Research Article
BibTex RIS Cite

CITY PERCEPTION OF UNIVERSITY STUDENTS IN THE CONTEXT OF QUALITY OF LIFE: THE CASE OF TEKİRDAĞ

Year 2020, Issue: 42, 413 - 428, 25.07.2020
https://doi.org/10.32003/igge.744901

Abstract

The perception of the city is a relative reflection of urban reality on different social segments. This perception is important in terms of the status of the city and also influences the shaping of the quality of life. The perceptions of university students, who are qualified people living in the city, are worth examining. This study aims to reveal the city perception of Tekirdağ Namık Kemal University students in terms of quality of life based on these reasons. In this context, it is aimed to reveal the indicators regarding the development of the city and the spread of satisfaction in urban life. In this study, quantitative method and questionnaire technique were used accordingly. The content and scope of our study consist of survey data taken from a sample of 476 students in the central campus of the university that we selected by simple random sampling technique. In addition, the study was supported by participant observation and conversation style interviews. According to the findings of the study, while university students whose perceptions about the city are positive, they consider the city as a natural-geographical location and take a negative and hesitant attitude towards physical infrastructure and superstructure. They also consider the services and opportunities provided by the city limited and inadequate. They show a similar attitude towards educational, cultural and artistic activities both in the university and in the city. On the other hand, it is seen that the students are significantly satisfied with the free environment they think the city provides them. As a result, after the students graduate, they are undecided about seeing Tekirdağ as a city where they can live and do their profession in the future.

References

  • Akder, H. (2004). İnsani gelişme ya da yaşam Kalitesi. Asomedya Mayıs 2004. 09, Temmuz 2019 tarihinde http://www.aso.org.tr/kurumsal/media/kaynak/TUR/asomedya/mayis2004/dosyamayis2004.html, adresinden edinilmiştir.
  • Aslan, İ. & Sırım V. (2019). Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi’nin Süleymanpaşa ilçesinin ekonomik gelişimi üzerindeki etkileri: öğrenci tüketim harcamaları özelinde bir değerlendirme. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 61-76.
  • Bostancı, S. H. (2017). Üniversite ve kent ilişkisinin mekânsal dinamikleri: Tekirdağ örneği. E. Nişancı, Ü. İzmen, S. H. Bostancı (ed.), Trakya bölgesinde üniversitelerin bölgesel kalkınmaya etkisi içinde (s.183-234). İstanbul: Umuttepe Yayınları.
  • Boylu, A. A. & Paçacıoğlu, B. (2016). Yaşam kalitesi ve göstergeleri. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 8(15), 137-150.
  • Brockliss, L. (2000). Gown and town: The university and city in Europe, 1200–2000. Minerva, 38(2), 147–170.
  • Chatterton, P. (2000). The cultural role of universities in the community: revisiting the university – community debate. Environment and Planning A. 32(1), 165-181.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Dikbıyık, Ç. (2019). Gençlik merkezlerinin faaliyetleri ve işlevselliği üzerine bir araştırma: Tekirdağ Gençlik Merkezi örneği, International Balkan and Near Eastern Social Science Congress Series. 9-10 Mart 2019, (1269-1274). Tekirdağ, Türkiye.
  • Emür, S. H. & Onsekiz, D. (2007). Kentsel yaşam kalitesi bileşenleri arasında açık ve yeşil alanların önemi: Kayseri/Kocasinan İlçesi park alanları analizi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 367-396.
  • Geray, C. (1998). Kentsel yaşam kalitesi ve belediyeler. Türk İdare Dergisi, 70(421), 323-346.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürkaynak, M. R. & Kasımoğlu, M. (2004). Türkiye’de üniversite-komşu çevre etkileşimi: İşbirliği için bir ön çalışma. Amme İdaresi Dergisi, 3(37), 147-162.
  • İzmen, Ü. & Daş, Z. Ö. (2017). Tekirdağ’ın gelişiminde üniversitenin rolü. E. Nişancı, Ü. İzmen, S. H. Bostancı (ed.), Trakya bölgesinde üniversitelerin bölgesel kalkınmaya etkisi içinde (s.149-182). İstanbul: Umuttepe Yayınları.
  • Namık Kemal Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı, Değirmenaltı Kampüsü, 29 Mart 2019, Tekirdağ.
  • NKÜ Tanıtım, (2019). 07 Temmuz, 2019 tarihinde http://www.nku.edu.tr/tanitim, kaynağından alınmıştır.
  • Sankır, H. & Gürdal A. D. (2014). Bülent Ecevit Üniversitesi’nin Zonguldak’a etkileri ve kentin üniversite algısı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(2), 90-98.
  • Sarı, V. İ. & Kındap, A. (2018). Türkiye’de kentsel yaşam kalitesi göstergelerinin analizi. Sayıştay Dergisi, (108), 39-72.
  • Şahin, V. (2014). Tekirdağ ilinde nüfus ve yerleşmenin coğrafi analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(35), 345-357.
  • Taşçı, D., Gökalp, E., Genç Kumtepe, E., Kumtepe, A. T. & Toprak, E. (2011). Kentin üniversite algısı: Anadolu Üniversitesi ve Eskişehir örneği. Amme İdaresi Dergisi, 44(2), 131- 146.
  • Tekeli, İ. (2010). Gündelik Yaşam Kalitesi ve Yerellik Yazıları. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Tekirdağ Turizm Envanteri ve Turizm Gelişme Planı, (2005). Tekirdağ Turizm Envanteri ve Turizm Gelişme Planı. Tekirdağ: Sistem Multimedya.
  • Türksever, A. N. E. (2001). Türkiye’de büyükşehir alanlarında yaşam kalitesinin değerlendirilmesine yönelik bir yöntem denemesi. (Doktora tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul).
  • World Health Organization (1997).“WHOQOL measuring quality of Life”, Geneva: 09 Temmuz, 2019 Tarihinde https://www.who.int/mental_health/media/68.pdf, adresinden edinilmiştir.

