Research Article
BibTex RIS Cite

The Relationship Between The General Lolness Level Of School Administrators And The Loneness Level Of The Business Life

Year 2022, , 239 - 251, 31.05.2022
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1069738

Abstract

The main purpose of the study is to examine the relationship between school administrators' general loneliness and work life loneliness. In this framework, school administrators' general loneliness and work life loneliness levels will also be analyzed in terms of various demographic variables. In the research, descriptive and relational screening methods, which are among the quantitative research methods, were used. The universe of the research consists of school administrators working in Kahramanmaraş central districts (Dulkadiroğlu, Onikisubat) in the 2020-2021 academic year. The sample of the study consists of 305 school administrators selected by simple random sampling method. The data used in the research were obtained from the UCLA Loneliness Scale, Work Life Loneliness Scale (YYYÖ) and personal information form. Individuals who score high on the UCLA Loneliness Scale experience intense loneliness in their lives, while individuals with low scores experience low levels of loneliness. It can be said that individuals with a high score on the IYÖS experience the feeling of loneliness intensely in the workplace, while individuals with a low score experience a low level of loneliness. According to the results of the research, it was concluded that there is a strong positive relationship between the general loneliness level of school administrators and the level of work life loneliness, and that the general loneliness of school administrators predicts the loneliness experienced in business life. In addition, it was determined that school administrators' general loneliness and work life loneliness levels were low.

References

  • Açıkalın, A. (1998). Toplumsal, kurumsal teknik yönleriyle okul yöneticiliği. Ankara: Pegem.
  • Bakioğlu, A., & Korumaz, M. (2014 Ocak). Öğretmenlerin okulda yalnızlıklarının kariyer evrelerine göre incelenmesi. Eğitim Bilimleri Dergisi, 25-54.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetin, A., & Alacalar, A. (2016). İş Yaşamında Yalnızlığı Yordamada Kişşilik Özellikleri ile Algılana Sosyal Destek ve Örgütsel Desteğin Rolü. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 193-216.
  • Demir, A. (1990). UCLA yalnızlık ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. . Psikoloji Dergisi., 14-18.
  • Doğan, T., Çetin , B., & Sungur, M. (2009). İş Yaşamında Yalnızlık Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 1 (10), 271-277.
  • Dussault, M. &. (1996). Relationship between professional isolation of school principals and their performance at work. . American Educational Research Association. . New York.
  • Yılmaz, E., Yılmaz, E., & Karaca, F., (2008). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Destek Ve Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi. Genel Tıp Dergisi, 71-79.
  • Emin , K., & Köksal, K. (1999). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi. Kuram ve Uygulamalarla Eğitim Yönetimi Dergisi, 193-207.
  • Goleman, D. (2007). Sosyal Zeka. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gumbert, D. E. (1984). The loneliness of the small business owner. Harvard Business Review, 62(6), 33-38.
  • Hair, J., Bush, R., & Ortinau, D. (2000). Marketing research a practical approach for the. Prentice Hall.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008). 7th European Conference on research methodology for business and management studies. Evaluating model fit: a synthesis of the structural equation modelling literature (s. 195-200). içinde
  • https://kmaras.meb.gov.tr. (2021, Mart 26).
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure. Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1).
  • Hüdanur ÖZDEMİR, A. T. (2019). Genç Yetişkinlerde Yalnızlığın Yordayıcıları: Depresyon, Kaygı, Sosyal Destek, Duygusal Zeka. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 93-101.
  • Izgar, H. (2009). An investigation of depression and loneliness among school principals. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 247-258.
  • Kaplan, M. S. (2011). Öğretmenlerin iş yerinde yalnızlık duygularının okullardaki örgütsel güven düzeyi ve bazı değişkenler açısından incelenmesi güven düzeyi ve bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). .Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • KARADUMAN, M. (2013). İş Yaşamında Yalnızlık Algısının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İle İlişkisi ve Öğretmenler Üzerinde Bir Uygulama. Bursa, Türkiye: T.C Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KARAKAYA, A., BÜYÜKYILMAZ, O., & AY, F. A. (2015). İşyeri Yalnızlığının İşkoliklik Üzerindeki Etkisi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 79-100.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel.
  • Kaymaz, K., Eroğlu, U., & Sayılar. (2014). Effect of loneliness at work on the employees’ intention to leave. “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 38-53.
  • Kozaklı, H. (2006). Üniversite öğrencilerinde yalnızlık ve sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkilerin karsılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Mersin.
  • Mercan, N., Oyur, E., Alamur, B., Gül, S., & Bengül, S. (2012). İşyeri yalnızlığı ve sosyal fobi arasındaki ilişkiye yönelik bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 213-226.
  • Örenç, H. Ş. (2021, Ocak). Okul Müdürlerinin Yalnızlığı İle Örgütsel Güç Mesafesi Arasındaki İlişki. Yüksek Lisan Tezi. Ankara.
  • Özçelik, H., & Barsade, S. (2011). Work loneliness and employee performance, Academy of Management Best Paper Proceedings, 1-6 doi: 10.5465/AMBPP.2011.65869714.
  • Perlman, D. P., & Peplau, L. (1984). Loneliness research. A survey of empirical findings. Preventing the harmful consequences of severe and persistent loneliness,13-46.
  • Rebore, R. W. (2001). The Ethics of educational leadershep. Ohio:Merrill Prentice.
  • Russell D, P. L. (1980). The revised UCLA Loneliness Scale: Concurrent and discriminant validity evidence. J Pers Soc Psychol, 472-480.
  • Russell, D., Peplau, L., & Cutrona, C. (tarih yok). The revised UCLA Loneliness Scale. Concurrent and discriminant validity evidence. Journal of Personality and Social 472-480.
  • Sarpkaya, P. (2014). The effects of principals' loneliness in the workplace on their self-performance. Educational Research and Reviews, 967-974.
  • Tabachnick, B., & Fidell , L. (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.)Pearson. Boston.
  • Wright, S. L. (2006). Loneliness in the Workplace: Construct Definition and Scale Development. . New Zealand Journal of Psychology. 35 (2), , 68-69.
  • Yalom, I. D. (1999). Varoluşçu psikoterapi. İstanbul: Kapakçı.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay .
  • Yılmaz, E., & Altınok, V. (2009). Okul Yöneticilerinin Yalnızlık ve Yaşam Doyum Düzeylerinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 451-469.
  • Yılmaz, E., & Aslan, H. (2013). ğretmenlerin iş yerindeki yalnızlıkları ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 59-69.
  • Yılmaz, E., & Aslan, H. (2013). Öğretmenlerin iş yerindeki yalnızlıkları ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 59-69.

