Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTELERİN BÖLGELERİN İNOVASYON PERFORMANSINA KATKISI: DÜZEY 3 ÖLÇEĞİNDE YOĞUNLAŞMA VE UZMANLAŞMA EĞİLİMLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2022, Sayı: 45, 148 - 173, 25.01.2022
https://doi.org/10.32003/igge.1016560

Öz

Üniversitelerin bölgesel kalkınmaya etkilerine olan ilginin yükselişi ile bilgiye dayalı yeni sanayi odaklarının küresel ekonomideki yükselişi arasında bir paralellik söz konusudur. Bu çalışma Türkiye’deki üniversitelerin bulundukları bölgelerin inovasyon performansına katkısını ve bölgelerdeki inovasyon faaliyetlerinin üniversitelerde yoğunlaşma eğilimlerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. İnovasyon göstergesi olarak literatürde genel kabul gören patent başvurusu verileri kullanılmıştır. Türk Patent ve Marka Kurumu’ndan İBBS Düzey 3 ölçeğinde bölgelerin ve üniversitelerin patent başvurusu verileri temin edilmiştir. İnovasyon performansının zamansal ve mekânsal gelişimi betimsel analizlerle gösterilmiştir. Üniversitelerin bölgesel inovasyon performansına etkisini göstermek için ise Lokasyon Katsayısı ve Krugman Uzmanlaşma Endeksi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre inovasyon süreçlerine yönelik kurumsal ve örgütsel yapılardaki değişim ve düzenlemeler bölgelerin ve üniversitelerin inovasyon performansını olumlu yönde etkilemiştir Bu sonuçlar üniversitelerin inovasyon faaliyetlerinde bölgelerine olan katkısının da değiştiğini göstermektedir. İnovasyon aktivitesi düşük olan ve inovatif üniversitelerin bulunduğu bölgelerde hem üniversitelerin katkısının daha fazla olduğu hem de bölgedeki inovasyon faaliyetlerinin üniversitelerde yoğunlaştığı görülmüştür.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

YOK

Kaynakça

  • Adams, J. D., & Griliches, Z. (2000). Research productivity in a system of universities. In D. Encauoa, B. Hall, F. Laisney, & J. Mairesse (Eds.), The economics and econometrics of innovation (pp. 105-140). Springer.
  • Akengin, H., & Kaykı, A. (2013). Şehirleşme üniversite ilişkisine bir örnek. Marmara Coğrafya Dergisi, 28, 501-525. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/marucog/issue/475/3943
  • Altuğ, F. (2021a). Bölgelerin kalkınması ve şehirlerin gelişmesinde üniversitelerin etkileri: Teori, politika ve uygulamalar-Giresun Üniversitesi örneği. Ankara: Nobel Bilimsel Eserler.
  • Altuğ, F. (2021b). Girişimci, rekabetçi ve inovatif bölgelerin gelişme dinamikleri perspektifinden üniversite modelleri ve bölgesel kalkınmaya etkileri. In M. T. Şahin, & F. Altuğ (Eds.), Yerel ve bölgesel kalkınmada değişen dinamikler: Teori, politika ve uygulamalar (ss. 319- 349). Nobel Bilimsel Eserler.
  • Altuğ, F. (2021c). Bölgesel inovasyon kümeleri teknoparklarda coğrafi ve ilişkisel yakınlıkların bilgi ve inovasyon süreçlerine etkileri: Erciyes Teknopark örneği. Ege Coğrafya Dergisi, 30(2), 265-288 .
  • Altuğ, F., Turan, İ. D., & Aktaş, C. (2021). Mekân algısını etkileyen parametrelerin CBS ve istatistiksel tekniklerle incelenmesi: Giresun Şehri örneği. lnternational Journal of Geography and Geography Education,, 22, 377-395. https://doi.org/10.32003/igge.928245
  • Amin, A., & Thrift, N. (1995). Globalization, Institutions, and Regional Development in Europe. Oxford University Press.
  • Anderson, R. D. (2017). The German (Humboldtian) University tradition. In P. Teixeira, J. C. Shin, & et. al. (Eds.), The encyclopedia of international higher education systems and institutions. (pp. 1-16). Springer.
  • Arslan, F. (2016). Üniversite öğrencilerinin şehirle kurduğu ekonomik ve sosyal ilişkilerden memnuniyet analizi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi örneği. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 5(4), 1103-1120. https://doi.org/10.15869/itobiad.60715
  • Asheim, B. T., & Gertler, M. S. (2005). The geography of innovation: Regional innovation systems. In J. Fagerberg, D. C. Mowery, & R. R. Nelson (Eds.), The Oxford handbook of innovation (pp. 291-318). Oxford Universty Press.
