7. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözmeye Yönelik Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin İncelenmesi: Ordu İli Örneği
Year 2017,
Volume: 1 Issue: 1, 60 - 68, 25.12.2017
Esra Köseoğlu
Filiz Demirci
,
Burcu Demir
Cengiz Özyürek
Abstract
Bu
çalışmanın amacı, 7. sınıf öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı
düşünme becerisi düzeylerini belirlemek ve öğrencilerin bu becerisi ile
cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir farklılaşmanın olup olmadığını
incelemektir. Araştırmada, tarama ve
nedensel-karşılaştırma modeli benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu,
2017-2018 eğitim-öğretimin yılında, Ordu ili merkez ve ilçe okullarında
öğrenimlerini sürdüren 395 7. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada
veri toplama aracı olarak, Kızılkaya ve Aşkar (2009) tarafından ilköğretim
öğrencilerine yönelik geliştirilen “Problem çözmeye yönelik Yansıtıcı Düşünme
Becerisi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler, betimsel
istatistik ve Mann-Whitney U Testi ile analiz edilmiştir. Çalışmada elde
edilen bulgular neticesinde, 7. Sınıf öğrencilerinin ölçeğin tamamı ve tüm
alt boyutlarına (sorgulama, değerlendirme ve nedenleme) ilişkin problem
çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisinin yüksek düzeyde olduğu sonucuna
varılmıştır. Bununla birlikte çalışma bulgularına göre, 7. sınıf
öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna varılmıştır.
|
References
- Aydın, M., & Çelik, T. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 169-181.
- Baki, A., Güç, F. A., & Özmen, Z. M. (2012). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 2(3), 59-72.
- Baş, G. (2013). İlköğretim öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile fen ve teknoloji dersi akademik başarıları arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 1-12.
- Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
- Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research methods in education. London New York: Routledge Falmer.
- Çubukçu, Z. (2011). Düşünme becerileri. Filiz, S. B. (Ed.). Öğrenme-öğretme kuram ve yaklaşımları (ss. 279-334). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Demirela, M., Dermana, I., & Karagedik, E. (2015). A study on the relationship between reflective thinking skills towards problem solving and attitudes towards mathematics. Procedia - Social and Behavioral Sciences 197(2015), 2086–2096.
- Dewey, J. (1933). How we think: a restatement of the relation of reflective thinking to the educative process, Boston: D. C. Heath.
- Epstein, A. S. (2003). How planing and reflection develop young children’s thinking skills young children. Retrieved from http://www.journal.naeyc.org/btj/200309/Planning&Reflection.pdf.
- Ersözlü, Z., & Kazu, H. (2011). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde uygulanan yansıtıcı düşünmeyi geliştirme etkinliklerinin akademik başarıya etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 141-159.
- Fraenkel, J.,Wallen, N., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGrawHill: Boston.
- Gökhan, B. A. Ş., & Kıvılcım, Z. S. (2013). Lise öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile matematik ve geometri derslerindeki akademik başarıları arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 1-17.
- Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 70-97.
- Keskinkılıç, G. (2010). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersinde uygulanan yansıtıcı düşünmeye dayalı etkinliklerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve başarıya etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Konya.
- Kızılkaya, G., & Aşkar, P. (2009). Problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(154), 82-92.
- Loughran, J. J. (1996). Developing reflective practice: Learning about teaching and learning through modelling. London: The Falmer Press.
- MEB. (2007). İlköğretim düşünme eğitimi dersi (6, 7 ve 8.sınıf) öğretim programı. Ankara: MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Saygılı, G., & Atahan, R. (2014). Üstün zekâlı çocukların problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2014(31), 181-192.
- Saygılı, G., & Tehneldere, S. (2014). Eğitim çalışanlarının yansıtıcı düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelemesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 192-202.
- Semerci, Ç. (2007). Öğretmen ve öğretmen adayları için yansıtıcı düşünme eğilimi (YANDE) ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(3), 1351-1377.
- Solakumur, A. (2017). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ile yansıtma yetenekleri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Bartın.
- Şen, H. Ş. (2011). İlköğretim öğrencilerinin problem çözmeye dayalı yansıtıcı düşünme becerileri. I. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, 4-8 Ekim, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eskişehir.
- Ünüvar, A. (2003). Çok yönlü algılanan sosyal desteğin 15-18 yaş arası lise öğrencilerinin problem çözme becerisine ve benlik saygısına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Konya.
