BibTex RIS Cite

Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Tik Tok Kullanımı

Year 2020, Issue: 24, 215 - 236, 01.10.2020

Abstract

Türkiye’de 25 milyon kullanıcısı bulunan son dönemin fenomen uygulaması Tik Tok, 2016'da Çin merkezli ByteDance firması tarafından piyasaya sunulmuştur. Bu çalışmada, Türkiye’de son zamanlarda sıkça tartışılan ama bilimsel anlamda çok fazla çalışma yapılmayan sosyal medya uygulaması “Tik Tok” un insanların hangi gereksinimlerini karşıladığı ya da karşılayamadığı, kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında incelenecektir. Yine diğer sosyal medya platformlarını kullanıp “Tik Tok” u kullanmayanların neden bu uygulamayı tercih etmediği ya da bu sosyal medya uygulamasını diğerlerine oranla neden tercih ettiği derinlemesine görüşmeler kapsamında değerlendirilecektir. Derinlemesine mülakatın yapıldığı çalışmada amaçlı örneklem kullanılmıştır. Sosyal medya uygulaması olan “Tik Tok” u kullanan İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi öğrencileri ile yapılan görüşmelerde Tik Tok kullanma tercihlerini ya da neden kullanmadıklarını, ne tür paylaşımlarda bulunduklarını, paylaşım sıklıklarını, paylaşıma iten nedenleri ortaya çıkaracak sorular yöneltilecek ve cevaplar değerlendirilecektir.

References

  • Anjani, V. (2019). Persepsi Masyarakat Terhadap Aplikasi Tik Tok (Studi Deskriptif Kuantitatif Aplikasi Tik Tokdi Kalangan Maha- siswa Jurusan Ilmu Komunikasi FISIP USU Stambuk 2015 dan 2016).
  • Arrofi, A., ve Hasfi, N. (2019). Memahamı Pengalaman Komunıkası Orang Tua–Anak Ketıka Menyaksıkan Tayangan Anak-Anak Dı Medıa Sosıal Tık Tok. Interaksi Online, 7(3), 203-208.
  • Birsen, Ö. (2005). Çok Seçenekli Medya Ortamında Kitle İletişim Araç- larının Tüketim ve Seçim Biçimi: Eskişehir Örnekleminde Bir İz- lerkitle Araştırması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Deriyanto, D., ve Qorib, F. (2019). Persepsı Mahasıswa Unıversıtas Trıbhuwana Tunggadewı Malang Terhadap Penggunaan Aplıkası Tık Tok. JISIP: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 7(2).
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2005). Öteki kuram: kitle iletişim kuram ve araştırmalarının tarihsel ve eleştirel bir değerlendirmesi. Ankara: Erk Yayıncılık.
  • Fiske, J. (2004). İletişim Çalışmalarına Giriş, (çev. Süleyman İrvan), Ankara: Pharmakon Yayınları, 3. Baskı.
  • Göker, Göksel , Doğan, Adem,, Demir, Mustafa (2010). Ağ Toplu- munda Sosyalleşme Ve Paylaşım: Facebook Üzerine Ampirik Bir Araştırma, e-Journal of New World Sciences Academy, C.5, S.2, ss.183-206.
  • Gülnar, Birol, Balcı, Şükrü, Çakır, Vedat (2010). Motivations of Fa- cebook, You Tube and Similar Web Sites Users, Ahmet Yesevi University Board of Trustees, S.54, ss.161-184.
  • Güngör, N. (2011). İletişim: Kuramlar ve yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kaye, Barbara K.; Johnson, Thomas J.. In: Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol. 46, Issue 1 (March 2002), pp. 54-71.