  • Aybarç, S. (2018). Bölgesel kalkınma dinamikleri: Üniversite-sanayi işbirliği stratejileri. Journal of Human Sciences, 15(1), 581-593. Retrieved from https://www.j- humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/5266
  • Aydın, G., Darıcı, B., & Aydın, A. (2016). Yüksek öğretim kurumlarının yerel ekonomilere katkıları: Manyas Meslek Yüksekokulu örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(36), 305-328. https://doi.org/10.31795/baunsobed.645224
  • Bachiev, B. A., Markaryan, J. A., Pashtaev, B. D., Savina, V. I., Smyshnov, K. M., Feyzullayev, F. S., & Kharchenko, L. N. (2017). Determinants of regional university development in modern Russia. Journal of History Culture and Art Research, 6(5), 31-36. https://doi.org/10.7596/taksad.v6i5.1310
  • Bagchi‐Sen, S., & Smith, H. L. (2012). The role of the university as an agent of regional economic development. Geography Compass, 6(7), 439-453. https://doi.org/10.1111/j.1749-8198.2012.00497.x
  • Bania, N., Calkins, L. N., & Dalenberg, D. R. (1992). The effects of regional science and technology policy on the geographic distribution of industrial R&D laboratories. Journal of Regional Science, 32(2), 209- 228. https://doi.org/10.1111/j.1467-9787.1992.tb00179.x
  • Bania, N., Eberts, R. W., & Fogarty, M. S. (1993). Universities and the startup of new companies: Can we generalize from Route 128 and Silicon Valley? The Review of Economics and Statistics, 75(4), 761-766. https://doi.org/10.2307/2110037
  • Barra, C., & Zotti, R. (2018). The contribution of university, private and public sector resources to Italian regional innovation system (in) efficiency. The Journal of Technology Transfer, 43(2), 432-457. https://doi.org/10.1007/s10961-016-9539-7
  • Bathelt, H., Kogler, D. F., & Munro, A. K. (2010). A knowledge-based typology of university spin-offs in the context of regional economic development. Technovation, 30(9-10), 519-532. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2010.04.003
  • Bennett, R. J., & Payne, D. (2019). Local and regional economic development: Renegotiating power under labour. New York: Routledge.
  • Borrás, S. (2000). Science, technology and innovation in European Politics. Research Paper No.50, Roskilde University Denmark. Retrieved from https://ojs.ruc.dk/index.php/repa/article/view/5057
  • Cansız, M. (2016). Türkiye’de Akademik Girişimcilik. TC Kalkınma Bakanlığı (mülga) Yayınları, Yayın No(2692). Retrieved from https://sbb.gov.tr/wp- content/uploads/2018/11/T%C3%BCrkiyede_Akademik_Girisimcilik.pdf
  • Collins, S., & Wakoh, H. (2000). Universities and technology transfer in Japan: Recent reforms in historical perspective. The Journal of Technology Transfer, 25(2), 213-222. Retrieved from https://link.springer.com/content/pdf/ 10.1023/A:1007884925676.pdf
  • Çalışkan, Ş., & Demir, F. (2013). Celal Bayar Üniversitesi Köprübaşı Meslek Yüksek Okulu öğrenci harcamalarının bileşimi ve ilçe ekonomisindeki yeri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 357-371. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/45776
  • Çokgezen, M., & Altun, T. (2018). Üniversitelerin bölge ekonomisine katkısı ve ”her ile bir üniversite” politikası: Türkiye’ye ilişkin çalışmalar üzerinden kısa bir değerlendirme. In M. Karagül, L. G. Kaya, & O. Sungur (Ed.), Bölgesel kalkınma ve bölge bilimi üzerine yazılar (ss. 307-318). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Dağ, H., & Özen, İ. (2012). Eğitim öğretim kurumlarının uyarılmış yatırımlar üzerindeki etkileri: Köse, Kelkit ve Şiran MYO örnekleri. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Mesleki Bilimler Dergisi, 1(2), 149-171. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/401602
  • Dağlar, H. (2018). Kamu üniversite sanayi işbirliği ve bölgesel kalkınma- TR82 Bölgesi örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 305-329. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.505056
  • Dalğar, H., Hakan, T., & Murat, K. (2009). Bölgesel kalkınmada yükseköğretim kurumlarının rolü ve Bucak örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (1), 39-50. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/181704
  • Dalmarco, G., Dewes, M. d. F., Zawislak, P. A., & Padula, A. D. (2011). Universities' intellectual property: path for innovation or patent competition? Journal of Technology Management & Innovation, 6(3), 159-170. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242011000300012
