The earthquake that occurred in the Pazarcik district of Kahramanmaras on 6 February (2023) deeply affected everyone and caused a great loss of life. In accordance with the decisions taken throughout the country after the great disaster, part of the university education was transferred to the hybrid education system. It was aimed to evaluate the effects of hybrid education on physiotherapy and rehabilitation students from the students' perspective. A total of 156 students were included from the Departmant of Physiotherapy and Rehabilitation in this study. The questions were answered using with the Google Forms and the percentages of the answers were calculated. In this process, 14% of the students participating in the study attended a foreign language course, 22% made an observation for internship, 36% attended professional development courses, 60% researched postgraduate programmes, 62% attended online bachelor courses, 85% voluntarily attended face-to-face bachelor courses, 80% were concerned about the distance education process, 49% were trying to determine their field of physiotherapy, 67% of them had a positive change of opinion about the profession of physiotherapist, 57% of them could contact their academics, 20% of them participated in online symposium and congress, 44% of them did regular exercises and 63% of them experienced musculoskeletal pain during part of online courses in hybrid education. The results showed that even if the students who received hybrid education encountered negative situations, such as concerns about the educational process, the educational process had a positive effect on the students.
Kahramanmaraş'ın Pazarcık ilçesinde 6 Şubat (2023) tarihinde meydana gelen deprem herkesi derinden etkilemiş ve büyük can kaybına neden olmuştur. Yaşanan büyük felaketin ardından ülke genelinde alınan kararlar doğrultusunda üniversite eğitiminin bir kısmı hibrit eğitim sistemine aktarılmıştır. Hibrit eğitimin fizyoterapi ve rehabilitasyon öğrencileri üzerindeki etkilerinin öğrencilerin bakış açısıyla değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmaya Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü'nden toplam 156 öğrenci dahil edildi. Sorular Google Formlar kullanılarak cevaplandı ve cevapların yüzdeleri hesaplandı. Sonuçlar Bu süreçte araştırmaya katılan öğrencilerin %14'ü yabancı dil kursuna katılmış, %22'si staj için gözlem yapmış, %36'sı mesleki gelişim kurslarına katılmış, %60'ı lisansüstü programları araştırmış, %62'si çevrimiçi lisans derslerine katılmış, %85'i yüz yüze lisans derslerine gönüllü olarak katılmış, %80'i uzaktan eğitim süreci ile ilgili endişe duymuştur, 49'u fizyoterapi alanını belirlemeye çalışmakta, %67'si fizyoterapistlik mesleği hakkında olumlu fikir değişikliğine sahip olmakta, %57'si akademisyenleri ile iletişime geçebilmekte, %20'si online sempozyum ve kongreye katılmakta, %44'ü düzenli egzersiz yapmakta ve %63'ü hibrit eğitimde online derslerin bir bölümünde kas-iskelet ağrısı yaşamaktadır. Sonuçlar, hibrit eğitim alan öğrencilerin eğitim sürecine ilişkin kaygılar gibi olumsuz durumlarla karşılaşsalar bile, eğitim sürecinin öğrenciler üzerinde olumlu bir etkisi olduğunu göstermiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Sociology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 31, 2024 |
Publication Date | May 31, 2024 |
Submission Date | February 17, 2024 |
Acceptance Date | May 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 36 |