YAŞAM KALİTESİ BAĞLAMINDA ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KENT ALGISI: TEKİRDAĞ ÖRNEĞİ

Year 2020, Issue: 42, 413 - 428, 25.07.2020
https://doi.org/10.32003/igge.744901

Abstract

Kent algısı kent gerçekliğinin farklı toplum kesimleri üzerindeki göreli bir yansımasıdır. Bu algı kentin statüsü açısından önem taşımakta ve ayrıca yaşam kalitesinin biçimlenmesinde de etkili olmaktadır. Kentte yaşayan nitelikli bir kesim olan üniversite öğrencilerinin bu yöndeki algıları incelenmeye değer bir konudur. Bu çalışma söz konusu sebeplere dayanarak Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi öğrencilerinin kent algısını yaşam kalitesi bakımından ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda kentin gelişimine ve kentsel yaşamda memnuniyetin yaygınlaşmasına dair göstergelerin de ortaya konulması hedeflenmektedir. Bu çalışmada nicel yöntem ve buna uygun olarak anket tekniği kullanılmıştır. Çalışmamızın kapsam ve içeriğini basit tesadüfi örneklem tekniğiyle seçtiğimiz, Üniversite’nin merkez kampüsündeki 476 öğrenciden oluşan örneklem üzerinden elde ettiğimiz anket verileri oluşturmaktadır. Ayrıca katılımcı gözlem ve sohbet tarzı görüşmelerle de çalışma desteklenmiştir. Çalışmanın bulgularına göre, kente dair algılarını incelediğimiz üniversite öğrencileri kenti doğal-coğrafi bir mekân olarak olumlu bulurken, fiziki alt ve üstyapı konusunda olumsuz ve çekinceli tutum takınmaktadırlar. Kentin kendilerine sunduğu hizmet ve imkânları da sınırlı ve yetersiz görmektedirler. Gerek üniversitedeki gerekse kentteki eğitim, kültür ve sanatla ilgili aktiviteler konusunda benzer bir tutum sergilemektedirler. Buna karşın öğrencilerin, kentin kendilerine sağladığını düşündükleri özgür ortamdan önemli ölçüde memnuniyet duydukları görülmektedir. Sonuç olarak, öğrenciler mezun olduktan sonra Tekirdağ’ı yaşayabilecekleri ve ileride mesleklerini yapabilecekleri bir kent olarak görme noktasında kararsız kalmaktadırlar.

