Bu
çalışma 2000’den günümüze Türkiye’deki kent müzelerine odaklanmakta ve kent
müzelerinin politik ve ideolojik olarak yerellik söylemi çerçevesinde nasıl
araçsallaştırıldığını incelemektedir. 2000’lerden itibaren Türkiye’de kent
müzeleri hızlıca yayılmış ve bugüne kadar 42 kent müzesi kurulmuş ve 63
tanesinin de kurulum çalışmaları devam etmektedir. Bu çalışmada gazete
haberleri, kurum internet siteleri (Kültür Turizm Bakanlığı, Tarih Vakfı,
Tarihi Kentler Birliği, Çevre ve Kültür Değerlerini Koruma ve Tanıtma Vakfı,
vb.) ve müzelerin internet siteleri incelemiştir. Kent müzelerinin politik
söylem, yerel yönetimlerin söylemleri, sivil toplum kuruluşlarının çalışmaları
ve akademik yayınlarda tartışıldığı görülmüştür. Bu tartışmalar bazında kent
müzelerinin marka kent ajanları, küresel ve yerel rekabet aktörleri, yerel
tarih ve kültürü koruma platformları, aidiyet ve kentlilik bilinci oluşturma
girişimleri ve kent belleği merkezleri olarak ele alındığı ve bütün bunlar göz
önünde bulundurulduğunda tarih yazımı ajanları ve ideoloji sembolleri oldukları
görülmüştür.
kent müzeleri yerellik küresellik hafıza kimlik tarih tarih yazımı yerel yönetimler politik söylem ideoloji
When describing economic, political, social and
spatial processes today, meta-concepts are inevitably The study focuses on the
discourse of city museums in Turkey since 2000, and how they are mediated politically
and ideologically over the discourse of localism in Turkey. Beginning from the
2000s, city museums become widespread in Turkey. Up to now, 42 city museums are
established and 63 are proceeding in different cities and towns in Turkey. In
this research on the city museums in Turkey, I scanned online newspapers,
institutional websites (such as the Ministry of Culture and Tourism, History
Foundation of Turkey and Union of Historical Towns and Foundation of the
Promotion and Protection of the Environment and Cultural Heritage) and websites
of museums. City museum has been discussed in political rhetoric, official
discourse of local administration, works of non-governmental organizations and
academic research. It reveals that they are the agents of city branding, actors
of global and local competition, platforms of conservation of local culture and
history, initiatives of developing sense of belonging and consciousness of
citizenship, collectors of urban memory, and yet agents of history writing and
symbols of ideology.
city museums localism globalism memory identity history history writing local administrations political rhetoric ideology
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 5 Sayı: 13 |