Research Article
BibTex RIS Cite

Researching Occupational Health and Safety Practices In Kindergartens: An Example From Iğdir

Year 2022, Issue: 8, 53 - 74, 27.12.2022

Abstract

Educational institutions are unique structures consisting of personnel, physical structure, equipment and necessary arrangements. In this research, all kindergartens in the city centre of Iğdır have been examined, and it has been tried to determine the appropriateness of the standards specified for kindergartens following the legislation on kindergartens by referring to the Occupational Health and Safety (OHS) Law and regulations. All kindergartens in the city centre of Iğdır have been included in the sample. Employer and OHS Specialist Responsibilities Observation Form has been used to collect research data. The researcher prepared the Employer and OHS Specialist Responsibilities Observation Form within the scope of the research by researching the OHS legislation and literature. While the current situation in indoor and outdoor spaces has been evaluated in terms of legislation, the Employer and OHS Specialist's responsibilities have been assessed with the Observation Form. As a result of the study, it has been determined that the Occupational Health and Safety criteria of the kindergartens located in the city centre of Iğdır were generally compatible with the OHS legislation.

References

  • Aydın, İ., T., D., ve Gülbaz, L., Y. (2016). İlkokul Yönetici ve Öğretmenlerinin Okul Güvenliğine İlişkin Görüşleri. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. 149.
  • Bayram, İ., Kale, Ö., A. ve Baradan, S. (2020). Eğitim Binalarının Aydınlatma Performansı Açısından Değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi, 11(2), 783-798.
  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Yayınları (2016). “6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu”, Genel Yayın No: 52, Ankara.
  • Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğü, (2014). “İş Sağlığı ve Güvenliği 2014/16 Nolu Genelge”, 19/08/2014 tarih ve 3450084 sayılı resmi yazı.
  • Doğan, F., ve Kırkıncıoğlu, M. (2020). Okul Öncesi Çocuklarda (4-6 Yaş) Deprem, Yangın Ve Tahliye Konusunda Durum Tespitinin Yapılması. İsg Akademik, 2(2), 145-159.
  • Dönmez, B. (2001). Okul Güvenliği Sorunu ve Okul Yöneticisinin Rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25(25), 63-74.
  • Duman Tünay, G., ve Çınkır, Ş., D. (2017). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Öğrenci Sağlığı Ve Güvenliği Uygulamalarının Milli Eğitim Bakanlığı Standartlarına Uygunluğu. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. 132.
  • Güneş, İ. (2016). İş Sağlığı ve Güvenliği Uyarı İşaretleri ve Etiketleme İstanbul Üniversitesi Yayınları. İstanbul, 301. Işık, H. (2004). Okul Güvenliği: Kavramsal Bir Çözümleme, Milli Eğitim Dergisi,(s.164).
  • Karaküçük, S., A. (2008). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Fiziksel/Mekansal Koşulların İncelenmesi: Sivas İli Örneği. Sosyal Bilimler Dergisi/Journal of Social Sciences, 32(2). 307-320.
  • Keskin, S., S. (2015). Kreş ve Anaokullarında İç Ortam Hava Kalitesi Çalışmaları, 12. Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresi, İzmir. 3-12.
  • Kılkış, İ. (2013). İş sağlığı ve güvenliğinde yeni dönem: 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu (İSGK). İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 15(1), 17-41.
  • Koç, M., H. (2015). 3–6 Yaş Grubu Anaokullarında Çocuk Eksenli Risk Etmenleri Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. 220.
  • Külağçıoğlu, G. (1984). İş Güvenliği. Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Basım Ünitesi, İzmir.
  • Merkit, M. ve Bulunuz, M. (2014). İlkokul Örnekleminde Gürültü Düzeyi Ölçümü ve Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi: İzmir Örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (37), 1-26.
