Bu makalede İslâm hukukçularının önde gelenlerinden Muhammed b. el-Hasan
eş-Şeybânî’nin hadisçilik yönü ve hadis sahasında yazmış olduğu el-Âsâr kitabı
ele alınacaktır. Çalışmada İmam Muhammed’in hadis ilmindeki yeri, hoca ve
talebeleri, el-Âsâr üzerine yapılan çalışmalar, hadislerinin kaynağına göre
durumu, Ebû Hanîfe dışında hadis rivâyet ettiği hocaları, Ebû Hanîfe’ye
muhalefet ettiği konular ve diğer hocalarının tanıtılması ve değerlendirilmesi
amaçlanmaktadır. Fıkıh ve nazar tarafı ağır basan ehl-i rey ile sadece nakil ve
rivâyete önem veren ehl-i hadîs arasında tarih boyunca tartışmalar yaşanmıştır.
İmam Ebû Hanîfe ve ashabını ehl-i rey olarak isimlendiren ehl-i hadîs hem
imama hem de öğrencilerine birtakım ithamlarda bulunmuşlar, fıkıh
düşüncelerini anlayamadıkları için onların hadise muhalefet ettiklerini ileri
sürmüşler, ehl-i rey olarak gördüklerinin çoğunluğunu cerh etmişlerdir. İmam
Muhammed de sözü edilen eleştirilerden nasibini almış, yazdığı kitaplar sadece
Hanefî mezhebinin değil bütün mezheplerin istifade ettiği kaynaklar olmasına
rağmen cerh ve ta‘dîl âlimlerinin tenkitinden kurtulamamıştır. Makalenin bir
bölümünde fakîh ve muhaddislerin nazarında İmam Muhammed
değerlendirilmiştir. İmam Muhammed, Kûfe gibi zamanın en büyük ilim
merkezlerinin birinde doğup büyümüştür. Hocaları Ebû Hanîfe, Ebû Yûsuf,
Züfer b. Hüzeyl, Mâlik b. Enes, Süfyân es-Sevrî ve el-Evzâ‘î müctehid oldukları
gibi talebeleri Şâfiî, Yahyâ b. Ma‘în, Ebû ‘Ubeyd el-Kâsım b. Sellâm, Ebû Hafs el-
Kebîr el-Buhârî, Ebû Süleyman Mûsâ b. Süleyman el-Cûzecânî de müctehiddir.
İmam Muhammed, Hanefî mezhebinin kurucusu İmam Ebû Hanîfe’nin önde
gelen müctehid talebelerinden biridir. Onun fıkha dair yazmış olduğu
kitaplardan altısı “Zâhiru’r-rivâye” olarak bilinmektedir ve bunlar Hanefî
mezhebinin aslını oluşturmaktadır. Fıkha dair kitaplarına tarih boyunca çok
sayıda şerh ve ihtisâr çalışmaları yapılmış, bu kitaplar güncelliklerini hiçbir
zaman yitirmemişlerdir. İmam Muhammed, fıkıhta müctehid olmasının yanı sıra
aynı zamanda bir muhaddistir. O, hadis tahsili için ilmî seyahatlerde bulunmuş,
zamanının büyük muhaddislerinden hadis rivâyet etmiş, bu uğurda seferlere
çıkmış, ondan hadis almak için uzun yolculuklara katlanılmış, hadisleri
yorumlamış, râvîleri hakkında konuşmuş ve Kütüb-i Sitte’den çok önce el-Âsâr,
el-Muvatta’ ve el-Hucce ‘alâ ehli’l-Medîne gibi eserleri kaleme almıştır. Buna
rağmen onun hadis sahasında yazmış olduğu eserler üzerinde yeterince çalışma
yapılmamıştır.
Büyük çoğunluğu İmam Muhammed’in hocası Ebû Hanîfe’den yaptığı
rivâyetlerden oluştuğu için el-Âsâr, Ebû Hanîfe’nin Müsned’i mahiyetindedir.
Çünkü İmam Muhammed el-Âsâr’da 913 hadisin 891’ini İmam Ebû Hanîfe’den
22’sini de diğer 17 şeyhinden rivâyet etmiştir. Bu da %97 gibi büyük bir orana
tekabül etmektedir. Diğer şeyhlerinin durumu ayrı bir başlık altında
incelenmiştir.
el-Âsâr, Kütüb-i Sitte’nin yazılmasından yaklaşık elli sene önce, tâbiûn neslinin
yaşadığı ikinci asırda telif edilmiştir. İmam Muhammed bu kitabında hadisleri
sadece nakletmekle kalmamış onları yorumlamış ve hadislerden hükümler
istinbât etmiştir. Rivâyet ettiği hadisleri yorumlamak ve onlardan hüküm
çıkarmak diğer hadis kitaplarının ekseriyetinde bulunmayan bir özelliktir.
Bundan dolayı el-Âsâr hem rey ehlinin rivâyet tarzına hem de yazıldığı döneme
ilişkin önemli bilgiler veren bir kitaptır. İmam Muhammed, rivâyet ettiği her
hadiste hocası İmam Ebû Hanîfe’nin görüşüne katılmamış, ona muhalefet ettiği
yerler de olmuştur. Bir müctehid için bu normal bir durumdur. İmam
Muhammed’in Hanefî olması Ebû Hanîfe’yi taklit etmesinden değil, ictihâdının
onun ictihâdına muvâfık düşmesindendir. İmam Muhammed’in el-Âsâr’da
hocası ile görüş ayrılığına düştüğü yerler makalede ayrı bir başlık altında
incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religion, Society and Culture Studies |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | June 20, 2022 |
Submission Date | April 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 1 |