Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of the Views of Sophomore Pre-Service Mathematics Teachers on the Qualifications of A Good Mathematics Teacher

Year 2017, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 11, 25.12.2017

Abstract

The
present study aims to investigate the qualifications of a good mathematics
teacher according to sophomore pre-service mathematics teachers. In the study,
one of the qualitative research methods, the case study technique was selected
because the study aimed to investigate the knowledge of pre-service teachers in
depth. The study group included 66 pre-service math teachers, 48 ​​ females and
18 males. The data obtained with structured interviews conducted with
pre-service teachers were analyzed with content analysis. After the analysis,
the data were grouped under specific themes to determine the sub-dimensions of
the data. According to the sophomore pre-service mathematics teachers, ideal
mathematics teachers should demonstrate the students that mathematics is
intertwined with daily life and know how to transfer the knowledge in addition
to being knowledgeable in the field. Furthermore, they stated that teachers
should be role models and act as guides for students both in the school and out
of the school. Furthermore, they should overcome the negative prejudice against
mathematics, use a fluent and comprehensible language when instructing the
class and instruct the class by recognizing the individual differences. It was
stated that teachers with these qualities would instruct their classes better
and prepare students for the future better.

References

  • Akkoyunlu, B. & Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Alkan, H., Köroğlu, H. & Başer, N. (1999). Ülkemizde matematik öğretmeninin yetiştirilmesi ve matematik öğretiminin amaçları. Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 5-22.
  • Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe (6, 7 ve 8. Sınıflarda) matematik öğretimi, 5. Baskı, Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Arslan, S. & Özpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri: ilköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 38-63.
  • Baki, A. & Gökçek, T. (2007). Matematik öğretmeni adaylarının benimsedikleri öğretmen modeline ilişkin bazı ipuçları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 22-31.
  • Baykul, Y. (2014). Ortaokulda matematik öğretimi (2. Baskı). Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Beurk, D. (1982). An experience with some able women who avoid mathematics. For The Learning of Mathematics, 3, 19–24.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
  • DeRoche, E. F. (1981). An administrator’s guide for evaluating programs and personnel. Boston: Allyn and Bacon, Inc.
  • Doruk, B. K. & Umay, A. (2011). Matematiği günlük yaşama transfer etmede matematiksel modellemenin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 124-135.
  • Hiebert, J., Morris, A. K. & Glass, B. (2003). Learning to learn to teach: an experiment model for teaching and teacher preparation in mathematics. Journal of Mathematics Teacher Education, 6, 201-222.
  • Huang, T.H., Liu, Y.C. & Chang, H.C. (2012). Learning achievement in solving word-based mathematical questions through a computer-assisted learning system. Journal of Educational Technology & Society. 15(1), 248-259.
  • Galbraith, P. & Stillman, G. (2006). A framework for ıdentifying student blockages during transitions in the modelling process. Zentralblatt für Didaktik der Mathema¬tik, 38(2), 143-162.
  • Işık, A., Çiltaş, A. & Bekdemir, M. (2008). Matematik eğitiminin gerekliliği ve önemi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 174-184.
  • Iossi, L. (2007). Strategies for reducing math anxiety in post-secondary students. In S. M. Nielsen & M. S. Plakhotnik (Eds.), Proceedings of The Sixth Annual College of Education Research Conference: Urban and International Education Section (pp. 30-35). Miami, USA: Florida International University.
  • Keklikçi, H. & Yılmazer, Z. (2013). İlköğretim öğrencilerinin matematik korku düzeyleriyle matematik öğretmenlerine yönelik görüşleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 198-204.
  • Kısaç, İ., (2002). Öğretmen öğrenci iletişimi sınıf yönetimi. Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Kyriacou, C. & Coulthard, M. (2000). Undergraduates’ views of teaching as a career choice. Journal of Education for Teaching, 26, 117–126.
  • Lansdell, J. M. (1999). Introducing young children to mathematical concepts: problems with new terminology. Educational Studies, 25(3), 327-333.
  • Margaret, M. B. (2000). Instructional materials development: a review of the IMD program. Past, Present, and Future. National Science Foundation, Arlington VA Directorate for Education and Human Resources.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2013). Ortaokul matematik dersi öğretim programı, Ankara.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (Second Edition). London: Sage Publications.
  • Philipp R., Thanheiser, E. & Clement, L. (2002). The role of a children’s mathematical thinking experience in the preparation of prospective elementary school teachers. International Journal of Educational Research, 37, 195-210.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15, 4-14.
  • Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform, Harvard Educational Review, 57, 1-22.
  • Spradlin, K. & Ackerman, B. (2010). The effectiveness of computer-assisted ınstruction in developmental mathematics. Journal of Developmental Education. 34(2), 12-42.
  • Tanyolaç, G. (1996). 11-12 yaş düzeyindeki öğrencilerin korku yaygınlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ural, A., Umay, A. & Argün, Z. (2008). Öğrenci takımları başarı bölümleri tekniği temelli eğitimin matematikte akademik başarı ve özyeterliğe etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 307-318.
  • Vinson, B. M. (2001). A Comparison of preservice teachers' mathematics anxiety before and after a methods class emphasizing manipulatives. Early Childhood Education Journal, 29(2), 89-94.
  • Yenilmez, K. (2007). İlköğretim matematik öğretiminde karşılaşılan zorluklar ve nedenleri. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5-7 Eylül, Tokat-Türkiye.
  • Yenilmez, K. & Can, S. (2006). Matematik öğretimi derslerine yönelik görüşler. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 47-59.
  • Yenilmez, K. ve Uysal, E. (2007). İlköğretim öğrencilerinin matematiksel kavram ve sembolleri günlük hayatla ilişkilendirebilme düzeyi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 89-98.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara.