  • Moghadam, M., N., Shykhoeslami, S., Rahimisadeq, R., and Khanjani, N. (2012). Iranian Nursery School Teachers' Knowledge about Safety Measures in Earthquakes. Al Ameen J Med Sci, 5(1), 63-68
  • Özdemir, İ. (2018). İş Sağlığı ve Güvenliği Dersi. Atatürk Üniversitesi Yayınları. Erzurum, 1-19.
  • Özpulat, F. ve Bilgen Sivri, B., (2013). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin İlk Yardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Uluslararası Hakemli Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi, 1(2), 69-83.
  • Resmi Gazete, “6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu”, 30/06/2012 tarih ve 28339 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik”, 19/12/2007 tarih ve 26735 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik”, 26/07/2002 tarih ve 24827 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik”, 15/05/2013 tarih ve 28648 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik”, 24/05/2018 tarih ve 30430 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “İlkyardım Yönetmeliği”, 22/05/2002 tarih ve 24762 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık Ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği”, 25/04/2013 tarih ve 28628 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliği”, 29/12/2012 tarih ve 28512 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu”, 30/06/2012 tarih ve 28339 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları Hakkında Yönetmelik”, 18/01/2013 tarih ve 28532 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği”, 24/05/2018 tarih ve 30430 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “İşyeri Bina ve Eklentilerinde Alınacak Sağlık ve Güvenlik Önlemlerine İlişkin Yönetmelik”, 17/07/2013 tarih ve 28710 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “İşyerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmelik”, 18/06/2013 tarih ve 28681 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “Kişisel Koruyucu Donanım Yönetmeliği”, 01/05/2019 tarih ve 30761 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “Kişisel Koruyucu Donanımların İşyerlerinde Kullanılması Hakkında Yönetmelik”, 02/07/2013 tarih ve 28695 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği”, 11/08/2013 tarih ve 2762 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği”, 11/09/2013 tarih ve 28762 sayılı resmi gazete.
  • Selimhocaoğlu, A. (2017). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Fiziksel Koşullarının İncelenmesi: Kırşehir İli Örneği. Electronic Turkish Studies, 12(28). 651-662.
  • Tokpınar, M., (2019). Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliğinin İncelenmesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. 50.
  • Töremen, F., Çankaya, İ. ve Avanoğlu, Y. (2008). Okul Anneliği: Okul Güvenliğine Yönelik Bir Model Önerisi. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (10), 56-59.
  • Wang, H., J., Lu, X., Y., Shı, H., J., Huang, X., F., Zhu, J., F. and Yang, X., T. (2011). Survey on Basic Situation of Nurseries and Kindergartens in Baoshan District of Shanghai in 2010. Occupation and Health, 01.
  • Yaman, Y. (2004). Mühendislik Eğitiminde İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetimi. 1. Ulusal Mühendislik Kongresi, İzmir. 3-12.
  • Yivli, İ., ve Kuzucuoglu, A., H. (2020). İstanbul Zeytinburnu ve Fatih İlçelerindeki Anaokullarında Çalışan Öğretmenlerde, İş Sağlığı ve Güvenliği Alanında Farkındalık Oluşturma Uygulamaları. Ohs Academy, 3(2), 144-155.
  • Zgajnar, K., Galicic, A., Zoran, U., Pajek, L., and Dovjak, M. (2013). Analysis of sanitary-technical and hygienic conditions of Slovenian kindergartens and proposed measures. Sanitarno inženirstvo, 1(7), 4-20.

Anaokullarında İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamalarının İncelenmesi: Iğdır Örneği

