Annelerin İyi ki ve Keşkeleri: Bebeklik Dönemine İlişkin Sorunlar ve Çözüm Önerileri
Year 2025,
Issue: Aile Özel Sayısı, 17 - 35, 30.09.2025
Esra Demir Öztürk
,
Mehmet Başaran
Abstract
Bu araştırma, annelerin bebeklik dönemine ilişkin görüşlerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yaklaşımıyla ele alınan araştırmada, çalışma grubunu 51 anne oluşturmaktadır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla elde edilmiştir. Veriler, içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonuçlarında annelerin ebeveynliğe ilişkin; beslenme, çevre desteğinin olmaması, annelik stresi, uyku düzeninin bozulması, çocuk davranışlarından rahatsız olma, bilgi ve beceri eksikliği konularında zorluk yaşadıkları belirlenmiştir. Annelerin bebeklerin gelişimsel problemlerine yönelik olarak ise; bebeklerde biyolojik ritmin oluşmaması, fizyolojik sorunlar ve davranış problemleri konularında sorun yaşadıkları görülmüştür. Anneler, karşılaştıkları sorunları uzman desteğinden yararlanıp, sosyal destek aracılığıyla olumlu tutum ve davranışlar geliştirerek aşabilmişlerdir. Anneleri en çok annelik doyumunu yaşadığı durumların oluşumu, bebeğe gelişimsel destek sağlama ve sorunlara yönelik önlem alma durumları mutlu etmiştir. Annelerin pişmanlığı ise; bebeğe zaman ayıramama, bebek gelişimi hakkında bilgi sahibi olmama, sağlık sorunlarına uygun çözümler bulamama, yanlış tutum sergileme, olumsuz koşulları düzeltememe ve doğum zamanlaması konularında olmuştur. Sonuçlar, bebeklik döneminin daha çok zorluklar barındırdığını bu zorlukların içinde mutluluk verici olayların da olduğu şeklinde değerlendirilmiştir. Bebeklik döneminin daha sağlıklı ve mutlu geçmesi için en önemli faktörün anneye yönelik sosyal desteğin arttırılarak yükünün hafifletilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Bu bağlamda bebeklik dönemi süresince annelere sosyal desteğin sağlanması önerilmektedir.
Ethical Statement
Muş Alparslan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, Okul Öncesi Eğitimi Ana Bilim Dalında görev yapan Dr. Öğr. Üyesi Mehmet BAŞARAN’ın “Annelerin Bebeklik Dönemine İlişkin Görüşleri: Sorunlar, Çözüm Önerileri, Mutluluklar ve Pişmanlıklar” isimli çalışması Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu tarafından 11.04.2025 tarihinde toplantı sayısı 5 ve karar sayısı 84 ile uygun görülmüştür.
Thanks
Araştırmaya katılım sağlayan tüm anne ve bebeklerine teşekkür ederiz.
References
-
Ahn, J. A., Roh, E. H., Kim, T., Lee, J. H., & Song, J. E. (2021). Maternal adaptation of working mothers with infants or toddlers in South Korea: a systematic review. BMC Women's Health, 21(1), 213. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-92839/v1
-
Arısoy, A., Canbulat, N., & Ayhan, F. (2014). Karaman ilindeki annelerin bebeklerinin bakımında uyguladıkları geleneksel yöntemler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(1), 23-31.
-
Arslan Kılıçoğlu, E., Aral, N., Aysu, B., & Gürsoy, F. (2022). Annelerin ninnileri kullanma durumlarının incelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 22(57), 775-795. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.1029352
-
Avcı, M. (2018). Seneca etiğinde bilgi, erdem ve mutluluk ilişkisi. Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi, (10), 67-76.
-
Avcı, A., & Kayıran, D. (2023). Çocuk gelişimi programı öğrencilerinin covid-19 sürecinde insan ihtiyaçlarındaki değişime yönelik görüşlerinin Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi bağlamında değerlendirilmesi. Black Sea Journal of Public and Social Science, 6(2), 79-87.
-
Aytekin, Ç. (2022). Çocuk gelişimci annelerin çocuk yetiştirme deneyimlerinin incelenmesi: Nitel bir çalışma. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 9(2), 403-437. https://doi.org/10.21020/husbfd.1057577
-
Bağcı, S. (2014). Annelerin Doğum Sonunda Yaşadıkları Sorunlar ve Yaşam Kalitesi iİle İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Ana Bilim Dalı.
