Language teaching and cultural transfer lead us to discover the beliefs and values of that society. Because of this, learning the mythological elements and archaeological data that continue to exist in the daily life of the target society and contain the information on the origin of its values and beliefs; discovering which cultures, states and nations live in those lands and being aware of this deep accumulation in the infrastructure can be the first steps of understanding that society culturally. The existence of mythology and archaeological remains belonging to the target culture; will make the individual realize the real social and cultural infrastructure by purifying the common characteristics of everyday life, popular culture, and nations that have increased interaction through technology and have similar characteristics. Therefore, if we start from Turkish culture, it would be appropriate to introduce Turkish mythology in general to individuals who are curious about this culture and want to learn Turkish. At this point, textbooks used in foreign language teaching undertake a very important task. The texts in the textbooks should be filled with content that conveys the culture of that society. Some of the mythological elements live vividly in society in life. Therefore, the inclusion of this subject in textbooks will clarify many cultural behaviors. In general, the main mythological subjects that are frequently encountered and attract attention in daily life are: Heroes, animals, nature, planets... These listed contents are some of the important elements that have taken place in daily life and lie in the subconscious of the society. Those who learn Turkish will understand that society better when they learn about ancient places, mythological stories, and legends.
Dil öğretimi, kültür aktarımı, bizi o topluma ait inanç ve değerlerini keşfetmeye yöneltir. Bunun için de hedef toplumun günlük yaşamında varlığını sürdüren, değer ve inançlarının kökenindeki bilgiyi içeren mitolojik ögeleri, arkeolojik verileri öğrenmek; o topraklarda hangi kültürlerin, devletlerin, milletlerin yaşadığını keşfetmek ve alt yapıdaki bu derin birikimin farkında olmak o toplumu kültürel olarak anlamanın ilk basamaklarından olabilir. Hedef kültüre ait mitolojinin ve arkeolojik kalıntıların varlığı; gündelik yaşamın, popüler kültürün, teknoloji aracılığıyla etkileşimi artmış, birbirine benzeyen nitelikler gösteren milletlerin ortaklaşmış özelliklerinden arınarak gerçek toplumsal kültürel alt yapıyı bireye fark ettirecektir. Bu nedenle Türk kültüründen yola çıkmak gerekirse bu kültüre merak salmış, Türkçe öğrenmek isteyen bireylere Türk mitolojisini ana hatlarıyla tanıtmak uygun olacaktır. Bu noktada yabancı dil öğretiminde kullanılan ders kitapları oldukça önemli bir görev üstlenir.
Ders kitaplarındaki metinler, o toplumun kültürünü aktaran içeriklerle doldurulmalıdır. Mitolojik ögelerin bazzıları, yaşamın içinde canlı biçimde toplumda yaşamaktadır. Bu nedenle bu konunun ders kitaplarında yer alması, kültürel birçok davranışa açıklık getirecektir.
Genel olarak gündelik hayatta sıkça karşılaşılan ve dikkat çeken belli başlı mitolojik konular şunlardır: Kahramanlar, hayvanlar, doğa, gezegenler… Bu sıralanan içerikler gündelik yaşamda yer edinmiş, toplumun bilinçaltında yatan önemli ögelerden birkaçıdır. Türkçe öğrenenler antik yerleri, mitolojik hikayeleri, efsaneleriyle öğrendiklerinde o toplumu daha iyi anlayacaklardır.
Bu çalışmada etik kurallara uyduğumu beyan ederim. Bu çalışmada etik kurula gerek olmamıştır.
Çalışmada herhangi bir kurum ya da kuruluştan destek alınmamıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish and Social Sciences Education (Diğer) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 20, 2025 |
Submission Date | October 27, 2024 |
Acceptance Date | January 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 38 |