Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Waqf Issue at the End of the Verses

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 1, 161 - 172, 30.06.2018

Öz

Determination of the places and signs of waqf, one of the basic concepts
of Qur’anic sciences, is an ijtihad.
For this
reason, it is likely that there are different interpretations and sometimes misconceptions.
As a matter of fact, some qırat imams have argued that the
waqf is tradition at the end of every verse. Others say that the signatures are
the basis of the meaning of the waqf in the end as it is in any place of the
verse. As a result of this, it is pointed out that the waqf is not appropriate
by putting the sign (
لا) at the end of many verses in the Mushafs
which are recited in our country. No symbols were placed in Mushafs which read
in Islamic cites like Madina, Damascus, Cairo and so on. In this article, the
subject will be discussed by going from the terms of the verse.

Kaynakça

  • Buhârî, Ebû Abdillah Muhammed b. İsmâil, Sahîhu’l-Buhârî, Dâru’l-Hadîs, Kahire, 1998.‎
  • Çetin, Abdurrahman, Kur'an Okuma Esasları, EminYayınları, Bursa, 2010. ‎
  • Dânî, Ebû Amr Osmân b. Saîd el-Emevî el-Endelûsî, el-Muktefâ fi’l-Vakfı ve’l-İbtidâ, ‎‎(tahkik) Yûsuf Abdurrahmân Maraşlı, Muessetu’r-Risâle, Beyrut, 1987. ‎Dânî, Ebû Amr Osman b. Saîd el-Emevî el-Endulûsî, el-Beyân fî İddi Âyi’l-Kur’ân, (tahkik) ‎Gânim el-Kadûrî el-Hamed, Merkezu’l-Mahtûtât ve’t-Turâs, Kuveyt. 1994.‎
  • Ebû Dâvud, Suleymân b. el-Eş’as es-Sicistânî, Avnu’l-Ma’bûd, fî Suneni Ebî Dâvud, Dâru’l-‎Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, ts.‎
  • Ezherî, Ebû Mansûr Muhammed b. Ahmed, Tehzîbu’l-Luğa, Dâru’s-Sâdık, Kahire, ts. ‎
  • Feyyûmî, Ebu’l-Abbâs Ahmed b. Muhammed, el-Misbâhu’l-Munîr fî Garîbi Şerhi’l-Kebîr, ‎Matbaatu’l-Ânî, Bağdat, 1398/h. ‎
  • İbn Fâris, Ebi’l-Hüseyn Ahmed b. Fâris b. Zekeriyya, Mu’cem Mekâyisi’l-Luğa, Dâru’l-‎Cîl, Beyrut, 1991.‎
  • İbn Kesîr, Ebu’l-Fidâ İsmail b. Ömer, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, Medine, 1993.‎
  • İbn Manzûr, Muhammed b. Mükerrem, Lisânu’l-Arab, Beyrut, 1994.‎
  • İbnu’l-Cezerî, en-Neşr fi’l-Kırââti’l-Aşer, (tahkik) Ali Muhammed ed-Dib’a’, Dâru’l-Fikr, ‎ts. ‎
  • İbnu’l-Kayyım el-Cevziyye, Ebû Abdullah Muhammed b. Ebûbekr, Zâdu’l-Meâd, ‎‎(tahkik) Şuayb el-Arnavût – Abdulkâdir el-Arnavût, Mueessetu’r-Risâle, Beyrut, ‎‎1996.‎