  • Koçak, Gizem (2012). Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışları- nın ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir’de Bir Uygulama, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Eskişehir.
  • Köseoğlu, Ö. (2012). Sosyal Ağ Sitesi Kullanıcılarının Motivasyonları: Facebook Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakül- tesi Akademik Dergisi, 7(2), 58-81.
  • Lull, J. (2001). Medya İletişim Kültür. (çev. Nazife Güngör). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Mattelart, A., Mattelart, M. (1998). İletişim Kuramları Tarihi. (Çev. Zıllıoğlu, M.) Ankara: İletişim Yayınları.
  • Onat, F. ve Alikılıç, Ö. A. (2008) Sosyal Ağ Sitelerinin Reklam ve Halk- la İlişkiler Ortamları Olarak Değerlendirilmesi, Journal of Yasar University, 3(9), ss.1111-1143.
  • Özarslan, H. ve Nisan, F. (Mart 2011). Kullanımlar ve doyumlar pers- pektifinden televizyon izleme alışkanlıkları ve motivasyonları: Gümüşhane Örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elekt- ronik Dergisi, 1, 23-43.
  • Özçetin, Burak (2010). Kullanımlar Ve Doyumlardan İzler Kitle Sosyo- lojisine: Türkiye’de İzler Kitle Çalışmaları, İletişim: Araştırmaları Dergisi,C.8,S.2,s.9-46.
  • Park, Namsu, Kee, Kerk F. ve Valenzuela, Sebastian (2009). Being im- mersed in social networking environment: Facebook groups, uses and gratifications, and social outcomes. CyberPsychology & Be- havior, C.12, S.6, ss. 729- 733.
  • Severin, W. J. ve Tankard, J. W. (1994). İletişim Kuramları. (çev. Ali Atıf Bir ve Serdar Sever). Eskişehir: Kibele Sanat Merkezi.
  • Tekinalp, Ş., ve Uzun, R. (2009). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. İstanbul: Beta Yayınları, 4. Baskı
  • Vural, B.Z. ve Bat, M. (2010) Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştır- ma, Journal of Yasar University 20(5) 3348‐3382.
  • Vural, B.Z. ve Bat, M. (2010) Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştır- ma, Journal of Yasar University 20(5) 3348‐3382.
  • Yang, S., Zhao, Y., & Ma, Y. (2019). Analysis of the Reasons and Deve- lopment of Short Video Application-Taking Tik Tokas an Examp- le. 2019 9th International Conference on Information and Social Science.
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle İletişim Kuramları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Dijital Düşün Derneği. (01.01.2020) tarihinde https://dijitaldusun.org/turkiyede-son-10-yilda-sosyal-medyakullanici-sayilari/ adresinden edinilmiştir.
  • We Are Social (15.02.2020) tarihinde https://wearesocial.com/blog/2020/01/digital-2020-3-8-billionpeople-use-social-media adresinden edinilmiştir.
  • www.medium.com (19.02.2020) tarihinde https://medium.com/@gamzenurluoglu/20 maddede-we-aresocial-2020-raporu-d%C3%BCnyan%C4%B1n-dijital-karnesiadbc528b636b adresinden edinilmiştir