-
Barennes, H., Simmala, C., Odermatt, P., Thaybouavone, T., Vallee, J., Martinez-Ussel, B., ... & Strobel, M. (2009).
-
Postpartum traditions and nutrition practices among urban Lao women and their infants in Vientiane, Lao PDR. European Journal of Clinical Nutrition, 63(3), 323-331. https://doi.org/10.1038/sj.ejcn.1602928
-
Başaran, M. (2022). Fiziksel Gelişim. Özge Pınarcık Sakaryalı ve Yakup Yıldırım (Eds.) Erken Çocukluk Döneminde Gelişim içinde (ss. 145-180). Ankara: Nobel.
-
Başaran, M., & Aksoy, A. B. (2024). Baba-çocuk etkileşimi: İtiş kakış oyun kalitesi gözlem formunun uyarlama çalışması. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 7(2), 105-116.
-
Beydağ, K. D. (2007). Doğum sonu dönemde anneliğe uyum ve hemşirenin rolü. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6(6), 479-484.
-
Bretherton, I., & Munholland, K.A. (2008). Internal working models in attachment relationships: Elaborating a central construct in attachment theory. In J. Cassidy & P.R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (2nd edn, pp. 102–127). New York: The Guilford Press.
-
Boran, P. (2021). Bebeklik Dönemi Uyku Sorunları ve Çözümleri. Turkiye Klinikleri Social Pediatrics-Special Topics, 2(3), 72-78.
-
Caner, İ. (2016). Yenidoğan beslenmesinde sık karşılaşılan sorunlar. Klinik Tıp Pediatri Dergisi, 8(2), 14-18.
-
Ceylan, Ş., Yalman, F., & Tan, E. (2023). Annelerin günlük rutin etkinliklerinde bebek bakımına ilişkin kullandıkları pratik çözüm önerilerinin incelenmesi. Unika Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 428-437. http://dx.doi.org/10.47327/unikasaglik.79.
-
Cho, I. Y., Moon, S. H., & Yun, J. Y. (2021). Mediating and moderating effects of family cohesion between positive psychological capital and health behavior among early childhood parents in dual working families: a focus on the COVID-19 pandemic. International journal of environmental research and public health, 18(9), 4781.
-
Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Sage Publications.
-
Çalışkan, Z., & Bayat, M. (2011). Annelerin bebek bakımı uygulamaları ve etkileyen faktörler: Bir Kapadokya örneği. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2), 23-30.
-
Dharanidharan, D., & Kuruveettissery, S. (2025). Stress and coping among parents of children with hearing impairment: a scoping review. British Journal of Guidance & Counselling, 1-18.
-
Dowling, S., & Brown, A. (2013). An exploration of the experiences of mothers who breastfeed long-term: what are the issues and why does it matter?. Breastfeeding Medicine, 8(1), 45-52. https://doi.org/10.1089/bfm.2012.0057.
-
Dündar, T., & Özsoy, S. (2023). Annelerin Anne Sütü ile İlgili Metaforları: Nitel Bir Çalışma. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(3), 472-481. https://doi.org/10.46237/amusbfd.1253457.
-
Edwards, R., Cragg, B., Dunn, S., & Peterson, W. E. (2021). The breastfeeding and early motherhood experiences of older first-time mothers: A constructivist grounded theory study. Midwifery, 96, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.midw.2021.102945.
-
Elmas, B. (2021). "Anne misiniz?": Bir benlik sunumu olarak annelik. Mediarts Medya ve Sanat Çalışmaları Dergisi, 2, 7-22.
-
Erdoğan, N. I., & Ergenekon, E. (2021). Bebeklerin teknolojik araçları kullanmalarıyla ilgili anne görüşleri. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 54(1), 117-140. https://doi.org/10.30964/auebfd.767338.
-
Eşel, E. (2010). Anneliğin Nörobiyolojisi. Türk Psikiyatri Dergisi, 21(1), 68-78.
-
Evans, M., Donelle, L., & Hume-Loveland, L. (2012). Social support and online postpartum depression discussion groups: A content analysis. Patient education and counseling, 87(3), 405-410.