  • Kahire Mushafı, İdâretu’l Buhûsi’l İslâmiyyet’i fî Ezheri’ş-Şerîf, Dâru’l Menâr, Kahire, ‎‎1998.‎
  • Karaçam, İsmail, Kur’an-ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri, İst. 2002.‎
  • Medîne Mushafı, Mecmau’l-Melik Fehd litibâati’l-Mushaf, Medînetu’l-Munevvere, 1987; ‎
  • Meymûnî, Abdullah Ali, Fazlu İlmu’l-Vakfi ve’l-İbtidâ ve Hukmu’l-Vakfi Alâ Ruûsi’l Ây, ‎Du’l-Kâsım li’n-Neşri ve’t-Tevzî, Riyad, 1423. ‎
  • Nahhâs, Ebû Câfer Ahmed b. Muhammed b. İsmail, el-Kat’ ve’l Î’tinâf, (tahkik) Dr. ‎Abdurrahmân b. İbrahîm el-Metrûdî Dâru Âlemi’l-Kutub, Riyad, 1992.‎
  • Pakdil, Ramazan, Ta’lim Tecvîd ve Kıraat, M.Ü. İlahiyat Vakfı Yayınları, İst. 2014. ‎
  • Râgıb el-İsfahânî, Hüseyn b. Muhammed, Müfredâtu Elfâzi’l-Kur’ân, Dımaşk, 1997.‎
  • Secâvendî, Muhammed b. Tayfûr, el-Vakf ve’l-İbtidâ, (tahkik) Dr. Muhsin Hâşim Dervîş, ‎Dâru’l-Menâhic, 2001. ‎
  • Sehâvî, Âlemuddîn Ali b. Muhammed, Cemâlu’l-Kurrâ ve Kemâlu’l-İkrâ, (tahkik) Dr. Ali ‎Huseyn el-Bevvâb, Mektebetu’t-Turâs, 1408/h.‎
  • Suyûtî, Celâluddîn, el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’ân, Mektebetu’n-Nezzâr Mustafa el-Bâz, ‎Riyad, 1996. ‎
  • Şam Mushafı, İdâretu’l İftâi ve’t-Tedrîsi’d-Dîni fî Sûriye, Muessesetu Ulûmi’l Kur’ân, ‎Dımaşk, 2012. ‎
  • Taberî, Muhammed b. Cerîr, Câmiu’l-Beyân fî Te’vîli Âyi’l-Kur’ân, Dâru’l-Kutubu’l-‎İlmeyye, Beyrut, 1992. I, 46; ‎
  • Tahhân, İsmail Ahmet, Kur’an’ı Anlamada Vakfın Rolü, (tahkik) Necattin Hanay, Recep ‎Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı, 2, (2012) ‎
  • Temel, Nihat, Kur’an Kıraatinde Vakf ve İbtidâ, M.Ü. İlahiyat Vakfı Yay. İst. 2014.‎
  • Tirmizi, Ebû İsa Muhammed b. İsa b. Serve, Câmii’t-Tirmizî, Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, ‎Beyrut, ts.‎
  • Uşmûnî, Ahmed b. Muhammed b. Abdulkerîm, Menâru’l-Hudâ fi’l-Vakfî ve’l-İbtidâ, ‎Mektebetu ve Matbaatu Mustafa el-Bâbî ve Evlâduhû, Mısır, 1973. ‎
  • Zebîdî, Muhibbuddîn Ebî Feyz es-Seyyid Muhammed Murtazâ, Şerhu’l-Kâmûs el-‎Musemmâ Tâcu’l-Arûs Min Cevâhiri’l-Kâmûs, Dâru’l-Fikr, ts. ‎
  • Zemahşerî, Ebu’l-Kasım Mahmûd b. Ömer, el-Keşşâf an Hakâiki Ğavâmid’t-Tenzîl ve ‎Uyûni’l-Ekâvîl fî Vucûhi’t-Te’vîl, Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, Beyrut, ts.‎
  • Zerkeşî, Bedruddîn Muhammed b. Abdullah, el-Burhân fî Ulûmi’l-Kur’ân, (tahkik) Dr. ‎Yûsuf Abdurrahmân Maraşlî, Dâru’l-Ma’rife, Beyrut, 1994. ‎
  • Zürkânî, Muhammed Abdulazîm, Menâhili’l-İrfân fî Ulûmi’l-Kur’ân, Dâru’l-Kutubu’l-‎İlmeyye, Beyrut, 1996. ‎

