Sosyal Hizmet Öğrencilerinin İnsani Değer, Toplumsal İlgi Düzeyleri ve Suriyelilere Yönelik Tutumlarının Yabancı Düşmanlığına Etkisi
Year 2024,
Volume: 8 Issue: 1, 249 - 260, 31.05.2024
Ayşegül Sungur Koç
,
Kübra Küçükşen
,
Mehmet Kırlıoğlu
Abstract
Bu araştırmanın amacı sosyal hizmet öğrencilerinin insani değer, toplumsal ilgi düzeyleri ve Suriyelilere yönelik tutumlarının yabancı düşmanlığına etkisini belirlemektir. İlişkisel tarama modeliyle yapılan çalışmanın örneklemi Türkiye’de farklı üniversitelerin sosyal hizmet lisans programında öğrenin gören öğrencilerdir. Çalışma grubu 318’i kadın ve 60’ı erkek olmak üzere 378 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, Yerel Halkın Suriyelilere Yönelik Tutum Ölçeği, Yabancı Düşmanlığı (Zenofobi) Ölçeği, İnsani Değerler Ölçeği ve Toplumsal İlgi Ölçeği tercih edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler neticesinde İnsani Değerler Ölçeği ve Toplumsal İlgi Ölçeği’nden yüksek puan alan öğrencilerin yabancılara ve Suriyelilere karşı olumlu bir tutum içerisinde oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Cinsiyet değişkeni açısından ölçeklerin tamamında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<0.05). Kadın öğrencilerin İnsani Değerler Ölçeği ve Suriyelilere Yönelik Tutum Ölçeğinden aldıkları puan ortalaması erkeklerden yüksektir. Sınıf değişkeni açısından ise yabancı düşmanlığı düzeyi ile Suriyelilere yönelik tutum ölçeği arasında anlamlı bir faklılaşma bulunmuşken (p<0.005), toplumsal ilgi ve insani değerler ölçeği ortalama puanlarında anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir (p>0.005). Yapılan çoklu regresyon analizi sonucuna göre toplumsal ilgi ve insani değerlerin yabancı düşmanlığı ve Suriyelilere Yönelik Tutum Ölçeği’ni anlamlı seviyede yordadığı görülmektedir. İnsani değer ve toplumsal ilgi düzeylerinin verilecek eğitimlerle sosyal hizmet öğrencilerinde pozitif yönde değişimler sağlayabileceği ve olumsuz tutumların en aza indirilebileceği ortaya konulmuştur.
Ethical Statement
The necessary approval dated 20.10.2020 and numbered 2020/42 was obtained from the Ethics Committee for Scientific Research, Faculty of Social and Human Sciences of Necmettin Erbakan University.
References
- Acar, H., Akar, M., & Baykara-Acar, Y. (2016). Value tendencies of social work students. Kastamonu Education Journal, 24(1), 97-118.
- Altunisik, R., Coskun, R., Bayraktaroglu, S., & Yildirim, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
- Ankarali, H., Pasin, O., Karacan, B., Tokar, M., Kunuroglu, M., Caca, M., Ozislam, M. E., & Sahingoz, N. B. (2017).
Perspective of university students towards Syrian refugees in Turkey. Journal of Duzce University Health Sciences Institute, 7(3), 122-32.
- BAREM (2016). Mülteciler sorunu dünyayı böldü. https://www.dunya.com/dunya/multeci-sorunu-dunyayi-boldu-haberi-308720
- Bolgun, C., & Ucan, G. (2020). Is it possible to live together? Construction of the “Syrian asylum seeker” discourse in reader comments. Celal Bayar University Journal of Social Sciences, 18(1), 250-269.
- Bostan, H. (2018). Harmonization, citizenship, and settlement problems of Syrians under temporary protection status. The Journal of Migration Studies, 4(2), 38–88.
- Ciftci, H. (2018). An analysis of the empathic behaviour and attitudes of Turkish citizens towards Syrian refugees and their perception of these refugees. Journal of the Human and Social Science Researches, 7(3), 2232-2256.
- Dilmac, B. (2007). Bir grup fen lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile sınanması. Konya: Selçuk University.
- Duyan, V. (2016). Sosyal hizmet temelleri, yaklaşımları müdahale yöntemleri. İstanbul: Sosyal Çalışma Yayınları.
- Goz, K. (2014). Freedom of life in the context of social values. Journal of Pamukkale University Faculty of Theology, 1(1), 85–101.
- Gozubuyuk-Tamer, M. (2016). Trabzon public's perspective on Syrians under temporary protection. The Journal of Institute of Black Sea Studies, 2(2), 180-211.
- Gurbuz, S., & Sahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe-yöntem-analiz. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Kirlioglu, M., & Kalayci-Kirlioglu, M. (2020). Evaluation of the influx of Syrian immigrants from the perspective of Turkish society: problems and experiences. 12th International Congress on Social Studies with Recent Researches, June 05-07, 46.
