Öğrencilerin
çevre eğitimleri açısından doğal çevreye duyarlılık değeri büyük önem arz etmektedir.
Araştırmada bu amaçla 6. Sınıf öğrencileri ile doğal çevreyi tanıma ve
farkındalık kazanma, çevreyle ilgili kavramları bilme ve kullanma, çevre
sorunlarının bilincinde olma ve çözüm için girişimde bulunma, çevreci
kuruluşların işleyişinden haberdar olma ve çevreci eylemlere katılma
davranışlarını geliştirmek açısından alternatif çevre uygulamaları hayata
geçirilmiştir. Araştırmanın problemini de “Sosyal Bilgiler dersinde çevreye
duyarlılık değerinin geliştirilmesinde alternatif çevreci uygulamalar etkili
midir?” sorusu oluşturmaktadır. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma
modellerinden eylem araştırması olarak planlanmıştır. Araştırmanın verileri, 2N
formları, görüşme kayıtları ve yapılan alternatif çevre uygulamalarının her
biri için oluşturulan değerlendirme rubrikleri ile toplanmıştır. Değerlendirme
rubriklerinin geçerlilik, güvenirlik çalışması yapılmıştır. Araştırmanın
bulguları 6. Sınıf Sosyal Bilgiler dersi kazanımlarına paralel olarak hayata
geçirilen Canlılarla Empati, Eko Turizm, Vote Earth (Oyum Yeryüzünden Yana),
Earth Hour (Yeryüzü Saati), Earth Hour Lantern Project (Yeryüzü Saati Fener
Projesi), Karikatürlerle Küresel Isınma, Eko Okullar Pano Hazırlıkları, Eylem
Günleri Afiş Hazırlıkları gibi alternatif çevre uygulamalarının rubriklerle
değerlendirilmesi aracılığıyla elde edilmiş ve betimsel analiz aracılığıyla
çözümlenmiştir. Sonuç olarak araştırma bulguları öğrencilerin alternatif çevre
uygulamaları vasıtasıyla bir değer olarak çevreye duyarlık açısından
farkındalık geliştirdikleri ve çevreye duyarlılık değerini içselleştirdiklerini
göstermektedir.
Sosyal Bilgiler Dersi Çevre Eğitimi Çevreye Duyarlılık Değeri Değer Eğitimi
Sensitivity to the natural environment is of great importance in terms
of environmental education of the students. For this purpose, in this research,
alternative environmental practices have been misunderstood in terms of
acquiring knowledge and awareness of the 6th Grade students and the natural
environment, knowing and using concepts related to the environment, being aware
of environmental problems and making attempts to solve them, being aware of the
operation of environmental organizations and participating in environmental activities. The research problem identified as “Are
alternatif environmental practices effective on the development of
environmental sensivity values?”. The research method was planned as an action
research from qualitative research models. The data of the study, 2N forms,
interview records, and evaluation rubrics for each of the alternative
environmental practices were collected. The validity and reliability studies of
the evaluation rubrics were conducted. The findings of the research were
collected with activities such as Empathy, Eko Tourism, Vote Earth, Earth Hour,
Earth Hour Lantern Project, Global Warming with Cartoons, Eco Schools Panel
Preparations, Action Days Poster Preparation, and so on, through rubrics
analysis and analysis through descriptive analysis. As a result, research
findings show that students have developed awareness of environmental
sensitivity as a value through alternative environmental practices and
internalize environmental sensitivity values.
Social Studies Lesson Environmental Education Sensitivity to Environment Value Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 38 |