-
Forster, D. A., McLachlan, H. L., Rayner, J., Yelland, J., Gold, L., & Rayner, S. (2008). The early postnatal period: exploring women's views, expectations and experiences of care using focus groups in Victoria, Australia. BMC pregnancy and childbirth, 8, 1-11. https://doi.org/10.1186/1471-2393-8-27.
-
Gerstenblatt, P., Faulkner, M., Lee, A., Doan, L. T., & Travis, D. (2014). Not babysitting: Work stress and well-being for family child care providers. Early Childhood Education Journal, 42(6),67-75.
-
Güleroğlu, F. T., Uludağ, E., & Çimke, S. (2023). Annelerin bebeklerini sütten kesme sürecinde hissettikleri duygu ve düşüncelerinin belirlenmesi: Kalitatif çalışma. Journal of Ankara University Faculty of Medicine, 76(3), 180-188. https://doi.org/10.4274/atfm.galenos.2023.19327.
-
Handa, K., & Umemura, T. (2023). The relation between attachment and identity: Focusing on attachment representations, in-depth exploration, and meaning making. Identity, 23(3), 242-257.
-
Hwang, W. Y., Choi, S. Y., & An, H. J. (2022). Concept analysis of transition to motherhood: a methodological study. Korean journal of women health nursing, 28(1), 8-17.
-
Kyriazos, T. A., & Stalikas, A. (2018). Positive parenting or positive psychology parenting? Towards a conceptual framework of positive psychology parenting. Psychology, 9(07), 1761-1788.
-
Liu, C., Chen, H., Zhou, F., Long, Q., Wu, K., Lo, L. M., ... & Chiou, W. K. (2022). Positive intervention effect of mobile health application based on mindfulness and social support theory on postpartum depression symptoms of puerperae. BMC Women's Health, 22(1), 413.
-
Lupton, D. A. (2011). ‘The best thing for the baby’: Mothers’ concepts and experiences related to promoting their infants’ health and development. Health, risk & society, 13(7-8), 637-651.
-
Matvienko‐Sikar, K., Kelly, C., Sinnott, C., McSharry, J., Houghton, C., Heary, C., & Kearney, P. M. (2018). Parental experiences and perceptions of infant complementary feeding: a qualitative evidence synthesis. Obesity Reviews, 19(4), 501-517. https://doi.org/10.1111/obr.12653.
-
McHale, J. P., Kazali, C., Rotman, T., Talbot, J., Carleton, M., & Lieberson, R. (2004). The transition to coparenthood: Parents' prebirth expectations and early coparental adjustment at 3 months postpartum. Development and psychopathology, 16(3), 711-733.
-
Mohammadkhani, S., & Hahtami, M. (2011). The effectiveness of life skills training on happiness, quality of life and emotion regulation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 407-411.
-
Nelson, A. M. (2003). Transition to motherhood. Journal of Obstetric, Gynecologic, & Neonatal Nursing, 32(4), 465-477.
-
Nowland, R., Thomson, G., McNally, L., Smith, T., & Whittaker, K. (2021). Experiencing loneliness in parenthood: a scoping review. Perspectives in public health, 141(4), 214-225. http://dx.doi.org10.1177/17579139211018243.
-
Obeldobel, C. A., Brumariu, L. E., & Kerns, K. A. (2023). Parent–child attachment and dynamic emotion regulation: A systematic review. Emotion Review, 15(1), 28-44.
-
Okur Fatih, E. ve Köksal Akyol, A. (2020). Altı-on iki aylık bebeklerin uyku düzenlerine ilişkin anne görüşleri. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2)172-182. https://www.doi.org/10.46971/ausbid.759561.
-
Olaofe, A. I., & Odumosu, H. P. (2023). Attachment Theory: The Mother’s Influences Across the Child’s Lifespan. METHODS, 23(2), 174-181.
-
Pridham, K. F., & Chang, A. S. (1992). Transition to being the mother of a new infant in the first 3 months: Maternal problem solving and self‐appraisals. Journal of advanced nursing, 17(2), 204-216. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.1992.tb01875.x.
-
Purnama, N., Damayanti, R., Wiraatmaja, L. V., & Riany, Y. E. (2024). Analysis the Role of Mother-Child Interaction in Developing Children’s Positive Character and Mother’s Happiness. International Journal for Multidisciplinary Research, 6(4), 1-28. https://doi.org/10.36948/ijfmr.2024.v06i04.24289.