Âyetlerin Sonunda Vakf Meselesi

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 1, 161 - 172, 30.06.2018

Öz

Vakf, Kur’an
ilimlerinin temel kavramlarından biridir. Kur’andaki vakf yerlerinin ve
işaretlerinin belirlenmesi içtihadî bir mesele olduğundan farklı yorumların ve
bazen yanılgıların olması muhtemeldir. Nitekim bazı kıraat imamları her âyetin
sonunda vakfın sünnet olduğunu savunurken diğerleri âyetin her hangi bir
yerinde olduğu gibi âyetlerin sonunda da vakf ve ibtidâ konusunda anlamların
temel teşkil ettiği görüşündedir. Bunun sonucu olarak ülkemizde tilâvet edilen
Mushaflarda birçok âyetin sonuna (
لا) alâmeti konularak vakfın
uygun olmadığına işaret edilmişken; Medine, Şam, Kahire vb. İslam diyarlarında tilâvet
edilen mushaflarda her hangi bir alamet konulmamıştır. Bu makalemizde, âyet
kavramının lügat ve terim manalarından da yola çıkılarak konu irdelenecek ve tercihe
gidilecektir.

Kaynakça

  • Buhârî, Ebû Abdillah Muhammed b. İsmâil, Sahîhu’l-Buhârî, Dâru’l-Hadîs, Kahire, 1998.‎
  • Çetin, Abdurrahman, Kur'an Okuma Esasları, EminYayınları, Bursa, 2010. ‎
  • Dânî, Ebû Amr Osmân b. Saîd el-Emevî el-Endelûsî, el-Muktefâ fi’l-Vakfı ve’l-İbtidâ, ‎‎(tahkik) Yûsuf Abdurrahmân Maraşlı, Muessetu’r-Risâle, Beyrut, 1987. ‎Dânî, Ebû Amr Osman b. Saîd el-Emevî el-Endulûsî, el-Beyân fî İddi Âyi’l-Kur’ân, (tahkik) ‎Gânim el-Kadûrî el-Hamed, Merkezu’l-Mahtûtât ve’t-Turâs, Kuveyt. 1994.‎
  • Ebû Dâvud, Suleymân b. el-Eş’as es-Sicistânî, Avnu’l-Ma’bûd, fî Suneni Ebî Dâvud, Dâru’l-‎Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut, ts.‎
  • Ezherî, Ebû Mansûr Muhammed b. Ahmed, Tehzîbu’l-Luğa, Dâru’s-Sâdık, Kahire, ts. ‎
  • Feyyûmî, Ebu’l-Abbâs Ahmed b. Muhammed, el-Misbâhu’l-Munîr fî Garîbi Şerhi’l-Kebîr, ‎Matbaatu’l-Ânî, Bağdat, 1398/h. ‎
  • İbn Fâris, Ebi’l-Hüseyn Ahmed b. Fâris b. Zekeriyya, Mu’cem Mekâyisi’l-Luğa, Dâru’l-‎Cîl, Beyrut, 1991.‎
  • İbn Kesîr, Ebu’l-Fidâ İsmail b. Ömer, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, Medine, 1993.‎
  • İbn Manzûr, Muhammed b. Mükerrem, Lisânu’l-Arab, Beyrut, 1994.‎
  • İbnu’l-Cezerî, en-Neşr fi’l-Kırââti’l-Aşer, (tahkik) Ali Muhammed ed-Dib’a’, Dâru’l-Fikr, ‎ts. ‎
  • İbnu’l-Kayyım el-Cevziyye, Ebû Abdullah Muhammed b. Ebûbekr, Zâdu’l-Meâd, ‎‎(tahkik) Şuayb el-Arnavût – Abdulkâdir el-Arnavût, Mueessetu’r-Risâle, Beyrut, ‎‎1996.‎
  • Kahire Mushafı, İdâretu’l Buhûsi’l İslâmiyyet’i fî Ezheri’ş-Şerîf, Dâru’l Menâr, Kahire, ‎‎1998.‎
  • Karaçam, İsmail, Kur’an-ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri, İst. 2002.‎
  • Medîne Mushafı, Mecmau’l-Melik Fehd litibâati’l-Mushaf, Medînetu’l-Munevvere, 1987; ‎
  • Meymûnî, Abdullah Ali, Fazlu İlmu’l-Vakfi ve’l-İbtidâ ve Hukmu’l-Vakfi Alâ Ruûsi’l Ây, ‎Du’l-Kâsım li’n-Neşri ve’t-Tevzî, Riyad, 1423. ‎
  • Nahhâs, Ebû Câfer Ahmed b. Muhammed b. İsmail, el-Kat’ ve’l Î’tinâf, (tahkik) Dr. ‎Abdurrahmân b. İbrahîm el-Metrûdî Dâru Âlemi’l-Kutub, Riyad, 1992.‎
  • Pakdil, Ramazan, Ta’lim Tecvîd ve Kıraat, M.Ü. İlahiyat Vakfı Yayınları, İst. 2014. ‎