The Use of Tik Tok by İnönü University Faculty of Communication Students in the context of Uses and Satisfaction Approach

Year 2020, Issue: 24, 215 - 236, 01.10.2020

Abstract

The latest phenomenon app, Tik Tok, which has 25 million users in Turkey, was launched in 2016 by the China-based firm Bytedance. In this study, the social media application “Tik Tok”, which has been frequently discussed in Turkey but which has not been done much in scientific terms, will be examined in the context of the usage and satisfaction approach in which people meet or fail to meet their needs. In-depth interviews will be evaluated as to why those who use other social media platforms and do not use “Tik Tok” do not prefer this application or why they prefer this social media application compared to others. In-depth interviews were conducted in the study. A social media app which is “Tik Tok”, Inonu University Faculty of Communication students uses preferences based on interviews with or why they are using what they have been using in sharing, sharing frequencies, and answers questions will be asked that will reveal the motives of sharing will be evaluated.

References

  • Anjani, V. (2019). Persepsi Masyarakat Terhadap Aplikasi Tik Tok (Studi Deskriptif Kuantitatif Aplikasi Tik Tokdi Kalangan Maha- siswa Jurusan Ilmu Komunikasi FISIP USU Stambuk 2015 dan 2016).
  • Arrofi, A., ve Hasfi, N. (2019). Memahamı Pengalaman Komunıkası Orang Tua–Anak Ketıka Menyaksıkan Tayangan Anak-Anak Dı Medıa Sosıal Tık Tok. Interaksi Online, 7(3), 203-208.
  • Birsen, Ö. (2005). Çok Seçenekli Medya Ortamında Kitle İletişim Araç- larının Tüketim ve Seçim Biçimi: Eskişehir Örnekleminde Bir İz- lerkitle Araştırması. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Deriyanto, D., ve Qorib, F. (2019). Persepsı Mahasıswa Unıversıtas Trıbhuwana Tunggadewı Malang Terhadap Penggunaan Aplıkası Tık Tok. JISIP: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 7(2).
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2005). Öteki kuram: kitle iletişim kuram ve araştırmalarının tarihsel ve eleştirel bir değerlendirmesi. Ankara: Erk Yayıncılık.
  • Fiske, J. (2004). İletişim Çalışmalarına Giriş, (çev. Süleyman İrvan), Ankara: Pharmakon Yayınları, 3. Baskı.
  • Göker, Göksel , Doğan, Adem,, Demir, Mustafa (2010). Ağ Toplu- munda Sosyalleşme Ve Paylaşım: Facebook Üzerine Ampirik Bir Araştırma, e-Journal of New World Sciences Academy, C.5, S.2, ss.183-206.
  • Gülnar, Birol, Balcı, Şükrü, Çakır, Vedat (2010). Motivations of Fa- cebook, You Tube and Similar Web Sites Users, Ahmet Yesevi University Board of Trustees, S.54, ss.161-184.
  • Güngör, N. (2011). İletişim: Kuramlar ve yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kaye, Barbara K.; Johnson, Thomas J.. In: Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol. 46, Issue 1 (March 2002), pp. 54-71.
  • Koçak, Gizem (2012). Bireylerin Sosyal Medya Kullanım Davranışları- nın ve Motivasyonlarının Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İncelenmesi: Eskişehir’de Bir Uygulama, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Eskişehir.
  • Köseoğlu, Ö. (2012). Sosyal Ağ Sitesi Kullanıcılarının Motivasyonları: Facebook Üzerine Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakül- tesi Akademik Dergisi, 7(2), 58-81.
  • Lull, J. (2001). Medya İletişim Kültür. (çev. Nazife Güngör). Ankara: Vadi Yayınları.
  • Mattelart, A., Mattelart, M. (1998). İletişim Kuramları Tarihi. (Çev. Zıllıoğlu, M.) Ankara: İletişim Yayınları.
  • Onat, F. ve Alikılıç, Ö. A. (2008) Sosyal Ağ Sitelerinin Reklam ve Halk- la İlişkiler Ortamları Olarak Değerlendirilmesi, Journal of Yasar University, 3(9), ss.1111-1143.
  • Özarslan, H. ve Nisan, F. (Mart 2011). Kullanımlar ve doyumlar pers- pektifinden televizyon izleme alışkanlıkları ve motivasyonları: Gümüşhane Örneği. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elekt- ronik Dergisi, 1, 23-43.
  • Özçetin, Burak (2010). Kullanımlar Ve Doyumlardan İzler Kitle Sosyo- lojisine: Türkiye’de İzler Kitle Çalışmaları, İletişim: Araştırmaları Dergisi,C.8,S.2,s.9-46.
  • Park, Namsu, Kee, Kerk F. ve Valenzuela, Sebastian (2009). Being im- mersed in social networking environment: Facebook groups, uses and gratifications, and social outcomes. CyberPsychology & Be- havior, C.12, S.6, ss. 729- 733.
  • Severin, W. J. ve Tankard, J. W. (1994). İletişim Kuramları. (çev. Ali Atıf Bir ve Serdar Sever). Eskişehir: Kibele Sanat Merkezi.
  • Tekinalp, Ş., ve Uzun, R. (2009). İletişim Araştırmaları ve Kuramları. İstanbul: Beta Yayınları, 4. Baskı
  • Vural, B.Z. ve Bat, M. (2010) Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştır- ma, Journal of Yasar University 20(5) 3348‐3382.
  • Vural, B.Z. ve Bat, M. (2010) Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştır- ma, Journal of Yasar University 20(5) 3348‐3382.
  • Yang, S., Zhao, Y., & Ma, Y. (2019). Analysis of the Reasons and Deve- lopment of Short Video Application-Taking Tik Tokas an Examp- le. 2019 9th International Conference on Information and Social Science.
  • Yaylagül, L. (2006). Kitle İletişim Kuramları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Dijital Düşün Derneği. (01.01.2020) tarihinde https://dijitaldusun.org/turkiyede-son-10-yilda-sosyal-medyakullanici-sayilari/ adresinden edinilmiştir.
  • We Are Social (15.02.2020) tarihinde https://wearesocial.com/blog/2020/01/digital-2020-3-8-billionpeople-use-social-media adresinden edinilmiştir.
  • www.medium.com (19.02.2020) tarihinde https://medium.com/@gamzenurluoglu/20 maddede-we-aresocial-2020-raporu-d%C3%BCnyan%C4%B1n-dijital-karnesiadbc528b636b adresinden edinilmiştir
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Beyler Yetkiner This is me

Bahar Öztürk This is me

Publication Date October 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 24

Cite

APA Yetkiner, B., & Öztürk, B. (2020). Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı Bağlamında İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Tik Tok Kullanımı. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(24), 215-236.