KPSS is one of the main tools for public personnel selection in Türkiye. Although the Civil Servant Law No. 657, enacted in 1965, initiated efforts for centralized exams and placements, these attempts remained largely unsuccessful. A major reform occurred in 1999 with the introduction of DMS, followed by KMS in 2001, and KPSS in 2002. KPSS targets two main groups: Group A and Group B positions. Group A covers career professions and requires additional institutional exams after the central exam, while Group B includes other civil servant positions, where central examination and placement are the main methods. However, institutional recruitment after the central exam has also grown in Group B over time. Local administrations and state economic enterprises use mixed recruitment methods. While they mostly adhere to the central exam requirement, they often opt out of centralized placement. Some institutions, although a minority, conduct their own exams independently of KPSS. As a result, the KPSS ecosystem has become fragmented. To solve these problems, we need to take some steps like developing a national employment strategy, implementing public personnel planning, updating the KPSS system, and revising interview processes
Kadro Public Personnel Selection Exam Central Exam Central Placement Institutional Placement Group A staff and B staff
I hereby declare that the study titled "An Examination of the KPSS Ecosystem in the Turkish Public Personnel Selection Process and Evaluations Regarding This Ecosystem," submitted to the Journal of Social Sciences, is a study that does not require an ethics committee within the scope of the TR Index criteria. I am entirely responsible for this.
KPSS, Türkiye’de kamu personeli seçiminin temel araçlarından biridir. Merkezi sınav ve merkezi yerleştirme girişimleri 1965 yılında çıkarılan 657 sayılı Kanun ile başlasa da sonuçsuz kalmıştır. En köklü değişim ise 1999 yılında gerçekleşmiş; DMS 1999'da KMS 2001'de ve KPSS 2002'de uygulanmaya başlanmıştır. KPSS, A Grubu kadrolar ile B Grubu kadrolar olmak üzere iki temel meslek grubunu hedefler. A Grubu, kariyer mesleklerini kapsar ve merkezi sınav sonrası kurumsal sınavlar yapılır. B Grubu ise diğer memur kadrolarıdır ve ağırlıklı olarak merkezi sınav ve yerleştirme yöntemine dayanır. Ancak zamanla, B Grubu kadrolarda da merkezi sınav sonrası kurumsal alımlar artmıştır. Yerel yönetimler ve KİT'ler ise merkezi sınavı kullanmakla birlikte merkezi yerleştirmeden büyük ölçüde bağımsız hareket eder. Bazı kurumlar, az da olsa KPSS’den tamamen bağımsız özel sınavlar yapmaktadır. Sonuç olarak, KPSS ekosistemi parçalı bir yapı sergilemektedir. Bu sorunları çözmek için ulusal istihdam stratejisi oluşturulması, kamu personeli planlaması yapılması, KPSS sisteminin güncellenmesi ve mülakat süreçlerinin yeniden ele alınması gereklidir.
Kamu Personel Seçme Sınavı Merkezi Sınav Merkezi Yerleştirme Kurumsal Yerleştirme A Grubu Kadro ve B Grubu
İçtimaiyat Sosyal Bilimler Dergisine gönderilmiş olan “Türk Kamu Personel Seçim Sürecinde Kpss Ekosisteminin İncelenmesi ve Bu Ekosisteme İlişkin Değerlendirmeler” adlı çalışmanın TR Dizin kriteri kapsamında etik kurul gerektirmeyen bir çalışma olduğunu beyan ederim. Bu konudaki sorumluluk tamamen tarafıma aittir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Political Science (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 26, 2025 |
| Publication Date | November 27, 2025 |
| Submission Date | April 29, 2025 |
| Acceptance Date | August 21, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |
Içtimaiyat is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).
Instagram: @tvictimaiyat X: @IctimaiyatD