Okul Yöneticilerinin Genel Yalnızlık Düzeyi İle İş Yaşamı Yalnızlık Düzeyi Arasındaki İlişki

Year 2022, , 239 - 251, 31.05.2022
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1069738

Abstract

Araştırmanın temel amacı okul yöneticilerinin genel yalnızlık durumu ile iş yaşam yalnızlık durumu arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu çerçevede okul yöneticilerinin genel yalnızlık ve iş yaşamı yalnızlık düzeyleri çeşitli demografik değişkenler açısından da analiz edilecektir. Araştırmada nicel araştırma yönetmelerinden betimsel ve ilişkisel tarama yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2020-2021 eğitim-öğretim yılı Kahramanmaraş merkez ilçelerinde (Dulkadiroğlu, Onikişubat) görev yapan okul yöneticileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilen 305 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veriler UCLA Yalnızlık ölçeği, İş yaşamı yalnızlık ölçeği (İYYÖ) ve kişisel bilgi formundan elde edilmiştir. UCLA Yalnızlık ölçeğinden yüksek puan alan bireyler hayatlarında yalnızlık duygusunu yoğun şekilde yaşarken, düşük puan alan bireyler yalnızlık duygusunu düşük düzeyde yaşamaktadır. İYYÖ’den yüksek puan alan bireyler iş yerinde yalnızlık duygusunu yoğun şekilde yaşarken, düşük puan alan bireyler yalnızlık duygusunu düşük düzeyde yaşadıkları söylenebilir. Araştırma soncuna göre okul yönetcilerinin genel yalnızlık düzeyi ile iş yaşamı yalnızlık düzeyi arasında pozitif yönde güçlü bir ilişkinin olduğu, okul yöneticilerinin genel yalnızlıklarının, iş yaşamında yaşanan yalnızlığı yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca okul yöneticilerinin genel yalnızlık ve iş yaşamı yalnızlık düzeylerinin düşük olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Açıkalın, A. (1998). Toplumsal, kurumsal teknik yönleriyle okul yöneticiliği. Ankara: Pegem.
  • Bakioğlu, A., & Korumaz, M. (2014 Ocak). Öğretmenlerin okulda yalnızlıklarının kariyer evrelerine göre incelenmesi. Eğitim Bilimleri Dergisi, 25-54.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetin, A., & Alacalar, A. (2016). İş Yaşamında Yalnızlığı Yordamada Kişşilik Özellikleri ile Algılana Sosyal Destek ve Örgütsel Desteğin Rolü. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 193-216.
  • Demir, A. (1990). UCLA yalnızlık ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. . Psikoloji Dergisi., 14-18.
  • Doğan, T., Çetin , B., & Sungur, M. (2009). İş Yaşamında Yalnızlık Ölçeği Türkçe Formunun Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 1 (10), 271-277.
  • Dussault, M. &. (1996). Relationship between professional isolation of school principals and their performance at work. . American Educational Research Association. . New York.
  • Yılmaz, E., Yılmaz, E., & Karaca, F., (2008). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Destek Ve Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi. Genel Tıp Dergisi, 71-79.
  • Emin , K., & Köksal, K. (1999). Okul yöneticilerinin yetiştirilmesi. Kuram ve Uygulamalarla Eğitim Yönetimi Dergisi, 193-207.
  • Goleman, D. (2007). Sosyal Zeka. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Gumbert, D. E. (1984). The loneliness of the small business owner. Harvard Business Review, 62(6), 33-38.
  • Hair, J., Bush, R., & Ortinau, D. (2000). Marketing research a practical approach for the. Prentice Hall.
  • Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. (2008). 7th European Conference on research methodology for business and management studies. Evaluating model fit: a synthesis of the structural equation modelling literature (s. 195-200). içinde
  • https://kmaras.meb.gov.tr. (2021, Mart 26).
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure. Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: a multidisciplinary journal, 6(1).
