldalı, P.(2019). Uluslararası Göç ve Sosyal Hizmet. Sosyal Hizmet Magazin Dergisi. (7). (7-9). Hek, Rachel, (2005), “The Role of Education in the Settlement of Young Refugees in the UK: The Experiences of Young Refugees”, Practice, 17 (3). (157-171).
  • Kara, Y.(2020). Yeni bir yaklaşım olarak dilbilimsel sosyal hizmet. Toplum ve Sosyal Hizmet. 31(4). (1703-1718).
  • McAndrew, M.(2009). Ensuring the proper competency in the host language: Contrasting formula and the place of heritage languages. Teachers College Record, 111(6), 1528-1554.
  • Mckay, S. L. ve Hornberger, N. H. (eds.) (2009). Sociolinguistics and language teaching. Cambridge.
  • MEB Milli Eğitim Bakanlığı (2013a). Ülkemizde Kamp Dışında Misafir Edilen Suriye Vatandaşlarına Yönelik Tedbirler Genelgesi. 03 18, 2017 tarihinde Kayseri Melikgazi İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü: http://melikgazi.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_05/03024558_suriye.pdf
  • MEB Milli Eğitim Bakanlığı (2013b). Ülkemizde Geçici Koruma Altında Bulunan Suriye Vatandaşlarına Yönelik Eğitim Öğretim Hizmetleri Genelgesi. Fethiye İlçe Mili Eğitim Müdürlüğü: http://fethiye.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_10/02093016_scannedimage24.pdf
  • Özer, Y.., Ateşok, Z., ve Komsuoğlu, A. (2016). Türkiye’nin Göçmen ve Mültecilere Yönelik Eğitim Politikalarının Dönüşümü. In A. Esen, M. Duman ve H. Alper (Eds.), Türkiye’de Geçici Koruma Altındaki Suriyeliler: Tespitler ve Öneriler (pp. 147–170). İstanbul.
  • Özgüzel, S.(2019). Suriyeli Göçmenlerin Entegrasyonunda Eğitim ve Kültürlerarası İletişimin Önemi; Hollanda Örneğinden Çıkarılacak Sonuçlar. Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Uluslararası Hakemli Dergisi. 27(2).(236-246).
  • Perruchoud, R.ve Redpath-Cross, J. (Der.) (2013). Göç Terimleri Sözlüğü. Ankara: Uluslararası Göç Örgütü (IOM). https://publications.iom.int/system/files/pdf/iml31_turkish_2ndedition.pdf
  • Portes, Alejandro; Rumbaut, Ruben, G., (2001), Ethnicities: Children of Immigrants in America, University of California Press, Los Angeles.
  • Taştan, C., ve Çelik, Z. (2017). Türkiye’de Suriyeli Çocukların Eğitimi Güçlükler ve Öneriler. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
  • Trueba, Enrique; Garza, Encarnacion; Reyes, Pedro, (2004), Resiliency and Success: Migrant Children in the US, Paradigm Publishers, Colorado.
  • Tunga Y., Engin G., ve Çağıltay, K. (2020). Türkiye’deki Suriyeli Çocukların Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar Üzerine Bir Alanyazın Taraması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 317-333. DOI: 10.17679/inuefd.535845
  • Whitaker, E. (2010). Language acquisition of the children of immigrants and the role of nonprofit organizations. Washington: University of Puget Sound.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Linguistics, Sociology
Journal Section Orjinal Makale
Authors

Engin Güneş 0000-0002-2171-0066

Early Pub Date November 27, 2022
Publication Date November 30, 2022
Submission Date April 26, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Güneş, E. (2022). A Research on Communication Problems of Syrian Refugee Students from a Linguistic Social Work Perspective. İçtimaiyat, 6(2), 730-742. https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1109076