  • Râgıb el-İsfahânî, Hüseyn b. Muhammed, Müfredâtu Elfâzi’l-Kur’ân, Dımaşk, 1997.‎
  • Secâvendî, Muhammed b. Tayfûr, el-Vakf ve’l-İbtidâ, (tahkik) Dr. Muhsin Hâşim Dervîş, ‎Dâru’l-Menâhic, 2001. ‎
  • Sehâvî, Âlemuddîn Ali b. Muhammed, Cemâlu’l-Kurrâ ve Kemâlu’l-İkrâ, (tahkik) Dr. Ali ‎Huseyn el-Bevvâb, Mektebetu’t-Turâs, 1408/h.‎
  • Suyûtî, Celâluddîn, el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’ân, Mektebetu’n-Nezzâr Mustafa el-Bâz, ‎Riyad, 1996. ‎
  • Şam Mushafı, İdâretu’l İftâi ve’t-Tedrîsi’d-Dîni fî Sûriye, Muessesetu Ulûmi’l Kur’ân, ‎Dımaşk, 2012. ‎
  • Taberî, Muhammed b. Cerîr, Câmiu’l-Beyân fî Te’vîli Âyi’l-Kur’ân, Dâru’l-Kutubu’l-‎İlmeyye, Beyrut, 1992. I, 46; ‎
  • Tahhân, İsmail Ahmet, Kur’an’ı Anlamada Vakfın Rolü, (tahkik) Necattin Hanay, Recep ‎Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı, 2, (2012) ‎
  • Temel, Nihat, Kur’an Kıraatinde Vakf ve İbtidâ, M.Ü. İlahiyat Vakfı Yay. İst. 2014.‎
  • Tirmizi, Ebû İsa Muhammed b. İsa b. Serve, Câmii’t-Tirmizî, Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye, ‎Beyrut, ts.‎
  • Uşmûnî, Ahmed b. Muhammed b. Abdulkerîm, Menâru’l-Hudâ fi’l-Vakfî ve’l-İbtidâ, ‎Mektebetu ve Matbaatu Mustafa el-Bâbî ve Evlâduhû, Mısır, 1973. ‎
  • Zebîdî, Muhibbuddîn Ebî Feyz es-Seyyid Muhammed Murtazâ, Şerhu’l-Kâmûs el-‎Musemmâ Tâcu’l-Arûs Min Cevâhiri’l-Kâmûs, Dâru’l-Fikr, ts. ‎
  • Zemahşerî, Ebu’l-Kasım Mahmûd b. Ömer, el-Keşşâf an Hakâiki Ğavâmid’t-Tenzîl ve ‎Uyûni’l-Ekâvîl fî Vucûhi’t-Te’vîl, Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-Arabî, Beyrut, ts.‎
  • Zerkeşî, Bedruddîn Muhammed b. Abdullah, el-Burhân fî Ulûmi’l-Kur’ân, (tahkik) Dr. ‎Yûsuf Abdurrahmân Maraşlî, Dâru’l-Ma’rife, Beyrut, 1994. ‎
  • Zürkânî, Muhammed Abdulazîm, Menâhili’l-İrfân fî Ulûmi’l-Kur’ân, Dâru’l-Kutubu’l-‎İlmeyye, Beyrut, 1996. ‎
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Enes Yarız

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yarız, E. (2018). Âyetlerin Sonunda Vakf Meselesi. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9(1), 161-172.
AMA Yarız E. Âyetlerin Sonunda Vakf Meselesi. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. Haziran 2018;9(1):161-172.
Chicago Yarız, Enes. “Âyetlerin Sonunda Vakf Meselesi”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9, sy. 1 (Haziran 2018): 161-72.
EndNote Yarız E (01 Haziran 2018) Âyetlerin Sonunda Vakf Meselesi. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9 1 161–172.
IEEE E. Yarız, “Âyetlerin Sonunda Vakf Meselesi”, İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 9, sy. 1, ss. 161–172, 2018.
ISNAD Yarız, Enes. “Âyetlerin Sonunda Vakf Meselesi”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9/1 (Haziran 2018), 161-172.
JAMA Yarız E. Âyetlerin Sonunda Vakf Meselesi. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2018;9:161–172.
MLA Yarız, Enes. “Âyetlerin Sonunda Vakf Meselesi”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 9, sy. 1, 2018, ss. 161-72.
Vancouver Yarız E. Âyetlerin Sonunda Vakf Meselesi. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2018;9(1):161-72.