The scope of school social work practice was examined in the study by experts who have experience in this field sharing their field experiences. In this context, the field experiences of social workers within the scope of school social work, the difficulties they encountered, the effectiveness and importance of the services they provided, and their suggestions for the development and applicability of the service were analyzed using the Maxqda 2024 program through descriptive and content analysis using the qualitative research method. In the in-depth interviews conducted with eight social workers; in addition to the positive outputs and feedback obtained as a result of education, seminars, workshops, activities aimed at students' academic success and school attendance, regular and frequent home visits, and precautionary decisions implemented for the best interests of the child, discrimination based on professional chauvinism and difficulties based on the uncertainty in the definition of the profession were mentioned. Again, among the findings obtained from the study, there are important sharings regarding the development and implementation of the service, the importance of receiving additional training in social work undergraduate education, the importance of establishing a team and working in cooperation with other professions, and the fact that the practice can be put into operation in Turkey with pilot applications.
Çalışmada okul sosyal hizmeti uygulamasının kapsamı, bu alanda deneyim sahibi olan uzmanların saha deneyimlerini aktarması ile incelenmiştir. Bu bağlamda sosyal hizmet uzmanlarının, okul sosyal hizmeti kapsamındaki saha deneyimleri, karşılaştıkları güçlükler, sundukları hizmetlerin etkinliği ve önemi, hizmetin geliştirilmesi ve uygulanabilir olmasına dair önerileri nitel araştırma yöntemi kullanılarak betimsel ve içerik analizi yoluyla Maxqda 2024 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Sekiz sosyal hizmet uzmanı ile derinlemesine yapılan görüşmelerde; çocuk-aile-okul ve diğer kurumlar ile işbirliği içerisinde, eğitim, seminer, atölye çalışmaları, öğrencilerin akademik başarısı ve okula devamına yönelik faaliyetler, düzenli ve sık biçimde yapılan ev ziyaretleri, çocuğun üstün yararı için uygulanan tedbir kararları neticesinde elde edilen çıktı ve geri dönütlere ek olarak mesleki şovenizme dayalı ayrımcılık ve meslek tanımındaki belirsizliğe dayalı güçlüklere değinilmiştir. Yine hizmetin geliştirilmesi ve uygulanabilir olmasına dair sosyal hizmet lisans eğitimine ilave eğitimler alınması, diğer mesleklerle birlikte bir ekip kurularak iş birliği içerisinde çalışılmasının önemi ve pilot uygulamalarla uygulamanın Türkiye nezdinde faaliyete geçirilebileceğine dair önemli paylaşımlar da çalışmadan elde edilen bulgular arasında yer almaktadır.
Okul sosyal hizmeti Sosyal hizmet uzmanlarının deneyimleri Çocuk Çocuk refahı Mobil sosyal hizmet.
Munzur Üniversitesi Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurulu Başkanlığı’nın 29.08.2024 tarih ve E-30603717-050.04-2400041784 07 sayılı etik kurul olur yazısı ile gerekli onay alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Development Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 13, 2025 |
Publication Date | October 15, 2025 |
Submission Date | February 10, 2025 |
Acceptance Date | July 9, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 40 |