Amaç: Bu araştırmanın ana amacı, Y ve Z kuşaklarının iş hayatından beklentilerinin ortaya konulması, bu kuşakların iş hayatından beklentilerinin karşılaştırılması ve bu beklentilerin kuşak yöneticilerine ışık tutması amacı ile aktarılmasıdır. Ayrıca müzakere ve çatışma tarzlarının kuşaklar arası farklılıklarının ortaya koyulması konusunda araştıma yapmaktır. İş hayatına yeni girecek olan Z kuşağı bireylerine karşı iş hayatının hazırlık yapabilmesi için çatışma ve müzakere tarzları arasında fark varsa onu ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın ilk bölümünde kuşaklar hakkında bilgi verilmiştir. İkinci bölümünde ise müzakere ve çatışma kavramları ve tarzları üzerine literatür bilgisi vermek amaçlanmıştır. Araştırmada Y ve Z kuşaklarının iş hayatında müzakere ve çatışma tarzlarının faklılıklarına ışık tutulmak amaçlanmıştır.
Tasarım/Yöntem: Çalışmada kurumların veya bireylerin kuşak farklılıklarından dolayı yaşanacak çatışma ortamlarına ışık tutmak amaçlanmıştır. Test edilen hipotezlerden ve cevap aranan araştırma sorularından olan, bu çalışmanın da omurgasını oluşturan “Kuşak farklılıklarının müzakere tarzları üzerine etkisi var mıdır?” sorusuna yağılan anket çalışmasında yanıt aranmıştır.
Sonuçlar: Çalışmada kurumların veya bireylerin kuşak farklılıklarından dolayı yaşanacak çatışma ortamlarına ışık tutmak amaçlanmıştır. Test edilen hipotezlerden ve cevap aranan araştırma sorularından olan, bu çalışmanın da omurgasını oluşturan “Kuşak farklılıklarının müzakere tarzları üzerine etkisi var mıdır?” sorusuna yağılan anket çalışmasında yanıt aranmıştır. Özellikle şu an iş hayatının büyün bir çoğunluğunu oluşturan “Y Kuşağı” ile yakın gelecekte büyük bir bölümünü oluşturan “Z Kuşağı” kıyaslandığında; Y kuşağının, Z kuşağına göre işbirlikçi müzakere tarzına daha yatkın olduğu sonucu çıkmıştır. Buradan hareketle kuşakların müzakere yaklaşımlarına göre kurumların onlara yaklaşımları şekillendirilebilir ve bu konuda eğitimler ile bireyler desteklenebilir. Literatür çalışması sonucunda da daha bireysel özellikleri öne çıkan Z kuşağının işbirlikçi müzakere tarzından uzak olması da beklenen sonuçlardan biridir. Bu sonuçlar literatürü destekler niteliktedir.
Sayın Prof. Dr. Ünsal Sığrı hocama teşekkürlerimi sunarım.
Purpose: The main purpose of this research is to reveal the expectations of the Y and Z generations from business life, to compare the expectations of these generations from business life and to convey these expectations with the aim of shedding light on the generation managers. It is also to conduct research on revealing the intergenerational differences of negotiation and conflict styles. It is aimed to reveal if there is a difference between conflict and negotiation styles so that business life can be prepared for the Z generation individuals who will just enter the business life. In the first part of the research, information about generations is given. In the second part, it is aimed to give literature information on the concepts and styles of negotiation and conflict. In the research, it is aimed to shed light on the differences in the negotiation and conflict styles of the Y and Z generations in business life.
Design/Method: In the study, it is aimed to shed light on the conflict environments that will be experienced due to generational differences of institutions or individuals. One of the hypotheses tested and the research questions to be answered, which forms the backbone of this study, "Does generation differences have an effect on negotiation styles?" The answer to the question was sought in the survey study.
Results: In the study, it is aimed to shed light on the conflict environments that will be experienced due to generational differences of institutions or individuals. One of the hypotheses tested and the research questions to be answered, which forms the backbone of this study, "Does generation differences have an effect on negotiation styles?" The answer to the question was sought in the survey study. Especially when the "Generation Y", which makes up the majority of the business life now, and the "Generation Z", which constitutes a large part of it in the near future, are compared; It was concluded that the Y generation is more inclined to the collaborative negotiation style than the Z generation. From this point of view, the approaches of the institutions to them can be shaped according to the negotiation approaches of the generations and individuals can be supported with trainings on this subject. As a result of the literature study, it is one of the expected results that the Z generation, which has more individual characteristics, is far from the collaborative negotiation style. These results support the literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2023 |
Acceptance Date | May 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 1 |
JB@W is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.