Karaköy, uzun yıllar boyunca ticaret ve ulaşım açısından İstanbul’un stratejik öneme sahip yerleşimlerinden biri olmuştur. Karaköy’de bulunan Salıpazarı Limanı’nın tarihi incelendiğinde, önemli bir ticari liman olma özelliğinin 1980’lere kadar devam ettiği görülmektedir. Bu dönemden sonra yaşanan gelişmelerle, sanayinin şehir dışına taşınması sonucu, kent içerisindeki bu limanlar işlevsizleşmiş ve kent merkezinin dışına kaymıştır. İşlevini yitiren limanlar son yıllarda dünyada giderek artan ve katma değeri yüksek olan bir sektör olarak tanımlanan kruvaziyer gemi turizmi kapsamında yeniden işlevlendirilmiştir.
Ticari işlevler, ulaşım bağlantıları ve tarihsel özellikleri bakımından önem taşıyan Karaköy’de yer alan Salıpazarı Limanı ve çevresi, “Salıpazarı Kurvaziyer Limanı Projesi” ya da diğer adıyla “Galataport Projesi” kapsamında, kruz turizmi ve ilişkili kullanımları içerecek şekilde yeniden işlevlendirilmiştir. Galataport Projesi, proje alanı ve çevresine etkilerinden yola çıkılarak olumlu ve olumsuz pek çok değerlendirmeye tabi tutulmuş ve tartışılmış bir projedir. Bu makalede Galataport Projesi’nin çevresine olası etkileri, yerel kullanıcıların görüşleri doğrultusunda değerlendirilmektedir. Makalede ilk olarak Karaköy Salıpazarı Limanı’nın tarihsel gelişimi, konumu, ulaşım özellikleri, planlama süreci gibi özelliklerine değinilmiş ve Galataport Projesi’nin temel özellikleri açıklanmıştır. Ardından bölgede gerçekleştirilmekte olan Galataport Projesi’nin, bölgenin kullanıcıları tarafından nasıl değerlendirildiğini ve kullanıcıların projeden beklentilerini belirlemek üzere anket araştırması yapılmıştır. Araştırma sonuçları, kullanıcıların Galataport Projesi’yle ilgili hem olumlu hem de olumsuz olduğu değerlendirmeleri olduğunu göstermiştir. Galataport Projesi’nin bölgenin ekonomik hareketliliğe katkı sağlayacağı, bölgedeki kentsel yaşam kalitesi üzerinde olumlu etkilerinin olacağı gibi değerlendirmeler yakın çevre kullanıcılarının olumlu yöndeki beklentileridir. Diğer yandan işletmeciler açısından kira fiyatlarına olumsuz etkileri olacağı ve ulaşıma ek yük getireceği değerlendirmeleri de projenin beklenen olumsuz etkileri olmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Urban Policy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2020 |
Submission Date | May 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 1 |