- Kirlioglu, M., & Gencer, T. E. (2020). The effect of social work with immigrants and asylum seekers course on the perception of social work students on Syrians. Society & Social Work, 31(3), 1127-1152.
- Örgen, A. (2017). A review on the relation between social work, immigratıon and human rights. Beyond The Horizon Scientific Journal, 17(1), 38-52.
- Ozen, Y. (2012). The role of values that personality and identity acquisition. Journal of the Human and Social Science Researches, 1(4), 168-181.
- Ozgur, O. (2010). Multiculturalist social work: A critical view. Society & Social Work, 21(2), 89-104.
- Özmete, E., Yıldırım, H., & Duruhan, S. (2018). Adaptation of the scale of xenophobia to Turkish culture: Validity and reliability study. Journal of Social Policy Studies, 40(2), 191-209.
- Ozudogru, H. Y., Kan, A., Uslu, L., & Yaman, E. (2018). A study on developing An Attitude Scale Towards Syrians. Journal of Social Policy Studies, 40(2), 115140.
- Pinar, A., Siverekli, E., & Demir, M. (2016). Şanlıurfa'da işverenlerin ve işçilerin Suriyeli istihdamına bakışı. Ankara: ILO-Türkiye Ofisi.
- Sagiv, L., & Schwartz, S. H. (2000). Value priorities and subjective well-being: Direct relations and congruity effects. European Journal of Social Psychology, 30(2), 177-198.
- Sheafor, B. W., & Horejsi, C. J. (2016). Techniques and guidelines for social work practice. Ankara: Nika Yayınevi.
- Soyer, M. (2001). Üniversite öğrencilerinin toplumsal ilgi düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ankara: Hacettepe University.
- Simsek, D. (2017). Migration policies and “human security”: The case of Syrian refugees in Turkey. Society and Science, (140), 11-26
- Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2007). Using multivariate statistics. Needham Height, MA: Allyn & Bacon.
- Tas, O., & Tas, T. (2018). Fake news in social media and Syrian refugee crisis in the post-truth era. Galatasaray University Journal of Communication, (29), 185–207.
- T.C. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Başkanlığı. https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
- Ulutaş, D. A., Gündüz, D. U., & Boz, A. N. (2019) Türkiye’deki sosyal hizmet eğitiminde kültürel yetkinliğin incelenmesi. Academic Researches in Social Sciences and Humanities (s. 10-31) https://www.insackongre.com/_files/ugd/e42d97_f7aa489fe0ac40c1b9927810ce7d2501.pdf#page=18
- Uzunaslan, Ş., & Gökçearslan-Çifci, E. (2019). Importance of improving cultural competence in social work practices. Society & Social Work, 30(1), 213-230.
- Yildirim, B., & Aslan, H. (2019). Human rights and social work: Is a common fate possible? What kind of relationship and Interaction do they have? Society & Social Work, 30(2), 643-664.
- Yildirimalp, S., Islamoglu, E., & Iyem, C. (2017). A study on the social acceptance and adaptation process of Syrian refugees. Bilgi Journal of Social Sciences, (2), 107-126.
- Yildirimalp, S., & Erdogan, H. (2019). Investigation of the perspective on Syrians in the context of social distance: The case of Sakarya province. Bilgi Journal of Social Sciences, 21(2), 343-363.
Effect of Social Work Students’ Human Values, Social Interest, and Attitudes Towards Syrians on Xenophobia
Year 2024,
Volume: 8 Issue: 1, 249 - 260, 31.05.2024
Ayşegül Sungur Koç
,
Kübra Küçükşen
,
Mehmet Kırlıoğlu
Abstract
The aim of this study is to determine the effect of social work students' human values, social interest levels and attitudes towards Syrians on xenophobia. The study was carried out using the relational screening model; the sample consists of the students studying in the social work undergraduate programs of different universities across Turkey. The data collection tool employed is a survey form consisting of a personal information form, An Attitude Scale Towards Syrians, The Scale of Xenophobia, Human Values Scale and Social Interest Scale. The data obtained from the research have led to the conclusion that the students who received high scores from the Human Values Scale and Social Interest Scale had positive attitudes towards foreigners and Syrians. A statistically significant difference was found in all scales in terms of the gender variable (p<0.05). Results of the multiple regression analysis reveal that social interest and human values significantly predict xenophobia and An Attitude Scale Towards Syrians. The study has demonstrated that trainings to be provided will ensure positive changes among social work students in terms of human values and social interest levels and help minimize negative attitudes.
References
- Acar, H., Akar, M., & Baykara-Acar, Y. (2016). Value tendencies of social work students. Kastamonu Education Journal, 24(1), 97-118.
- Altunisik, R., Coskun, R., Bayraktaroglu, S., & Yildirim, E. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
- Ankarali, H., Pasin, O., Karacan, B., Tokar, M., Kunuroglu, M., Caca, M., Ozislam, M. E., & Sahingoz, N. B. (2017).
Perspective of university students towards Syrian refugees in Turkey. Journal of Duzce University Health Sciences Institute, 7(3), 122-32.