-
Rohner, R. P., Khaleque, A., & Cournoyer, D. E. (2012). Introduction to parental acceptance-rejection theory, methods, evidence, and implications. Journal of Family Theory & Review, 2(1), 73-87.
-
Snyder, K., & Worlton, G. (2021). Social support during COVID-19: perspectives of breastfeeding mothers. Breastfeeding Medicine, 16(1), 39-45.
-
Song, J. E., & Park, B. L. (2010). The changing pattern of physical and psychological health, and maternal adjustment between primiparas who used and those who did not use Sanhujori facilities. Journal of Korean Academy of Nursing, 40(4), 503-514. https://www.doi.org/10.4040/jkan.2010.40.4.503
-
Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
-
Sword, W., & Watt, S. (2005). Learning needs of postpartum women: does socioeconomic status matter?. Birth, 32(2), 86-92. https://www.doi.org/10.1111/j.0730-7659.2005.00350.x
-
Tan, C. S., Tan, S. A., Mohd Hashim, I. H., Lee, M. N., Ong, A. W. H., & Yaacob, S. N. B. (2019). Problem-solving ability and stress mediate the relationship between creativity and happiness. Creativity Research Journal, 31(1), 15-25. https://www.doi.org/10.1080/10400419.2019.1568155
-
Taplak, A. Ş., Polat, S., Erdem, E., & Taplak, M. (2020). Annelerin tamamlayıcı beslenmeye geçiş sürecinde yaşadıkları güçlükler: Niteliksel çalışma. JAREN, 6(2), 300-308. https://www.doi.org/1010.5222/jaren.2020.80775
-
Thapa, B. (2023). Debunking the Maternal Myths and Re-Interpreting Motherhood. Chaturbhujeshwar Academic Journal, 1(1), 111-120. https://doi.org/10.3126/caj.v1i1.63141
-
Thompson, R. A., Simpson, J. A., & Berlin, L. J. (2022). Taking perspective on attachment theory and research: Nine fundamental questions. Attachment & human development, 24(5), 543-560.
-
Tozluoğlu, A., & Özkan, F. S. (2023). Annelerin emzirme deneyimleri üzerine: Niteliksel Bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 10(2), 127-134.
-
Townsend-Simmons, T. Y. (2023). Parenting Skills of African American Young Mothers Who Transitioned from Foster Care (Doctoral dissertation, Walden University).
-
Tuncay, B., Efe, Y. S., & Erdem, E. (2022). Annelerin tamamlayıcı beslenmeye ilişkin bilgi, deneyim ve uygulamaları. YOBU Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(2), 186-195.
-
Tüğdür, M., Öğüt, S., Karaman, A. D., & Günay, N. (2020). Yeni doğum yapmış annelerin anne sütü ile ilgili uygulama ve görüşleri: Aydın’da bebek dostu hastane örneği. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(4), 617-624. https://doi.org/10.31067/0.2020.262
-
Twenge, J. M., Campbell, W. K., & Foster, C. A. (2003). Parenthood and marital satisfaction: a meta‐analytic review. Journal of marriage and family, 65(3), 574-583. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2003.00574.x
-
Uludağ, M. E. (2020). Emzik Kullanımı Hakkında Anne Görüşlerine Dayalı Nitel Bir Değerlendirme. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(18), 188-206.
-
Virani, A., Duffett-Leger, L., & Letourneau, N. (2021). Parents’ use of mobile applications in the first year of parenthood: a narrative review of the literature. Health Technology, 5(11), 1-20. https://doi.org/10.21037/ht-20-28
-
Yaffe, Y. (2023). Systematic review of the differences between mothers and fathers in parenting styles and practices. Current psychology, 42(19), 16011-16024.
-
Yamada, A., Isumi, A., & Fujiwara, T. (2020). Association between lack of social support from partner or others and postpartum depression among Japanese mothers: a population-based cross-sectional study. International journal of environmental research and public health, 17(12), 4270. https://doi.org/10.3390/ijerph17124270
-
Yayan, E. H., Ulutaş, A., Çalışkan, Z., & Emre, O. (2016). Ek besine geçişte katkılı gıda kullanımına ilişkin anne görüşlerinin değerlendirilmesi. Annals of Health Sciences Research, 5(2), 5-11.
-
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
-
Yıldız, D. (2008). Doğum sonrası dönemde annelerin bebek bakımı konusunda danışmanlık gereksinimleri ve yaklaşımlar. Gülhane Tıp Dergisi, 50(4), 294-298.