Year 2022, Issue: 8, 53 - 74, 27.12.2022

Abstract

Eğitim kurumları, personel, fiziki mekân, donanım ve gerekli düzenlemeler gibi yapılardan oluşan özel yapılardır. Bu araştırmada, Iğdır il merkezinde bulunan anaokullarının iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin mevcut durumları, İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) ile ilgili mevzuatlarda belirlenen standartlara göre incelenmiştir. Iğdır il merkezinde bulunan anaokullarının tamamı örnekleme dâhil edilmiştir. Bu çalışmada nitel araştırma tekniği olan gözlem yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında İşveren ve İSG Uzmanı Sorumlulukları Gözlem Formu kullanılmıştır. İşveren ve İSG Uzmanı Sorumlulukları Gözlem Formu, araştırmacı tarafından İSG mevzuatı ve literatür araştırması yapılarak araştırma kapsamında hazırlanmıştır. Anaokullarının iç ve dış mekânlarındaki mevcut durum, mevzuat açısından değerlendirilirken İşveren ve İSG Uzmanı Sorumlulukları Gözlem Formu ile değerlendirilmiştir. Yapılan çalışma sonucunda Iğdır il merkezinde bulunan anaokullarının İş Sağlığı ve Güvenliği kriterlerinin İSG mevzuatına genel olarak uygun olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Aydın, İ., T., D., ve Gülbaz, L., Y. (2016). İlkokul Yönetici ve Öğretmenlerinin Okul Güvenliğine İlişkin Görüşleri. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. 149.
  • Bayram, İ., Kale, Ö., A. ve Baradan, S. (2020). Eğitim Binalarının Aydınlatma Performansı Açısından Değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi, 11(2), 783-798.
  • Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Yayınları (2016). “6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu”, Genel Yayın No: 52, Ankara.
  • Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğü, (2014). “İş Sağlığı ve Güvenliği 2014/16 Nolu Genelge”, 19/08/2014 tarih ve 3450084 sayılı resmi yazı.
  • Doğan, F., ve Kırkıncıoğlu, M. (2020). Okul Öncesi Çocuklarda (4-6 Yaş) Deprem, Yangın Ve Tahliye Konusunda Durum Tespitinin Yapılması. İsg Akademik, 2(2), 145-159.
  • Dönmez, B. (2001). Okul Güvenliği Sorunu ve Okul Yöneticisinin Rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 25(25), 63-74.
  • Duman Tünay, G., ve Çınkır, Ş., D. (2017). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Öğrenci Sağlığı Ve Güvenliği Uygulamalarının Milli Eğitim Bakanlığı Standartlarına Uygunluğu. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. 132.
  • Güneş, İ. (2016). İş Sağlığı ve Güvenliği Uyarı İşaretleri ve Etiketleme İstanbul Üniversitesi Yayınları. İstanbul, 301. Işık, H. (2004). Okul Güvenliği: Kavramsal Bir Çözümleme, Milli Eğitim Dergisi,(s.164).
  • Karaküçük, S., A. (2008). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Fiziksel/Mekansal Koşulların İncelenmesi: Sivas İli Örneği. Sosyal Bilimler Dergisi/Journal of Social Sciences, 32(2). 307-320.
  • Keskin, S., S. (2015). Kreş ve Anaokullarında İç Ortam Hava Kalitesi Çalışmaları, 12. Ulusal Tesisat Mühendisliği Kongresi, İzmir. 3-12.
  • Kılkış, İ. (2013). İş sağlığı ve güvenliğinde yeni dönem: 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu (İSGK). İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 15(1), 17-41.
  • Koç, M., H. (2015). 3–6 Yaş Grubu Anaokullarında Çocuk Eksenli Risk Etmenleri Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. 220.
  • Külağçıoğlu, G. (1984). İş Güvenliği. Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Basım Ünitesi, İzmir.
  • Merkit, M. ve Bulunuz, M. (2014). İlkokul Örnekleminde Gürültü Düzeyi Ölçümü ve Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi: İzmir Örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (37), 1-26.
  • Moghadam, M., N., Shykhoeslami, S., Rahimisadeq, R., and Khanjani, N. (2012). Iranian Nursery School Teachers' Knowledge about Safety Measures in Earthquakes. Al Ameen J Med Sci, 5(1), 63-68
  • Özdemir, İ. (2018). İş Sağlığı ve Güvenliği Dersi. Atatürk Üniversitesi Yayınları. Erzurum, 1-19.
  • Özpulat, F. ve Bilgen Sivri, B., (2013). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin İlk Yardım Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi. Uluslararası Hakemli Aile Çocuk ve Eğitim Dergisi, 1(2), 69-83.
