Bu araştırma, ebeveynlerin, oyunun çocuklarının fiziksel, bilişsel, sosyal, duygusal gelişimindeki önemine ilişkin görüşlerini ve deneyimlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Oyun tabanlı öğrenmenin çocuk gelişimindeki rolü, ebeveynlerin bu süreçte nasıl bir tutum sergiledikleri araştırılarak, ebeveynlerin oyunla ilgili algıları, oyun süreçlerine katılımlarının çocuklarının gelişimine nasıl yansıdığı değerlendirilmiştir. Araştırma, ebeveynlerin oyun hakkındaki algılarını ve deneyimlerini derinlemesine incelemek amacıyla nitel araştırma yöntemi çerçevesinde fenomenolojik desen kullanılarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 3-6 yaş arası çocuğa sahip 15 ebeveyn oluşturmaktadır. Katılımcılar, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle belirlenmiş olup, ebeveynlerin yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi ve meslek gruplarına göre çeşitlendirilmesine özen gösterilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırma bulguları, ebeveynlerin oyun süreçlerine katılımının çocuk gelişimi üzerinde önemli etkileri olduğunu göstermektedir. Yapılandırılmamış oyunların çocukların özgür düşünme becerilerini desteklediği, yapılandırılmış oyunların ise sosyal uyum, kurallara uyma, iş birliği becerilerini geliştirdiği görülmüştür. Teknoloji tabanlı oyunların eğitimsel katkılar sunduğu ancak aşırı kullanımının dikkat dağınıklığı ve bağımlılık gibi olumsuz etkiler yaratabileceği ebeveynler tarafından vurgulanmıştır. Ayrıca, ebeveynlerin oyun süreçlerine etkileşimli katılım göstermelerinin çocukların sosyal becerilerini güçlendirdiği ve ebeveyn-çocuk ilişkilerini pekiştirdiği belirlenmiştir. Bu bulgular, oyun tabanlı öğrenmenin çocuk gelişimi açısından kritik bir role sahip olduğunu ve ebeveynlerin bu süreçte bilinçli yaklaşımlar benimsemelerinin önemli olduğunu ortaya koymaktadır.
Afyon Kocatebe Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimleri Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu "Ebeveynlerin Perspektifinden Erken Çocukluk Döneminde Oyunun Rolü Üzerine Bir İnceleme", başlıklı çalışmanın etik kurallarına uygunluğuna oy birliği ile karar vermiştir.
This study aims to examine the perspectives and experiences of parents regarding the significance of play in their children's physical, cognitive, social, and emotional development. By investigating the role of play-based learning in child development and the attitudes parents adopt in this process, the study evaluates how parents perceive play and how their involvement in play influences their children's development. A qualitative research design was employed using a phenomenological approach to gain an in-depth understanding of parents' perceptions and experiences regarding play. The study sample consists of 15 parents with children aged 3-6, selected through maximum variation sampling to ensure diversity in terms of age, gender, educational background, and occupational groups. A semi-structured interview form was used as the data collection tool. The collected data were analyzed using content analysis. The findings indicate that parental involvement in play has a significant impact on child development. Unstructured play was found to support children's independent thinking skills, whereas structured play was observed to foster social adaptation, rule compliance, and cooperation. While parents acknowledged the educational benefits of technology-based games, they also expressed concerns about excessive use, highlighting potential negative effects such as attention deficits and addiction. Additionally, interactive parental involvement in play was found to strengthen children's social skills and enhance parent-child relationships. These findings underscore the critical role of play-based learning in child development and emphasize the importance of parents adopting conscious approaches to this process.
Play-Based Learning Parental Involvement Social Skills Cognitive Development Types of Play.
Afyon Kocatebe University Social and Human Sciences Scientific Research and Publication Ethics Board unanimously decided on the ethical rules of the study titled "A Study on the Role of Play in Early Childhood from the Perspective of Parents".
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology of Family and Relationships |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 30, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | March 19, 2025 |
Acceptance Date | September 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: Aile Özel Sayısı |
Içtimaiyat is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).
Instagram: @tvictimaiyat X: @IctimaiyatD