-
Yıldız, D., Sarıcı, S. Ü., Fidancı, B. E., Konukbay, D., & Akça, S. Y. (2020). Bebeği 0-1 yaş döneminde olan annelerin bebek bakımına ilişkin internet kullanımlarının değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 2(3), 167-174. https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.728075
Mothers Good Things And What Ifs: Problems And Solutions For Babyhood
Year 2025,
Issue: Aile Özel Sayısı, 17 - 35, 30.09.2025
Esra Demir Öztürk
,
Mehmet Başaran
Abstract
This qualitative study aimed to explore mothers' views on the infant period. The research group consisted of 51 mothers, and data were collected through semi-structured interviews. Findings revealed that mothers faced various parenting challenges, including infant nutrition, lack of environmental support, maternal stress, sleep disruptions, behavioral difficulties, and limited knowledge and skills. Mothers also reported developmental concerns such as irregular biological rhythms, physiological issues, and behavioral problems in their infants. To cope with these challenges, many mothers sought professional help and relied on social support systems, which enabled them to develop positive coping strategies. Sources of satisfaction included experiencing maternal fulfillment, supporting their babies' development, and effectively addressing emerging problems. However, mothers also expressed regrets, such as not spending enough time with their babies, lacking information on infant development, being unable to handle health issues effectively, and showing inappropriate behaviors or attitudes. The timing of childbirth and the inability to change negative conditions were also sources of concern. The study concluded that although infancy is a challenging period, it also brings meaningful and joyful experiences. Enhancing social support for mothers was identified as a key factor in promoting a healthier and more positive infant-rearing experience. Increased support is strongly recommended during this critical period.
Ethical Statement
The study titled “Mothers’ Views on Infancy: Problems, Solution Suggestions, Happiness and Regrets” by Dr. Lecturer Mehmet BAŞARAN, who works at Muş Alparslan University, Faculty of Education, Department of Basic Education, Preschool Education Department, was approved by the Scientific Research and Publication Ethics Committee on 11.04.2025 with the number of meetings 5 and the number of decisions 84.
References
-
Ahn, J. A., Roh, E. H., Kim, T., Lee, J. H., & Song, J. E. (2021). Maternal adaptation of working mothers with infants or toddlers in South Korea: a systematic review. BMC Women's Health, 21(1), 213. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-92839/v1
-
Arısoy, A., Canbulat, N., & Ayhan, F. (2014). Karaman ilindeki annelerin bebeklerinin bakımında uyguladıkları geleneksel yöntemler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(1), 23-31.
-
Arslan Kılıçoğlu, E., Aral, N., Aysu, B., & Gürsoy, F. (2022). Annelerin ninnileri kullanma durumlarının incelenmesi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 22(57), 775-795. https://doi.org/10.21560/spcd.vi.1029352
-
Avcı, M. (2018). Seneca etiğinde bilgi, erdem ve mutluluk ilişkisi. Temaşa Erciyes Üniversitesi Felsefe Bölümü Dergisi, (10), 67-76.
-
Avcı, A., & Kayıran, D. (2023). Çocuk gelişimi programı öğrencilerinin covid-19 sürecinde insan ihtiyaçlarındaki değişime yönelik görüşlerinin Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisi bağlamında değerlendirilmesi. Black Sea Journal of Public and Social Science, 6(2), 79-87.
-
Aytekin, Ç. (2022). Çocuk gelişimci annelerin çocuk yetiştirme deneyimlerinin incelenmesi: Nitel bir çalışma. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 9(2), 403-437. https://doi.org/10.21020/husbfd.1057577
-
Bağcı, S. (2014). Annelerin Doğum Sonunda Yaşadıkları Sorunlar ve Yaşam Kalitesi iİle İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Ana Bilim Dalı.
-
Barennes, H., Simmala, C., Odermatt, P., Thaybouavone, T., Vallee, J., Martinez-Ussel, B., ... & Strobel, M. (2009).
-
Postpartum traditions and nutrition practices among urban Lao women and their infants in Vientiane, Lao PDR. European Journal of Clinical Nutrition, 63(3), 323-331. https://doi.org/10.1038/sj.ejcn.1602928
-
Başaran, M. (2022). Fiziksel Gelişim. Özge Pınarcık Sakaryalı ve Yakup Yıldırım (Eds.) Erken Çocukluk Döneminde Gelişim içinde (ss. 145-180). Ankara: Nobel.