Matematik Öğretmen Adaylarının, İyi bir Matematik Öğretmeninin Nasıl Olması Gerektiğine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2017, Volume: 1 Issue: 1, 1 - 11, 25.12.2017

Abstract

Bu araştırmada, ilköğretim matematik öğretmen adaylarına göre iyi bir matematik öğretmeninin nasıl olması gerektiğinin araştırılması amaçlanmıştır. Çalışmada, öğretmen adaylarının sahip oldukları bilgileri derinlemesine incelemek amaçlandığından nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması tekniği tercih edilmiştir. Çalışma grubunu, İlköğretim Matematik Öğretmenliği programı 2. sınıfında öğrenim gören 48’i kız, 18’i erkek olmak üzere toplam 66 matematik öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında öğretmen adaylarıyla yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Öğretmen adaylarıyla yapılan yapılandırılmış görüşmeler sonrasında elde edilen veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, veriler belirli temalara ayrılarak verilerin alt boyutları belirlenmiştir. Matematik öğretmenliği 2. sınıf öğrencileri; matematik öğretmenlerinin, öğrencilere matematiğin günlük yaşamla iç içe olduğunu göstermeleri ve alan bilgisinin yanında bilgiyi nasıl aktarmaları gerektiğini bilmelerinin de önemli olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca; öğretmenlerin hem okul içinde hem de okul dışında öğrencilere rol model olmaları gerektiğini ifade etmişlerdir. Bunun yanında; matematiğe karşı oluşmuş olan olumsuz ön yargıyı kırmaları, dersi anlatırken akıcı ve anlaşılır bir dil kullanmaları, bireysel farklılıkları dikkate alarak ders işlemeleri ve kendilerini sürekli geliştirmeleri gerektiğini belirtmişlerdir. Bu özelliklere sahip öğretmenlerin daha faydalı bir şekilde derslerini anlatacakları ve daha sağlıklı bir şekilde öğrencileri geleceğe hazırlayacakları ifade edilmiştir.

