Today, education is not limited with schools.
Education in school should be supported by environments that out of school. In
recent years, with the change of the basic education approach critical
thinking, creativity, active learning and conscious of being responsible
citizens notions are trying to acquire. Beside the basic function of museums, they
carry out the education function. They provide proper environment to active
learning with their collection, facilities and education programs for children.
In recent years, protection of cultural heritage is a
new learning area in primary education programs. One of the main problems about
protection of cultural heritage is lack of consciousness in society. Studies
about why cultural heritage is important and why it should be protected will
contribute to increase awareness. “Cultural Heritage” term have been scope to
learning program in the national education system.
Built environment we live in, has rich tangible
cultural heritage examples. Not just monumental structures, but also civil
architecture examples, industrial buildings, 20. century buildings are other
parts of this richness. Renovation of some industrial buildings and their
converting into museum function is an important benefit about protection of
cultural heritage. These buildings completed their production process, are
living examples of technology and the witnesses of the period to which they
belong. This study explains past and present usage of “Santralistabul Energy
Museum” as a cultural heritage example. As a tangible cultural heritage
understanding and discovery of buildings by children is important to protection
of urban values. In this context, the study suggest activity sheet called
“Discovery of Building” to be understood and discovered of this museum
building.
Cultural Heritage Urban Memory Urban Conservation Museum Santralİstanbul Discovery of Building
Okullarla
sınırlı olmayan eğitimin okul dışı ortamlarda da desteklenmesi gerekmektedir. Günümüzde
temel eğitim anlayışının değişmesiyle birlikte okullarda öğrencilere, eleştirel
düşünme, yaratıcılık, aktif öğrenme ve sorumlu yurttaş olma kazandırılmaya
çalışılmaktadır. Temel işlevlernin yanı sıra, müzeler eğitim işlevini de
yürütmektedirler. Müzeler, koleksiyonları, sergileri, olanakları ve sundukları
eğitim programları ile çocuklara aktif öğrenme için gerekli ortamı
sağlamaktadırlar.Son
yıllarda farklı uygarlıkların izlerini taşıyan kültürel mirasın korunması,
ilköğretim programları içinde yer alan bir öğrenme alanıdır. Kültürel mirasın
korunması çabalarında ortaya çıkan temel sorunlardan biri, bu konudaki
toplumsal bilincin yetersizliğidir. Kültürel mirasın neden önemli olduğu ve
korunması gerektiği konusunda yapılacak çalışmalar, farkındalığın artmasında
şüphesiz katkı koyacaktır. Bu doğrultuda Milli Eğitim Sistemimizde de “Kültürel
Miras” kavramı eğitim programı kapsamına alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 27 |