-
Başaran, M., & Aksoy, A. B. (2024). Baba-çocuk etkileşimi: İtiş kakış oyun kalitesi gözlem formunun uyarlama çalışması. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 7(2), 105-116.
-
Beydağ, K. D. (2007). Doğum sonu dönemde anneliğe uyum ve hemşirenin rolü. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6(6), 479-484.
-
Bretherton, I., & Munholland, K.A. (2008). Internal working models in attachment relationships: Elaborating a central construct in attachment theory. In J. Cassidy & P.R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (2nd edn, pp. 102–127). New York: The Guilford Press.
-
Boran, P. (2021). Bebeklik Dönemi Uyku Sorunları ve Çözümleri. Turkiye Klinikleri Social Pediatrics-Special Topics, 2(3), 72-78.
-
Caner, İ. (2016). Yenidoğan beslenmesinde sık karşılaşılan sorunlar. Klinik Tıp Pediatri Dergisi, 8(2), 14-18.
-
Ceylan, Ş., Yalman, F., & Tan, E. (2023). Annelerin günlük rutin etkinliklerinde bebek bakımına ilişkin kullandıkları pratik çözüm önerilerinin incelenmesi. Unika Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 428-437. http://dx.doi.org/10.47327/unikasaglik.79.
-
Cho, I. Y., Moon, S. H., & Yun, J. Y. (2021). Mediating and moderating effects of family cohesion between positive psychological capital and health behavior among early childhood parents in dual working families: a focus on the COVID-19 pandemic. International journal of environmental research and public health, 18(9), 4781.
-
Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Sage Publications.
-
Çalışkan, Z., & Bayat, M. (2011). Annelerin bebek bakımı uygulamaları ve etkileyen faktörler: Bir Kapadokya örneği. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2), 23-30.
-
Dharanidharan, D., & Kuruveettissery, S. (2025). Stress and coping among parents of children with hearing impairment: a scoping review. British Journal of Guidance & Counselling, 1-18.
-
Dowling, S., & Brown, A. (2013). An exploration of the experiences of mothers who breastfeed long-term: what are the issues and why does it matter?. Breastfeeding Medicine, 8(1), 45-52. https://doi.org/10.1089/bfm.2012.0057.
-
Dündar, T., & Özsoy, S. (2023). Annelerin Anne Sütü ile İlgili Metaforları: Nitel Bir Çalışma. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(3), 472-481. https://doi.org/10.46237/amusbfd.1253457.
-
Edwards, R., Cragg, B., Dunn, S., & Peterson, W. E. (2021). The breastfeeding and early motherhood experiences of older first-time mothers: A constructivist grounded theory study. Midwifery, 96, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.midw.2021.102945.
-
Elmas, B. (2021). "Anne misiniz?": Bir benlik sunumu olarak annelik. Mediarts Medya ve Sanat Çalışmaları Dergisi, 2, 7-22.
-
Erdoğan, N. I., & Ergenekon, E. (2021). Bebeklerin teknolojik araçları kullanmalarıyla ilgili anne görüşleri. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 54(1), 117-140. https://doi.org/10.30964/auebfd.767338.
-
Eşel, E. (2010). Anneliğin Nörobiyolojisi. Türk Psikiyatri Dergisi, 21(1), 68-78.
-
Evans, M., Donelle, L., & Hume-Loveland, L. (2012). Social support and online postpartum depression discussion groups: A content analysis. Patient education and counseling, 87(3), 405-410.
-
Forster, D. A., McLachlan, H. L., Rayner, J., Yelland, J., Gold, L., & Rayner, S. (2008). The early postnatal period: exploring women's views, expectations and experiences of care using focus groups in Victoria, Australia. BMC pregnancy and childbirth, 8, 1-11. https://doi.org/10.1186/1471-2393-8-27.
-
Gerstenblatt, P., Faulkner, M., Lee, A., Doan, L. T., & Travis, D. (2014). Not babysitting: Work stress and well-being for family child care providers. Early Childhood Education Journal, 42(6),67-75.