References

  • Akder, H. (2004). İnsani gelişme ya da yaşam Kalitesi. Asomedya Mayıs 2004. 09, Temmuz 2019 tarihinde http://www.aso.org.tr/kurumsal/media/kaynak/TUR/asomedya/mayis2004/dosyamayis2004.html, adresinden edinilmiştir.
  • Aslan, İ. & Sırım V. (2019). Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi’nin Süleymanpaşa ilçesinin ekonomik gelişimi üzerindeki etkileri: öğrenci tüketim harcamaları özelinde bir değerlendirme. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 61-76.
  • Bostancı, S. H. (2017). Üniversite ve kent ilişkisinin mekânsal dinamikleri: Tekirdağ örneği. E. Nişancı, Ü. İzmen, S. H. Bostancı (ed.), Trakya bölgesinde üniversitelerin bölgesel kalkınmaya etkisi içinde (s.183-234). İstanbul: Umuttepe Yayınları.
  • Boylu, A. A. & Paçacıoğlu, B. (2016). Yaşam kalitesi ve göstergeleri. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 8(15), 137-150.
  • Brockliss, L. (2000). Gown and town: The university and city in Europe, 1200–2000. Minerva, 38(2), 147–170.
  • Chatterton, P. (2000). The cultural role of universities in the community: revisiting the university – community debate. Environment and Planning A. 32(1), 165-181.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. Sage Publications.
  • Dikbıyık, Ç. (2019). Gençlik merkezlerinin faaliyetleri ve işlevselliği üzerine bir araştırma: Tekirdağ Gençlik Merkezi örneği, International Balkan and Near Eastern Social Science Congress Series. 9-10 Mart 2019, (1269-1274). Tekirdağ, Türkiye.
  • Emür, S. H. & Onsekiz, D. (2007). Kentsel yaşam kalitesi bileşenleri arasında açık ve yeşil alanların önemi: Kayseri/Kocasinan İlçesi park alanları analizi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 367-396.
  • Geray, C. (1998). Kentsel yaşam kalitesi ve belediyeler. Türk İdare Dergisi, 70(421), 323-346.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürkaynak, M. R. & Kasımoğlu, M. (2004). Türkiye’de üniversite-komşu çevre etkileşimi: İşbirliği için bir ön çalışma. Amme İdaresi Dergisi, 3(37), 147-162.
  • İzmen, Ü. & Daş, Z. Ö. (2017). Tekirdağ’ın gelişiminde üniversitenin rolü. E. Nişancı, Ü. İzmen, S. H. Bostancı (ed.), Trakya bölgesinde üniversitelerin bölgesel kalkınmaya etkisi içinde (s.149-182). İstanbul: Umuttepe Yayınları.
  • Namık Kemal Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı, Değirmenaltı Kampüsü, 29 Mart 2019, Tekirdağ.
  • NKÜ Tanıtım, (2019). 07 Temmuz, 2019 tarihinde http://www.nku.edu.tr/tanitim, kaynağından alınmıştır.
  • Sankır, H. & Gürdal A. D. (2014). Bülent Ecevit Üniversitesi’nin Zonguldak’a etkileri ve kentin üniversite algısı. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 4(2), 90-98.
  • Sarı, V. İ. & Kındap, A. (2018). Türkiye’de kentsel yaşam kalitesi göstergelerinin analizi. Sayıştay Dergisi, (108), 39-72.
  • Şahin, V. (2014). Tekirdağ ilinde nüfus ve yerleşmenin coğrafi analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(35), 345-357.
  • Taşçı, D., Gökalp, E., Genç Kumtepe, E., Kumtepe, A. T. & Toprak, E. (2011). Kentin üniversite algısı: Anadolu Üniversitesi ve Eskişehir örneği. Amme İdaresi Dergisi, 44(2), 131- 146.
  • Tekeli, İ. (2010). Gündelik Yaşam Kalitesi ve Yerellik Yazıları. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Tekirdağ Turizm Envanteri ve Turizm Gelişme Planı, (2005). Tekirdağ Turizm Envanteri ve Turizm Gelişme Planı. Tekirdağ: Sistem Multimedya.
  • Türksever, A. N. E. (2001). Türkiye’de büyükşehir alanlarında yaşam kalitesinin değerlendirilmesine yönelik bir yöntem denemesi. (Doktora tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul).
  • World Health Organization (1997).“WHOQOL measuring quality of Life”, Geneva: 09 Temmuz, 2019 Tarihinde https://www.who.int/mental_health/media/68.pdf, adresinden edinilmiştir.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Human Geography
Journal Section RESEARCH ARTICLE
Authors

