Bu çalışma lise öğrencilerinin sınav kaygısı üzerinde etkili olan aile, toplumsal-çevresel ve ekonomik faktörlerin görece ağırlıkları Bulanık Analitik Hiyerarşi Süreci (Bulanık AHP) ile belirlenmiştir. Psikolog, sosyolog, rehber öğretmen, PDR uzmanı, matematik öğretmeni, edebiyat öğretmeni, okul müdürü ve özel kurum yöneticisinden oluşan sekiz uzman tarafından, üç ana kriter (aile beklentileri, toplumsal ve çevresel beklentiler, ekonomik koşullar) ve bunlara bağlı on iki alt kriter için üçgensel bulanık sayılarla ikili karşılaştırmalar yapılmıştır. Chang’in genişletilmiş analiz yöntemiyle her uzman için sentetik dereceler elde edilmiş; ardından geometrik ortalama kullanılarak grup düzeyinde karar matrisi oluşturulmuştur. Tüm matrislerde tutarlılık oranları kabul edilebilir sınırın altında bulunmuştur (en yüksek CR=0,0109; grup matrisi CR=0,0058). Grup sonuçları, aile beklentilerinin toplam önemin yaklaşık (%50,8) değerini alarak en baskın değişken olduğunu, ekonomik Koşulların (%25,4) ile ikinci, toplumsal ve çevresel beklentiler ise (%23,8) ile üçüncü sırada yer aldığını göstermiştir. Alt kriter düzeyinde akademik başarı baskısı (%20,4) en yüksek, medya & dijital performans baskısı (%0,3) ise en düşük ağırlığa sahiptir. Bulgular, sınav kaygısını azaltmaya yönelik politika ve rehberlik programlarında özellikle aile kaynaklı beklentilerin ve ekonomik koşulların öncelikle ele alınması gerektiğini ortaya koymaktadır.
Sınav Kaygısı Bulanık AHP Aile Beklentileri Toplumsal ve Çevresel Beklentiler Ekonomik Koşullar Çok Kriterli Karar Verme
Yazar(lar), çalışmanın hazırlanma sürecinde etik ilkelere uyduklarını beyan etmiştir.
This study determined the relative weights of family, social, and economic factors affecting high school students’ test anxiety using the Fuzzy Analytic Hierarchy Process (Fuzzy AHP). Eight experts, a psychologist, a sociologist, a guidance counselor, a psychological counseling and guidance (PDR) specialist, two subject teachers (mathematics and literature), a school principal, and a private institution manager performed pairwise comparisons of three main criteria (family expectations, social and environmental expectations, economic conditions) and their twelve subcriteria using triangular fuzzy numbers. Chang’s extended analysis method was applied to obtain synthetic scores for each expert, and a group-level decision matrix was then constructed via the geometric mean. Consistency ratios (CR) in all matrices remained below the acceptable threshold (highest individual CR = 0.0109; group matrix CR = 0.0058). Group results showed that family expectations accounted for approximately (50.8%) of total importance, making it the most dominant variable; economic conditions followed at (25.4%), social and environmental expectations at (23.8%). At the subcriterion level, academic achievement pressure was the highest weight (0.4 %), whereas media and digital performance pressure had the lowest (0.3%). These findings indicate that policies and guidance programs to reduce test anxiety should prioritize family-based expectations and economic conditions.
Exam Anxiety Fuzzy AHP Family Expectations Social and Environmental Expectations Economic Conditions Multi Criteria Decision Making
The author(s) declared that they complied with ethical principles during the preparation of the study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Family Sociology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 30, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | July 17, 2025 |
Acceptance Date | September 10, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: Aile Özel Sayısı |
Içtimaiyat is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).
Instagram: @tvictimaiyat X: @IctimaiyatD