  • Dorfman, N. S. (1983). Route 128: The development of a regional high technology economy. Research Policy, 12(6), 299-316. https://doi.org/10.1016/0048-7333(83)90009-4
  • Dziallas, M., & Blind, K. (2019). Innovation indicators throughout the innovation process: An extensive literature analysis. Technovation, 80, 3-29. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2018.05.005
  • Erdoğan, M., & Karagöl, V. (2018). Bölgesel kalkınmada yeni kurulan üniversitelerin rolü: Bingöl örneği. Uluslararası Ekonomi İşletme ve Politika Dergisi, 2(1), 51-78. https://doi.org/10.29216/ueip.397494
  • Erilli, N. A. (2018). Üniversite öğrencilerinin bulundukları il ekonomisine katkıları: Cumhuriyet Üniversitesi örneği. Uluslararası Ekonomi İşletme ve Politika Dergisi, 2(1), 79-96. https://doi.org/10.29216/ueip.403069
  • Erol, A. M., & Özer, Y. E. (2018). Anadolu üniversitelerinde yer seçiminin kentsel gelişime katkısı: Karaman örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 83-112. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/498223
  • Eser, U., & Köse, S. (2005). Endüstriyel yerelleşme ve yoğunlaşma açısından Türkiye sanayii; İl imalat sanayilerinin analizi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 60(2), 97-139. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/38126
  • Etzkowitz, H. (2017). The Entrepreneurial University. In C. Shin & P. N. Teixeira (Eds.), The encyclopedia of international higher education systems and institutions (pp. 1-5). Springer.
  • Fonseca, L. (2019). Designing regional development? Exploring the University of Aveiro's role in the innovation policy process. Regional Studies, Regional Science, 6(1), 186-202. https://doi.org/10.1080/21681376.2019.1584050
  • Fritsch, M., & Slavtchev, V. (2007). Universities and innovation in space. Industry and Innovation, 14(2), 201-218. https://doi.org/10.1080/13662710701253466
  • Geleri, M. (2021). Politik istikrarsızlık ve ekonomik performans: Türkiye örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (40), 143-171. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/sbe/issue/62244/840397
  • Gerritsen, R. (2016). A test of the role of universities in regional development: The case of international education students in the Northern Territory. Australasian Journal of Regional Studies,, 22(1), 125- 157. Retrieved from https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.135199283675096
  • Goldstein, H. A. (2010). The ‘entrepreneurial turn’and regional economic development mission of universities. The Annals of Regional Science, 44(1), 83. DOI 10.1007/s00168-008-0241-z
  • Groff, E. (2011). Exploring ‘near’: Characterizing the spatial extent of drinking place influence on crime. Australian & New Zealand Journal of Criminology, 44(2), 156-179. https://doi.org/10.1177/0004865811405253
  • Görkemli, H. N. (2009). Selçuk Üniversitesi’nin Konya kent ekonomisine etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (22), 169- 186. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/susbed/issue/61799/924459
  • Griliches, Z. (1990). Patents statistics as economic indicators: A survey. Journal of Economic Literature, 18(4), 1661-1707. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/2727442
  • Guerrero, M., Urbano, D., Fayolle, A., Klofsten, M., & Mian, S. (2016). Entrepreneurial universities: Emerging models in the new social and economic landscape. Small Business Economics, 47(3), 551-563. https://doi.org/10.1007/s11187-016-9755-4
  • Işık, Ş. (2008). Türkiye'de üniversitelerin kentleşme üzerine etkileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(3), 159-181. http://hdl.handle.net/20.500.12397/5375
  • Işık, Ş. (2009). Türkiye'de eğitim amaçlı göçler. Coğrafi Bilimler Dergisi, 7(1), 27-37. doi: 10.1501/Cogbil_0000000092
  • Işık, Ş. (2018). Üniversitenin nüfus artışı ve iller arası göçler üzerine etkileri: Çanakkale örneği. Ege Coğrafya Dergisi, 27(2), 149-166. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ecd/issue/41304/499204
  • Ha, O. K., & Andresen, M. A. (2017). Unemployment and the specialization of criminal activity: A neighborhood analysis. Journal of Criminal Justice, 48, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.jcrimjus.2016.11.001
  • Hegde, D. (2005). Public and private universities: Unequal sources of regional innovation? Economic Development Quarterly, 19(4), 373-386. https://doi.org/10.1177%2F0891242405280111
  • Kalaycı, Ş. (2018). Verilerin düzenlenmesi ve uygulanması. In Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (ss. 3-51). Ankara: Dinamik Akademi.
