Determination of the places and signs of waqf, one of the basic concepts
of Qur’anic sciences, is an ijtihad. For this
reason, it is likely that there are different interpretations and sometimes misconceptions. As a matter of fact, some qırat imams have argued that the
waqf is tradition at the end of every verse. Others say that the signatures are
the basis of the meaning of the waqf in the end as it is in any place of the
verse. As a result of this, it is pointed out that the waqf is not appropriate
by putting the sign (لا) at the end of many verses in the Mushafs
which are recited in our country. No symbols were placed in Mushafs which read
in Islamic cites like Madina, Damascus, Cairo and so on. In this article, the
subject will be discussed by going from the terms of the verse.
al-Waqf and al-İbtida el-Vasl el-Qat‘ es-Seqt Ayat Secawands
Vakf, Kur’an
ilimlerinin temel kavramlarından biridir. Kur’andaki vakf yerlerinin ve
işaretlerinin belirlenmesi içtihadî bir mesele olduğundan farklı yorumların ve
bazen yanılgıların olması muhtemeldir. Nitekim bazı kıraat imamları her âyetin
sonunda vakfın sünnet olduğunu savunurken diğerleri âyetin her hangi bir
yerinde olduğu gibi âyetlerin sonunda da vakf ve ibtidâ konusunda anlamların
temel teşkil ettiği görüşündedir. Bunun sonucu olarak ülkemizde tilâvet edilen
Mushaflarda birçok âyetin sonuna (لا) alâmeti konularak vakfın
uygun olmadığına işaret edilmişken; Medine, Şam, Kahire vb. İslam diyarlarında tilâvet
edilen mushaflarda her hangi bir alamet konulmamıştır. Bu makalemizde, âyet
kavramının lügat ve terim manalarından da yola çıkılarak konu irdelenecek ve tercihe
gidilecektir.
el-Vakf ve’l-İbtidâ el-Vasl el-Kat‘ es-Sekt Âyet Secâvendler
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 9 Issue: 1 |