-
Güleroğlu, F. T., Uludağ, E., & Çimke, S. (2023). Annelerin bebeklerini sütten kesme sürecinde hissettikleri duygu ve düşüncelerinin belirlenmesi: Kalitatif çalışma. Journal of Ankara University Faculty of Medicine, 76(3), 180-188. https://doi.org/10.4274/atfm.galenos.2023.19327.
-
Handa, K., & Umemura, T. (2023). The relation between attachment and identity: Focusing on attachment representations, in-depth exploration, and meaning making. Identity, 23(3), 242-257.
-
Hwang, W. Y., Choi, S. Y., & An, H. J. (2022). Concept analysis of transition to motherhood: a methodological study. Korean journal of women health nursing, 28(1), 8-17.
-
Kyriazos, T. A., & Stalikas, A. (2018). Positive parenting or positive psychology parenting? Towards a conceptual framework of positive psychology parenting. Psychology, 9(07), 1761-1788.
-
Liu, C., Chen, H., Zhou, F., Long, Q., Wu, K., Lo, L. M., ... & Chiou, W. K. (2022). Positive intervention effect of mobile health application based on mindfulness and social support theory on postpartum depression symptoms of puerperae. BMC Women's Health, 22(1), 413.
-
Lupton, D. A. (2011). ‘The best thing for the baby’: Mothers’ concepts and experiences related to promoting their infants’ health and development. Health, risk & society, 13(7-8), 637-651.
-
Matvienko‐Sikar, K., Kelly, C., Sinnott, C., McSharry, J., Houghton, C., Heary, C., & Kearney, P. M. (2018). Parental experiences and perceptions of infant complementary feeding: a qualitative evidence synthesis. Obesity Reviews, 19(4), 501-517. https://doi.org/10.1111/obr.12653.
-
McHale, J. P., Kazali, C., Rotman, T., Talbot, J., Carleton, M., & Lieberson, R. (2004). The transition to coparenthood: Parents' prebirth expectations and early coparental adjustment at 3 months postpartum. Development and psychopathology, 16(3), 711-733.
-
Mohammadkhani, S., & Hahtami, M. (2011). The effectiveness of life skills training on happiness, quality of life and emotion regulation. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 407-411.
-
Nelson, A. M. (2003). Transition to motherhood. Journal of Obstetric, Gynecologic, & Neonatal Nursing, 32(4), 465-477.
-
Nowland, R., Thomson, G., McNally, L., Smith, T., & Whittaker, K. (2021). Experiencing loneliness in parenthood: a scoping review. Perspectives in public health, 141(4), 214-225. http://dx.doi.org10.1177/17579139211018243.
-
Obeldobel, C. A., Brumariu, L. E., & Kerns, K. A. (2023). Parent–child attachment and dynamic emotion regulation: A systematic review. Emotion Review, 15(1), 28-44.
-
Okur Fatih, E. ve Köksal Akyol, A. (2020). Altı-on iki aylık bebeklerin uyku düzenlerine ilişkin anne görüşleri. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2)172-182. https://www.doi.org/10.46971/ausbid.759561.
-
Olaofe, A. I., & Odumosu, H. P. (2023). Attachment Theory: The Mother’s Influences Across the Child’s Lifespan. METHODS, 23(2), 174-181.
-
Pridham, K. F., & Chang, A. S. (1992). Transition to being the mother of a new infant in the first 3 months: Maternal problem solving and self‐appraisals. Journal of advanced nursing, 17(2), 204-216. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.1992.tb01875.x.
-
Purnama, N., Damayanti, R., Wiraatmaja, L. V., & Riany, Y. E. (2024). Analysis the Role of Mother-Child Interaction in Developing Children’s Positive Character and Mother’s Happiness. International Journal for Multidisciplinary Research, 6(4), 1-28. https://doi.org/10.36948/ijfmr.2024.v06i04.24289.
-
Rohner, R. P., Khaleque, A., & Cournoyer, D. E. (2012). Introduction to parental acceptance-rejection theory, methods, evidence, and implications. Journal of Family Theory & Review, 2(1), 73-87.
-
Snyder, K., & Worlton, G. (2021). Social support during COVID-19: perspectives of breastfeeding mothers. Breastfeeding Medicine, 16(1), 39-45.