  • Kanwar, S., & Evenson, R. (2003). Does intellectual property protection spur technological change?. Oxford Economic Papers, 55(2), 235-264. https://doi.org/10.1093/oep/55.2.235
  • Karagöz, K. (2016). Temel Ekonometri. Bursa: Dora Basım ve Dağıtım.
  • Kaya, G. (2014). Adıyaman Üniversitesi'nin kentsel mekân ve sosyal çevre üzerindeki etkisi (Altınşehir Mahallesi'ndeki haneler ve işletmeler üzerine bir inceleme). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, (16), 231-260. https://doi.org/10.14520/adyusbd.675
  • Kaygalak, İ. (2017). İnovasyon coğrafyasında üniversitelerin rolünü analiz etmeye dönük bir yöntem önerisi. Türk Coğrafya Dergisi, (69), 19-25. https://doi.org/10.17211/tcd.295458
  • Kaygalak, İ. (2018). Türkiye imalat sanayisinde yerelleşme ve uzmanlaşma eğilimleri. lnternational Journal of Geography and Geography Education, (38), 171-186. DOI: 10.32003/iggei.428136
  • Keeble, D. E. (1989). High-technology industry and regional development in Britain: The case of the Cambridge phenomenon. Environment and Planning C: Government and Policy, 7(2), 153-172. https://doi.org/10.1068%2Fc070153
  • Koçak, H. (2019). Türk patent hukuku açısından çalışan buluşlarında hak sahipliği ve çalışanın bedel hakkı. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi, 9(2), 489-532. https://doi.org/10.32957/hacettepehdf.623846
  • Kol, S. (2011). Erken çocuklukta bilişsel gelişim ve dil gelişimi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21), 1-21. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/sakaefd/issue/11217/133954
  • Krugman, P. (1991). Increasing returns and economic geography. Journal of Political Economy, 99(3), 483-499. Retrieved from https://www.journals.uchicago.edu/doi/pdf/10.1086/261763
  • Kumral, N. (2004). Endüstriyel yerelleşme: Türkiye NUTS1 bölgeleri örneği. İktisat İşletme ve Finans, 19(215), 66-75. Retrieved from http://iif.com.tr/index.php/iif/article/view/iif.2004.215.5104
  • McCord, E. S., & Ratcliffe, J. H. (2009). Intensity value analysis and the criminogenic effects of land use features on local crime patterns. Crime Patterns and Analysis, 2(1), 17-30. https://www.researchgate.net/profile
  • Midelfart-Knarvik, K. H., Overman, H. G., Redding, S. J., & Venables, A. J. (2000). The location of European industry. Brussels: Commission of the European Communities. Retrieved from http://hdl.handle.net/11250/164965
  • Miller, M. M., Gibson, L. J., & Wright, N. G. (1991). Location quotient: A basic tool for economic development analysis. Economic Development Review, 9(2), 65-68. Retrieved from https://www.proquest.com/openview/d6011b83d027 b7
  • Moore, J. C. (2018). A Brief History of Universities. Springer.
  • Motoyama, Y., & Mayer, H. (2017). Revisiting the roles of the university in regional economic development: A triangulation of data. Growth and Change, 48(4), 787-804. https://doi.org/10.1111/grow.12186
  • Mowery, D. C., & Sampat, B. N. (2004). The Bayh-Dole Act of 1980 and university–industry technology transfer: A model for other OECD governments? The Journal of Technology Transfer, 30(1), 115-127. https://doi.org/10.1007/s10961-004-4361-z
  • Nagaoka, S., Motohashi, K., & Goto, A. (2010). Patent statistics as an innovation indicator. In B. H. Hall, & N. Rosenberg Handbook of the economics of innovation (Vol. 2, ss. 1083-1127): Elsevier. https://doi.org/10.1016/S0169-7218(10)02009-5
  • Nieth, L. (2019). Understanding the strategic ‘black hole’in regional innovation coalitions: Reflections from the Twente Region, Eastern Netherlands. Regional Studies, Regional Science, 6(1), 203-216. https://doi.org/10.1080/21681376.2019.1578259
  • OECD. (2010). Measuring innovation: A new perspective. OECD. Retrieved from https://www.oecd.org/sti/measuringinnovationanewp erspective.htm
  • Pawłowski, K. (2009). The ‘fourth generation university’as a creator of the local and regional development. Higher Education in Europe, 34(1), 51-64. https://doi.org/10.1080/03797720902747017
  • Pike, A., Rodríguez-Pose, A., & Tomaney, J. (2016). Local and regional development. Routledge. https://doi.org/10.4324/978131576767
