Space is not an entity that exists on its own, but
something that is produced as a result of given social relations, especially in
the capitalist mode of production. For this reason, space should not be seen as
an independent form of construction, but as a product determined by social
structures and relations. Children play a role in the production of urban space
as well as affecting family’s the preference of the living space and
consumption practices. In this study, the dynamics affecting the process of shaping
and reproduction of urban space with respect to children will be analyzed
through themed children's entertainment centers. The nature of the changes and
transformations in urban space will be examined through the children's city
themed amusement centers, which we have seen in recent years in the world with
increasing populations and also in Istanbul city in Turkey. Children's cities
in Istanbul such as Kidzania, Kidzmondo and Minopolis Istanbul constitute a sampling of our research as spatial representations
in Turkey of global consumption and entertainment culture in the theme of
"children". The children's city-themed amusement centers, which are
the main focus of this study, incorporate both global and local elements.
Disneyland’s spreading all over the world and finding spatial reflections in
Turkey, which is also called Disneyfication, is observed easily in Istanbul
city especially. Children's cities are children's amusement centers that emerge
as a special entertainment venue only for children and offer children a
simulation of the real world. These places, which are the scene for a combination of consumption, learning, and fun, are also seen as
"learning places". These amusement centers create new spaces of
child-centered consumption in the cities and they show that space has become a consumption object in new
contexts.
Space Childen Children’s cities Reproduction of Spaces Themed Entertainment Center
Mekân, kendi başına gerçekliği olan yalın bir
olgu değil, kapitalist üretim tarzında verili sosyal ilişkiler bağlamında
üretilen bir şeydir. Dolayısıyla toplumsal olarak yeniden üretilen bir yer olan
mekân, toplumsal ilişkilerin biçimlendirildiği ve toplum tarafından
biçimlendirilen bir gerçekliktir. Günümüzde çocuklar ailenin yaşam alanı
tercihi ve tüketim pratiklerine etki etmesinin yanı sıra kentsel mekânın
yeniden üretiminde göz önünde bulundurulmaktadır. Bu çalışmada kentsel mekânın
çocuğu merkeze alarak şekillenmesi ve yeniden üretilmesi sürecini etkileyen
dinamikler, temalı çocuk eğlence merkezleri üzerinden irdelenmeye
çalışılmıştır. Çalışmada son yıllarda dünyada popülaritesi artan ve Türkiye’de
de İstanbul kentinde karşılaştığımız çocuk şehri temalı eğlence merkezleri
üzerinden kentsel mekândaki değişim ve dönüşümlerin doğası incelenmiştir.
İstanbul’da bulunan KidZania, KidzMondo ve Minopolis, “çocuk” temalı küresel
tüketim ile eğlence kültürünün Türkiye’deki mekânsal temsilleri olarak
araştırmamızın örneklemini oluşturmaktadır. Bu çalışmanın ana odağında yer alan
çocuk şehri temalı eğlence merkezleri hem küresel hem de yerel unsurları
bünyesinde barındırmaktadır. Disneyleşme (Disneyfication) de denilen
Disneyland’ın küreselleşerek tüm dünyaya yayılması ve Türkiye’de de mekânsal
yansımalar bulması özellikle İstanbul kenti üzerinde rahatlıkla
gözlemlenmektedir. Sadece çocuklara özel bir eğlence mekânı olarak ortaya çıkan
ve çocuklara gerçek dünyanın bir simülasyonunu sunan bu eğlence merkezleri
toplumsalın yeniden üretilmesini sağlayarak yapay bir toplumsallaşma ortaya
çıkarmaktadır. Tüketim, öğrenme ve eğlencenin bir aradalığına sahne olan bu
mekânlar aynı zamanda “öğrence mekânları” olarak da görülmektedir. Bu eğlence
merkezleri kentlerde çocuk merkezli yeni tüketim mekânları yaratmakta ve bunun
yanı sıra mekânın yeni bağlamlarda bir tüketim nesnesi haline geldiğini de
göstermektedir.
Mekân Çocuk Mekânsal üretim Temalı Eğlence Merkezi Öğrence Mekanları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 24 |