  • Resmi Gazete, “6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu”, 30/06/2012 tarih ve 28339 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik”, 19/12/2007 tarih ve 26735 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik”, 26/07/2002 tarih ve 24827 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik”, 15/05/2013 tarih ve 28648 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik”, 24/05/2018 tarih ve 30430 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “İlkyardım Yönetmeliği”, 22/05/2002 tarih ve 24762 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık Ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği”, 25/04/2013 tarih ve 28628 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliği”, 29/12/2012 tarih ve 28512 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu”, 30/06/2012 tarih ve 28339 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları Hakkında Yönetmelik”, 18/01/2013 tarih ve 28532 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği”, 24/05/2018 tarih ve 30430 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “İşyeri Bina ve Eklentilerinde Alınacak Sağlık ve Güvenlik Önlemlerine İlişkin Yönetmelik”, 17/07/2013 tarih ve 28710 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “İşyerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmelik”, 18/06/2013 tarih ve 28681 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “Kişisel Koruyucu Donanım Yönetmeliği”, 01/05/2019 tarih ve 30761 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “Kişisel Koruyucu Donanımların İşyerlerinde Kullanılması Hakkında Yönetmelik”, 02/07/2013 tarih ve 28695 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği”, 11/08/2013 tarih ve 2762 sayılı resmi gazete.
  • Resmi Gazete, “Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği”, 11/09/2013 tarih ve 28762 sayılı resmi gazete.
  • Selimhocaoğlu, A. (2017). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Fiziksel Koşullarının İncelenmesi: Kırşehir İli Örneği. Electronic Turkish Studies, 12(28). 651-662.
  • Tokpınar, M., (2019). Eğitim Kurumlarında İş Sağlığı ve Güvenliğinin İncelenmesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. 50.
  • Töremen, F., Çankaya, İ. ve Avanoğlu, Y. (2008). Okul Anneliği: Okul Güvenliğine Yönelik Bir Model Önerisi. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (10), 56-59.
  • Wang, H., J., Lu, X., Y., Shı, H., J., Huang, X., F., Zhu, J., F. and Yang, X., T. (2011). Survey on Basic Situation of Nurseries and Kindergartens in Baoshan District of Shanghai in 2010. Occupation and Health, 01.
  • Yaman, Y. (2004). Mühendislik Eğitiminde İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetimi. 1. Ulusal Mühendislik Kongresi, İzmir. 3-12.
  • Yivli, İ., ve Kuzucuoglu, A., H. (2020). İstanbul Zeytinburnu ve Fatih İlçelerindeki Anaokullarında Çalışan Öğretmenlerde, İş Sağlığı ve Güvenliği Alanında Farkındalık Oluşturma Uygulamaları. Ohs Academy, 3(2), 144-155.
  • Zgajnar, K., Galicic, A., Zoran, U., Pajek, L., and Dovjak, M. (2013). Analysis of sanitary-technical and hygienic conditions of Slovenian kindergartens and proposed measures. Sanitarno inženirstvo, 1(7), 4-20.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Baturhan Kumtepe 0000-0002-6923-9808

Önder Akkaş 0000-0002-1238-9784

Early Pub Date December 27, 2022
Publication Date December 27, 2022
Submission Date August 16, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 8

Cite

APA Kumtepe, B., & Akkaş, Ö. (2022). Anaokullarında İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamalarının İncelenmesi: Iğdır Örneği. Igdir University Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences(8), 53-74. https://doi.org/10.58618/igdiriibf.1162775

Title of the Journal in Turkish: Iğdır Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi

Title of the Journal in English: Iğdır University Journal of Economics and Administrative Sciences

Abbreviated Title of the Journal: Iğdır iibf dergisi