- Ünver, G. (2003). Yansıtıcı düşünme. Ö. Demirel (Ed.). Eğitimde yeni yönelimler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
The Examination of 7th Grade Students’ Reflective Thinking Skills towards Problem Solving: A Sample of Ordu City
Year 2017,
Volume: 1 Issue: 1, 60 - 68, 25.12.2017
Esra Köseoğlu
Filiz Demirci
,
Burcu Demir
Cengiz Özyürek
Abstract
The
aim of this study is to determine the 7th grade students’ level of reflective
thinking skills towards problem solving and to examine whether there is a
significant difference between students' gender and their this skill. In the
study, the survey and causal comparison model was adopted. The study group of
the study is consist of 395 7th grade students who continued their education in
Ordu city center and district schools in the year of 2017-2018 education. In
this study, "The Reflective Thinking Skills towards Problem Solving
Scale" developed by Kızılkaya and Askar (2009) for elementary school
students was used as data collection tool. Data obtained from the study was
analyzed by descriptive statistics and the Mann-Whitney U Test. As a result of
the findings in the study, it was concluded that 7th grade students had a high
level of reflective thinking skills towards problem solving in terms of the
whole scale and all its sub dimensions (inquiry, evaluation and reasoning).
Moreover, there is no statistically significant difference between 7th grade
students’ reflective thinking skills towards problem solving and gender.
References
- Aydın, M., & Çelik, T. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yansıtıcı düşünme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 169-181.
- Baki, A., Güç, F. A., & Özmen, Z. M. (2012). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 2(3), 59-72.
- Baş, G. (2013). İlköğretim öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile fen ve teknoloji dersi akademik başarıları arasındaki ilişkinin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 1-12.
- Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
- Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2000). Research methods in education. London New York: Routledge Falmer.
- Çubukçu, Z. (2011). Düşünme becerileri. Filiz, S. B. (Ed.). Öğrenme-öğretme kuram ve yaklaşımları (ss. 279-334). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Demirela, M., Dermana, I., & Karagedik, E. (2015). A study on the relationship between reflective thinking skills towards problem solving and attitudes towards mathematics. Procedia - Social and Behavioral Sciences 197(2015), 2086–2096.
- Dewey, J. (1933). How we think: a restatement of the relation of reflective thinking to the educative process, Boston: D. C. Heath.
- Epstein, A. S. (2003). How planing and reflection develop young children’s thinking skills young children. Retrieved from http://www.journal.naeyc.org/btj/200309/Planning&Reflection.pdf.
- Ersözlü, Z., & Kazu, H. (2011). İlköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde uygulanan yansıtıcı düşünmeyi geliştirme etkinliklerinin akademik başarıya etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 141-159.
- Fraenkel, J.,Wallen, N., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. McGrawHill: Boston.
- Gökhan, B. A. Ş., & Kıvılcım, Z. S. (2013). Lise öğrencilerinin problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerileri ile matematik ve geometri derslerindeki akademik başarıları arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 1-17.
- Karacaoğlu, Ö. C. (2008). Öğretmenlerin yeterlilik algıları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 70-97.
- Keskinkılıç, G. (2010). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersinde uygulanan yansıtıcı düşünmeye dayalı etkinliklerin bilimsel süreç becerilerinin gelişimine ve başarıya etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Konya.
- Kızılkaya, G., & Aşkar, P. (2009). Problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 34(154), 82-92.
- Loughran, J. J. (1996). Developing reflective practice: Learning about teaching and learning through modelling. London: The Falmer Press.
- MEB. (2007). İlköğretim düşünme eğitimi dersi (6, 7 ve 8.sınıf) öğretim programı. Ankara: MEB Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Saygılı, G., & Atahan, R. (2014). Üstün zekâlı çocukların problem çözmeye yönelik yansıtıcı düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2014(31), 181-192.
- Saygılı, G., & Tehneldere, S. (2014). Eğitim çalışanlarının yansıtıcı düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelemesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 192-202.
- Semerci, Ç. (2007). Öğretmen ve öğretmen adayları için yansıtıcı düşünme eğilimi (YANDE) ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(3), 1351-1377.
- Solakumur, A. (2017). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin yansıtıcı düşünme eğilimleri ile yansıtma yetenekleri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Bartın.
- Şen, H. Ş. (2011). İlköğretim öğrencilerinin problem çözmeye dayalı yansıtıcı düşünme becerileri. I. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Kongresi, 4-8 Ekim, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eskişehir.
- Ünüvar, A. (2003). Çok yönlü algılanan sosyal desteğin 15-18 yaş arası lise öğrencilerinin problem çözme becerisine ve benlik saygısına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Konya.
- Ünver, G. (2003). Yansıtıcı düşünme. Ö. Demirel (Ed.). Eğitimde yeni yönelimler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.