Bu makale, 1955 yılında İngiliz parlamentosunda Kıbrıs konusunda yapılan tartışmaları söylem analizi yöntemlerini kullanarak inceler ve sömürge meşrulaştırma stratejilerinin çelişkilerini ortaya koyar. 1 Nisan 1955’te EOKA’nın silahlı direnişinin ardından, ‘terörizm’, ‘kanun ve düzen’, ‘sadakat’ ve ‘meşru savunma’ gibi kavramlar güvenlik odaklı söylemin odak noktası haline gelirken, anayasa reformu talepleri ya çekincelerle kabul edildi ya da reddedildi. 97 parlamento tartışmasına, özellikle 5 Mayıs ve 5 Aralık 1955 tarihlerindeki tartışmalara dayanan çalışma, bu ikisi arasındaki gerilimin nasıl çözüldüğünü göstermektedir. Çalışma, 5 Aralık 1955 tarihli tartışmayı kullanarak, güvenlik ve reform söylemleri arasındaki gerilimin yıl boyunca nasıl sürdüğünü ve egemenliğin ‘ahlaki sorumluluk’, ‘medeniyet görevi’ ve ‘jeopolitik gereklilik’ gibi temalara dayanan etik bir söylem aracılığıyla nasıl yeniden tanımlandığını göstermektedir. Sonuç olarak 1955 yılı, hem sömürge yönetiminin söylemsel olarak sağlamlaştırılması hem de 1956 yılındaki daha sert politikaların temellerinin atılması açısından emperyalizm sonrası süreçte önemli bir dönüm noktası olarak kabul edildi.
Yazar(lar), çalışmanın hazırlanma sürecinde etik ilkelere uyduklarını beyan etmiştir.
This article analyses the Cyprus debates in the British parliament in 1955 using methods of discourse analysis and shows the contradictions of colonial legitimation strategies. After the armed resistance of the EOKA on 1 April 1955, concepts such as ‘terrorism’, ‘law and order’, ‘loyalty’, and ‘legitimate defense’ became the focus of the security-oriented discourse, while demands for constitutional reform were either accepted with reservations or rejected. Based on 97 parliamentary debates, in particular those of 5 May and 5 December 1955, the study shows how the tension between the two was resolved. Using the debate of 5 December 1955, the study shows how the tension between the security and reform discourses persisted throughout the year and how sovereignty was redefined through an ethical discourse based on themes such as ‘moral responsibility’, civilizational duty’, and ‘geopolitical necessity’. As a result, 1955 was regarded as a significant milestone in the post-imperialist process, both from the point of view of the discursive consolidation of colonial administration and from the point of view of the establishment of the underlying grounds for the tougher policies of 1956.
This research is based entirely on publicly available historical documents and does not involve human participants or personal data. Therefore, ethical approval was not required. All sources have been properly cited and acknowledged in accordance with academic standards.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | International Politics, Middle East Studies, Late Modern Discoveries and Colonialism History, Late Modern History of Middle East |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 26, 2025 |
| Publication Date | November 27, 2025 |
| Submission Date | June 22, 2025 |
| Acceptance Date | August 10, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |
Içtimaiyat is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).
Instagram: @tvictimaiyat X: @IctimaiyatD