- BAREM (2016). Mülteciler sorunu dünyayı böldü. https://www.dunya.com/dunya/multeci-sorunu-dunyayi-boldu-haberi-308720
- Bolgun, C., & Ucan, G. (2020). Is it possible to live together? Construction of the “Syrian asylum seeker” discourse in reader comments. Celal Bayar University Journal of Social Sciences, 18(1), 250-269.
- Bostan, H. (2018). Harmonization, citizenship, and settlement problems of Syrians under temporary protection status. The Journal of Migration Studies, 4(2), 38–88.
- Ciftci, H. (2018). An analysis of the empathic behaviour and attitudes of Turkish citizens towards Syrian refugees and their perception of these refugees. Journal of the Human and Social Science Researches, 7(3), 2232-2256.
- Dilmac, B. (2007). Bir grup fen lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin İnsani Değerler Ölçeği ile sınanması. Konya: Selçuk University.
- Duyan, V. (2016). Sosyal hizmet temelleri, yaklaşımları müdahale yöntemleri. İstanbul: Sosyal Çalışma Yayınları.
- Goz, K. (2014). Freedom of life in the context of social values. Journal of Pamukkale University Faculty of Theology, 1(1), 85–101.
- Gozubuyuk-Tamer, M. (2016). Trabzon public's perspective on Syrians under temporary protection. The Journal of Institute of Black Sea Studies, 2(2), 180-211.
- Gurbuz, S., & Sahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri felsefe-yöntem-analiz. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Kirlioglu, M., & Kalayci-Kirlioglu, M. (2020). Evaluation of the influx of Syrian immigrants from the perspective of Turkish society: problems and experiences. 12th International Congress on Social Studies with Recent Researches, June 05-07, 46.
- Kirlioglu, M., & Gencer, T. E. (2020). The effect of social work with immigrants and asylum seekers course on the perception of social work students on Syrians. Society & Social Work, 31(3), 1127-1152.
- Örgen, A. (2017). A review on the relation between social work, immigratıon and human rights. Beyond The Horizon Scientific Journal, 17(1), 38-52.
- Ozen, Y. (2012). The role of values that personality and identity acquisition. Journal of the Human and Social Science Researches, 1(4), 168-181.
- Ozgur, O. (2010). Multiculturalist social work: A critical view. Society & Social Work, 21(2), 89-104.
- Özmete, E., Yıldırım, H., & Duruhan, S. (2018). Adaptation of the scale of xenophobia to Turkish culture: Validity and reliability study. Journal of Social Policy Studies, 40(2), 191-209.
- Ozudogru, H. Y., Kan, A., Uslu, L., & Yaman, E. (2018). A study on developing An Attitude Scale Towards Syrians. Journal of Social Policy Studies, 40(2), 115140.
- Pinar, A., Siverekli, E., & Demir, M. (2016). Şanlıurfa'da işverenlerin ve işçilerin Suriyeli istihdamına bakışı. Ankara: ILO-Türkiye Ofisi.
- Sagiv, L., & Schwartz, S. H. (2000). Value priorities and subjective well-being: Direct relations and congruity effects. European Journal of Social Psychology, 30(2), 177-198.
- Sheafor, B. W., & Horejsi, C. J. (2016). Techniques and guidelines for social work practice. Ankara: Nika Yayınevi.
- Soyer, M. (2001). Üniversite öğrencilerinin toplumsal ilgi düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ankara: Hacettepe University.
- Simsek, D. (2017). Migration policies and “human security”: The case of Syrian refugees in Turkey. Society and Science, (140), 11-26
- Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (2007). Using multivariate statistics. Needham Height, MA: Allyn & Bacon.
- Tas, O., & Tas, T. (2018). Fake news in social media and Syrian refugee crisis in the post-truth era. Galatasaray University Journal of Communication, (29), 185–207.
- T.C. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Başkanlığı. https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638
- Ulutaş, D. A., Gündüz, D. U., & Boz, A. N. (2019) Türkiye’deki sosyal hizmet eğitiminde kültürel yetkinliğin incelenmesi. Academic Researches in Social Sciences and Humanities (s. 10-31) https://www.insackongre.com/_files/ugd/e42d97_f7aa489fe0ac40c1b9927810ce7d2501.pdf#page=18
- Uzunaslan, Ş., & Gökçearslan-Çifci, E. (2019). Importance of improving cultural competence in social work practices. Society & Social Work, 30(1), 213-230.
- Yildirim, B., & Aslan, H. (2019). Human rights and social work: Is a common fate possible? What kind of relationship and Interaction do they have? Society & Social Work, 30(2), 643-664.
- Yildirimalp, S., Islamoglu, E., & Iyem, C. (2017). A study on the social acceptance and adaptation process of Syrian refugees. Bilgi Journal of Social Sciences, (2), 107-126.
- Yildirimalp, S., & Erdogan, H. (2019). Investigation of the perspective on Syrians in the context of social distance: The case of Sakarya province. Bilgi Journal of Social Sciences, 21(2), 343-363.