-
Song, J. E., & Park, B. L. (2010). The changing pattern of physical and psychological health, and maternal adjustment between primiparas who used and those who did not use Sanhujori facilities. Journal of Korean Academy of Nursing, 40(4), 503-514. https://www.doi.org/10.4040/jkan.2010.40.4.503
-
Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
-
Sword, W., & Watt, S. (2005). Learning needs of postpartum women: does socioeconomic status matter?. Birth, 32(2), 86-92. https://www.doi.org/10.1111/j.0730-7659.2005.00350.x
-
Tan, C. S., Tan, S. A., Mohd Hashim, I. H., Lee, M. N., Ong, A. W. H., & Yaacob, S. N. B. (2019). Problem-solving ability and stress mediate the relationship between creativity and happiness. Creativity Research Journal, 31(1), 15-25. https://www.doi.org/10.1080/10400419.2019.1568155
-
Taplak, A. Ş., Polat, S., Erdem, E., & Taplak, M. (2020). Annelerin tamamlayıcı beslenmeye geçiş sürecinde yaşadıkları güçlükler: Niteliksel çalışma. JAREN, 6(2), 300-308. https://www.doi.org/1010.5222/jaren.2020.80775
-
Thapa, B. (2023). Debunking the Maternal Myths and Re-Interpreting Motherhood. Chaturbhujeshwar Academic Journal, 1(1), 111-120. https://doi.org/10.3126/caj.v1i1.63141
-
Thompson, R. A., Simpson, J. A., & Berlin, L. J. (2022). Taking perspective on attachment theory and research: Nine fundamental questions. Attachment & human development, 24(5), 543-560.
-
Tozluoğlu, A., & Özkan, F. S. (2023). Annelerin emzirme deneyimleri üzerine: Niteliksel Bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 10(2), 127-134.
-
Townsend-Simmons, T. Y. (2023). Parenting Skills of African American Young Mothers Who Transitioned from Foster Care (Doctoral dissertation, Walden University).
-
Tuncay, B., Efe, Y. S., & Erdem, E. (2022). Annelerin tamamlayıcı beslenmeye ilişkin bilgi, deneyim ve uygulamaları. YOBU Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 3(2), 186-195.
-
Tüğdür, M., Öğüt, S., Karaman, A. D., & Günay, N. (2020). Yeni doğum yapmış annelerin anne sütü ile ilgili uygulama ve görüşleri: Aydın’da bebek dostu hastane örneği. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(4), 617-624. https://doi.org/10.31067/0.2020.262
-
Twenge, J. M., Campbell, W. K., & Foster, C. A. (2003). Parenthood and marital satisfaction: a meta‐analytic review. Journal of marriage and family, 65(3), 574-583. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2003.00574.x
-
Uludağ, M. E. (2020). Emzik Kullanımı Hakkında Anne Görüşlerine Dayalı Nitel Bir Değerlendirme. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(18), 188-206.
-
Virani, A., Duffett-Leger, L., & Letourneau, N. (2021). Parents’ use of mobile applications in the first year of parenthood: a narrative review of the literature. Health Technology, 5(11), 1-20. https://doi.org/10.21037/ht-20-28
-
Yaffe, Y. (2023). Systematic review of the differences between mothers and fathers in parenting styles and practices. Current psychology, 42(19), 16011-16024.
-
Yamada, A., Isumi, A., & Fujiwara, T. (2020). Association between lack of social support from partner or others and postpartum depression among Japanese mothers: a population-based cross-sectional study. International journal of environmental research and public health, 17(12), 4270. https://doi.org/10.3390/ijerph17124270
-
Yayan, E. H., Ulutaş, A., Çalışkan, Z., & Emre, O. (2016). Ek besine geçişte katkılı gıda kullanımına ilişkin anne görüşlerinin değerlendirilmesi. Annals of Health Sciences Research, 5(2), 5-11.
-
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
-
Yıldız, D. (2008). Doğum sonrası dönemde annelerin bebek bakımı konusunda danışmanlık gereksinimleri ve yaklaşımlar. Gülhane Tıp Dergisi, 50(4), 294-298.
-
Yıldız, D., Sarıcı, S. Ü., Fidancı, B. E., Konukbay, D., & Akça, S. Y. (2020). Bebeği 0-1 yaş döneminde olan annelerin bebek bakımına ilişkin internet kullanımlarının değerlendirilmesi. Sağlık Bilimleri Üniversitesi Hemşirelik Dergisi, 2(3), 167-174. https://doi.org/10.48071/sbuhemsirelik.728075