The public relations is a strategic communication process that aims to establish and maintain mutually beneficial relationships between organizations and their target audiences. The purpose of public relations is to increase trust, credibility, and understanding between the organization and its target audience, ultimately contributing to the success and sustainability of the organization. ropaganda is generally a communication strategy aimed at manipulating public opinion to advance a political or ideological agenda. Unlike public relations, propaganda generally tends to be one-sided and aims to persuade rather than engage in a dialogue. Public Relations and Propaganda are both communication strategies aimed at influencing public perception, but they differ significantly in their intentions, methods, and ethical considerations. Understanding the differences between these two concepts is crucial for individuals navigating the complex landscape of information and persuasion in the modern world. The purpose of this study is to systematically review the international literature on public relations through a literature search. A total of 3125 studies containing the concept of public relations in their titles, abstracts, or keywords were included for bibliometric analysis by searching the Web of Science database. The results indicate that the studies in the field of public relations have been increasing steadily every year from 2014 to 2022 in the international literature. In studies conducted in the field of public relations, the most frequently used keywords are propaganda, social media, ideology, misinformation, disinformation, and fake news. Additionally, the results show that the countries with the highest number of citations in the field of public relations are the United States, Russia, and China.
ÖZ
Halkla ilişkiler, kurum ve kuruluşlar ile hedef kitleler arasında fayda sağlayan ilişkiler kurmayı ve sürdürmeyi amaçlayan stratejik bir iletişim sürecidir. Halkla ilişkilerin amacı, kuruluş ile hedef kitlesi arasındaki güveni, inanılırlığı ve anlayışı artırmak, kuruluşun başarısına ve sürdürülebilirliğine katkıda bulunmaktır. Diğer yandan, propaganda, genellikle politik veya ideolojik bir hedefi ilerletmek için halkın görüşünü manipüle etmeyi amaçlayan bir iletişim stratejisidir. Propaganda, bazen gerçek veya etik düşüncelerin zararına, yanıltıcı veya önyargılı bilgi, duygusal çağrışımlar ve diğer taktikler kullanabilir. Halkla ilişkilerin aksine, propaganda genellikle tek taraflıdır ve diyalog yerine ikna etmeyi amaçlar. Halkla ilişkiler ve propaganda, her ikisi de halkın algısını etkilemeyi amaçlayan iletişim stratejileridir, ancak niyetleri, yöntemleri ve etik düşünceleri açısından önemli farklılıklar gösterirler. Halkla ilişkiler faaliyetleri, medya ilişkileri, topluluk katılımı, kriz yönetimi ve diğer çabalardan oluşur ve güvenilirlik ve iyi niyeti kurma amacı taşır. Bu iki kavram arasındaki farkları anlamak, modern dünyadaki bilgi ve ikna alanındaki karmaşık manzaranın içinde ilerleyen bireyler için son derece önemlidir. Bu çalışmanın amacı, halkla ilişkiler alanında uluslararası yazında yapılan çalışmaları sistematik bir literatür taramasıyla incelemektir. Bu amaçla Web of Science veri tabanı taranarak başlığında, özetinde veya anahtar kelimelerinde halkla ilişkiler kavramları geçen toplam 3125 çalışma araştırmaya dâhil edilerek bibliyometrik analize tabi tutulmuştur. Sonuçlar uluslararası yazında 2014 yılından 2022 yılına kadar halkla ilişkiler alanında yapılan çalışmaların her geçen yıl yükselen bir ivmeyle arttığını göstermektedir. Halkla ilişkiler alanında yapılan çalışmalarda en sık kullanılan anahtar kelimeler propaganda, sosyal medya, ideoloji, yanlış bilgilendirme dezenformasyon, ve sahte haberdir. Sonuçlarda ayrıca halkla ilişkiler alanında en fazla atıf alan ülkelerin ABD, Rusya ve Çin olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Systems |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 12, 2024 |
Publication Date | October 15, 2024 |
Submission Date | June 5, 2024 |
Acceptance Date | September 27, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 37 |