  • Hüdanur ÖZDEMİR, A. T. (2019). Genç Yetişkinlerde Yalnızlığın Yordayıcıları: Depresyon, Kaygı, Sosyal Destek, Duygusal Zeka. Kıbrıs Türk Psikiyatri ve Psikoloji Dergisi, 93-101.
  • Izgar, H. (2009). An investigation of depression and loneliness among school principals. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 247-258.
  • Kaplan, M. S. (2011). Öğretmenlerin iş yerinde yalnızlık duygularının okullardaki örgütsel güven düzeyi ve bazı değişkenler açısından incelenmesi güven düzeyi ve bazı değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). .Konya: Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • KARADUMAN, M. (2013). İş Yaşamında Yalnızlık Algısının Örgütsel Vatandaşlık Davranışı İle İlişkisi ve Öğretmenler Üzerinde Bir Uygulama. Bursa, Türkiye: T.C Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KARAKAYA, A., BÜYÜKYILMAZ, O., & AY, F. A. (2015). İşyeri Yalnızlığının İşkoliklik Üzerindeki Etkisi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 79-100.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel.
  • Kaymaz, K., Eroğlu, U., & Sayılar. (2014). Effect of loneliness at work on the employees’ intention to leave. “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 38-53.
  • Kozaklı, H. (2006). Üniversite öğrencilerinde yalnızlık ve sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkilerin karsılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Mersin.
  • Mercan, N., Oyur, E., Alamur, B., Gül, S., & Bengül, S. (2012). İşyeri yalnızlığı ve sosyal fobi arasındaki ilişkiye yönelik bir araştırma. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 213-226.
  • Örenç, H. Ş. (2021, Ocak). Okul Müdürlerinin Yalnızlığı İle Örgütsel Güç Mesafesi Arasındaki İlişki. Yüksek Lisan Tezi. Ankara.
  • Özçelik, H., & Barsade, S. (2011). Work loneliness and employee performance, Academy of Management Best Paper Proceedings, 1-6 doi: 10.5465/AMBPP.2011.65869714.
  • Perlman, D. P., & Peplau, L. (1984). Loneliness research. A survey of empirical findings. Preventing the harmful consequences of severe and persistent loneliness,13-46.
  • Rebore, R. W. (2001). The Ethics of educational leadershep. Ohio:Merrill Prentice.
  • Russell D, P. L. (1980). The revised UCLA Loneliness Scale: Concurrent and discriminant validity evidence. J Pers Soc Psychol, 472-480.
  • Russell, D., Peplau, L., & Cutrona, C. (tarih yok). The revised UCLA Loneliness Scale. Concurrent and discriminant validity evidence. Journal of Personality and Social 472-480.
  • Sarpkaya, P. (2014). The effects of principals' loneliness in the workplace on their self-performance. Educational Research and Reviews, 967-974.
  • Tabachnick, B., & Fidell , L. (2013). Using Multivariate Statistics (sixth ed.)Pearson. Boston.
  • Wright, S. L. (2006). Loneliness in the Workplace: Construct Definition and Scale Development. . New Zealand Journal of Psychology. 35 (2), , 68-69.
  • Yalom, I. D. (1999). Varoluşçu psikoterapi. İstanbul: Kapakçı.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay .
  • Yılmaz, E., & Altınok, V. (2009). Okul Yöneticilerinin Yalnızlık ve Yaşam Doyum Düzeylerinin İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 451-469.
  • Yılmaz, E., & Aslan, H. (2013). ğretmenlerin iş yerindeki yalnızlıkları ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 59-69.
  • Yılmaz, E., & Aslan, H. (2013). Öğretmenlerin iş yerindeki yalnızlıkları ve yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 59-69.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Mevlüt Purtaş 0000-0001-8301-6013

Ramazan Yirci 0000-0003-4696-7420

Publication Date May 31, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Purtaş, M., & Yirci, R. (2022). Okul Yöneticilerinin Genel Yalnızlık Düzeyi İle İş Yaşamı Yalnızlık Düzeyi Arasındaki İlişki. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(30), 239-251. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1069738