References

  • Akkoyunlu, B. & Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 1-10.
  • Alkan, H., Köroğlu, H. & Başer, N. (1999). Ülkemizde matematik öğretmeninin yetiştirilmesi ve matematik öğretiminin amaçları. Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 5-22.
  • Altun, M. (2008). İlköğretim ikinci kademe (6, 7 ve 8. Sınıflarda) matematik öğretimi, 5. Baskı, Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Arslan, S. & Özpınar, İ. (2008). Öğretmen nitelikleri: ilköğretim programlarının beklentileri ve eğitim fakültelerinin kazandırdıkları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(1), 38-63.
  • Baki, A. & Gökçek, T. (2007). Matematik öğretmeni adaylarının benimsedikleri öğretmen modeline ilişkin bazı ipuçları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 22-31.
  • Baykul, Y. (2014). Ortaokulda matematik öğretimi (2. Baskı). Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Beurk, D. (1982). An experience with some able women who avoid mathematics. For The Learning of Mathematics, 3, 19–24.
  • Bindak, R. (2005). İlköğretim öğrencileri için matematik kaygı ölçeği. Fırat Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
  • DeRoche, E. F. (1981). An administrator’s guide for evaluating programs and personnel. Boston: Allyn and Bacon, Inc.
  • Doruk, B. K. & Umay, A. (2011). Matematiği günlük yaşama transfer etmede matematiksel modellemenin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 124-135.
  • Hiebert, J., Morris, A. K. & Glass, B. (2003). Learning to learn to teach: an experiment model for teaching and teacher preparation in mathematics. Journal of Mathematics Teacher Education, 6, 201-222.
  • Huang, T.H., Liu, Y.C. & Chang, H.C. (2012). Learning achievement in solving word-based mathematical questions through a computer-assisted learning system. Journal of Educational Technology & Society. 15(1), 248-259.
  • Galbraith, P. & Stillman, G. (2006). A framework for ıdentifying student blockages during transitions in the modelling process. Zentralblatt für Didaktik der Mathema¬tik, 38(2), 143-162.
  • Işık, A., Çiltaş, A. & Bekdemir, M. (2008). Matematik eğitiminin gerekliliği ve önemi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 174-184.
  • Iossi, L. (2007). Strategies for reducing math anxiety in post-secondary students. In S. M. Nielsen & M. S. Plakhotnik (Eds.), Proceedings of The Sixth Annual College of Education Research Conference: Urban and International Education Section (pp. 30-35). Miami, USA: Florida International University.
  • Keklikçi, H. & Yılmazer, Z. (2013). İlköğretim öğrencilerinin matematik korku düzeyleriyle matematik öğretmenlerine yönelik görüşleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 198-204.
  • Kısaç, İ., (2002). Öğretmen öğrenci iletişimi sınıf yönetimi. Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Kyriacou, C. & Coulthard, M. (2000). Undergraduates’ views of teaching as a career choice. Journal of Education for Teaching, 26, 117–126.
  • Lansdell, J. M. (1999). Introducing young children to mathematical concepts: problems with new terminology. Educational Studies, 25(3), 327-333.
  • Margaret, M. B. (2000). Instructional materials development: a review of the IMD program. Past, Present, and Future. National Science Foundation, Arlington VA Directorate for Education and Human Resources.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2013). Ortaokul matematik dersi öğretim programı, Ankara.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (Second Edition). London: Sage Publications.
  • Philipp R., Thanheiser, E. & Clement, L. (2002). The role of a children’s mathematical thinking experience in the preparation of prospective elementary school teachers. International Journal of Educational Research, 37, 195-210.
  • Shulman, L.S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15, 4-14.
  • Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform, Harvard Educational Review, 57, 1-22.
  • Spradlin, K. & Ackerman, B. (2010). The effectiveness of computer-assisted ınstruction in developmental mathematics. Journal of Developmental Education. 34(2), 12-42.
  • Tanyolaç, G. (1996). 11-12 yaş düzeyindeki öğrencilerin korku yaygınlıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ural, A., Umay, A. & Argün, Z. (2008). Öğrenci takımları başarı bölümleri tekniği temelli eğitimin matematikte akademik başarı ve özyeterliğe etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 307-318.
  • Vinson, B. M. (2001). A Comparison of preservice teachers' mathematics anxiety before and after a methods class emphasizing manipulatives. Early Childhood Education Journal, 29(2), 89-94.
  • Yenilmez, K. (2007). İlköğretim matematik öğretiminde karşılaşılan zorluklar ve nedenleri. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5-7 Eylül, Tokat-Türkiye.
  • Yenilmez, K. & Can, S. (2006). Matematik öğretimi derslerine yönelik görüşler. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 47-59.
  • Yenilmez, K. ve Uysal, E. (2007). İlköğretim öğrencilerinin matematiksel kavram ve sembolleri günlük hayatla ilişkilendirebilme düzeyi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 89-98.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Seçkin Yayıncılık, Ankara.
There are 33 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Ebru Kükey

Recep Aslaner

Publication Date December 25, 2017
Submission Date November 24, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Kükey, E., & Aslaner, R. (2017). Examination of the Views of Sophomore Pre-Service Mathematics Teachers on the Qualifications of A Good Mathematics Teacher. International E-Journal of Educational Studies, 1(1), 1-11.

21067   13894              13896           14842

We would like to share important news with you. International e-journal of Educational Studies indexed in EBSCO Education Full Text Database Coverage List H.W. Wilson Index since January 7th, 2020.
https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/eft-coverage.pdf

IEJES has been indexed in the Education Source Ultimate database, which is the upper version of the Education Full Text (H.W. Wilson) and Education Full Text (H.W. Wilson) database, from 2020 to the present.

https://www.ebsco.com/m/ee/Marketing/titleLists/esu-coverage.htm

Creative Commons License


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.