Coskun Dikbiyik

Publication Date July 25, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 42

Cite

APA Dikbiyik, C. (2020). YAŞAM KALİTESİ BAĞLAMINDA ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KENT ALGISI: TEKİRDAĞ ÖRNEĞİ. Lnternational Journal of Geography and Geography Education(42), 413-428. https://doi.org/10.32003/igge.744901
AMA Dikbiyik C. YAŞAM KALİTESİ BAĞLAMINDA ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KENT ALGISI: TEKİRDAĞ ÖRNEĞİ. IGGE. July 2020;(42):413-428. doi:10.32003/igge.744901
Chicago Dikbiyik, Coskun. “YAŞAM KALİTESİ BAĞLAMINDA ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KENT ALGISI: TEKİRDAĞ ÖRNEĞİ”. Lnternational Journal of Geography and Geography Education, no. 42 (July 2020): 413-28. https://doi.org/10.32003/igge.744901.
EndNote Dikbiyik C (July 1, 2020) YAŞAM KALİTESİ BAĞLAMINDA ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KENT ALGISI: TEKİRDAĞ ÖRNEĞİ. lnternational Journal of Geography and Geography Education 42 413–428.
IEEE C. Dikbiyik, “YAŞAM KALİTESİ BAĞLAMINDA ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KENT ALGISI: TEKİRDAĞ ÖRNEĞİ”, IGGE, no. 42, pp. 413–428, July 2020, doi: 10.32003/igge.744901.
ISNAD Dikbiyik, Coskun. “YAŞAM KALİTESİ BAĞLAMINDA ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KENT ALGISI: TEKİRDAĞ ÖRNEĞİ”. lnternational Journal of Geography and Geography Education 42 (July 2020), 413-428. https://doi.org/10.32003/igge.744901.
JAMA Dikbiyik C. YAŞAM KALİTESİ BAĞLAMINDA ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KENT ALGISI: TEKİRDAĞ ÖRNEĞİ. IGGE. 2020;:413–428.
MLA Dikbiyik, Coskun. “YAŞAM KALİTESİ BAĞLAMINDA ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KENT ALGISI: TEKİRDAĞ ÖRNEĞİ”. Lnternational Journal of Geography and Geography Education, no. 42, 2020, pp. 413-28, doi:10.32003/igge.744901.
Vancouver Dikbiyik C. YAŞAM KALİTESİ BAĞLAMINDA ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN KENT ALGISI: TEKİRDAĞ ÖRNEĞİ. IGGE. 2020(42):413-28.