  • Pinkovetskaia, I. (2017). Sectoral concentration and regional specialisation of Small and Medium Enterprises (SMEs) in Russia: Application of Krugman Index. Journal of Contemporary Issues in Business and Government, 23(1), 20-29. Retrieved from https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.388154815286285
  • Polat, G. (2019). Hastane harcamalarının yerel kalkınmaya etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 1-15. https://doi.org/10.31592/aeusbed.359371
  • Resmi Gazete. (2001). Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu. Retrieved from https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2001/07/200107 06.htm
  • Resmi Gazete. (2008). Araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin desteklenmesi hakkında kanun. Retrieved from https://www.resmigazete.gov.tr/ eskiler/2008/03/20080312-2.htm
  • Resmi Gazete. (2017). Çalışan buluşlarına, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen buluşlara ve kamu destekli projelerde ortaya çıkan buluşlara dair yönetmelik. Retrieved from https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/09/20170929-6.htm
  • Rothaermel, F. T., Agung, S. D., & Jiang, L. (2007). University entrepreneurship: A taxonomy of the literature. Industrial and Corporate Change, 16(4), 691-791. https://doi.org/10.1093/icc/dtm023
  • Sağır, A., & İnci, Ü. H. (2013). Karabük’te üniversite algısı: Karabük Üniversitesi örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 49-81. Retrieved from http://www.itobiad.com/en/pub/issue/8756/109242
  • Salmi, J. (2011). Akademik mükemmeliyete giden yol: Deneyimlerden çıkan dersler ( Çev:K. Yamaç). In P. H. Althbach, & J. Salmi (Eds.), Akademik mükemmeliyete giden yol: Dünya çapında araştırma üniversitesi oluşturmak (ss. 265-281). Ankara: Efil Yayınları.
  • Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı. (2021). Teknoloji Geliştirme Bölgeleri İstatistikleri. Retrieved from https://www.sanayi.gov.tr/istatistikler/istatistiki-bilgiler/mi0203011501
  • Saxenian, A. (1983). The genesis of Silicon Valley. Built Environment (1978-), 7-17. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/232861
  • Saxenian, A. (1990). Regional networks and the resurgence of Silicon Valley. California Management Review, 33(1), 89-112. https://doi.org/10.2307%2F41166640
  • Scott, A. J. (1988). Flexible production systems and regional development. International Journal of Urban and Regional Research, 12(2), 171-186. Retrieved from https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.8891950
  • Seker, S. E. (2015). Zaman Serisi Analizi (Time Series Analysis). YBS Ansiklopedi, 2(4), 23-31. Retrieved from https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/40553506/
  • Sezer, S. (2017). Öğrenci bakışı ile Karacabey Meslek Yüksekokulu’nun sosyo-kültürel ve ekonomik katkısının değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(17), 70-82. https://doi.org/10.21076/vizyoner.286787
  • Sorber, N. M. (2019). A history of the American land-grant universities and regional development. In A. Varga, & K. Erdős (Eds.), Handbook of universities and regional development (pp. 11-29): Edward Elgar Publishing.
  • Sperb, J. (2016). The end of Detropia: Fordist nostalgia and the ambivalence of poetic ruins in visions of Detroit. The Journal of American Culture, 39(2), 212. Retrieved from https://www.proquest.com/openview/313ea
  • Şahin, M. T., & Altuğ, F. (2017). Türkiye’de yenilik faaliyetlerinde yenilikçi uzmanlaşma eğilimleri: İstanbul, Ankara ve İzmir bölgeleri imalat sanayi patent göstergeleri. Coğrafi Bilimler Dergisi, 15(2), 157-166. https://doi.org/10.1501/Cogbil_0000000186
  • Tekeli, İ. (2021). Yerel ve bölge kalkınma sorunsalının niteliği ve zaman içinde sürekli yeniden oluşma dinamiği üzerine In M. T. Şahin, & F. Altuğ (Eds.), Yerel ve bölgesel kalkınmada değişen dinamikler: Teori, politika ve uygulamalar (pp. 3-13). Ankara: Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Thomas, E., Faccin, K., & Asheim, B. T. (2021). Universities as orchestrators of the development of regional innovation ecosystems in emerging economies. Growth and Change, 52(2), 770-789. https://doi.org/10.1111/grow.12442
  • Toprak, M. A. (2021). University regions: Cooperation between universities in Turkey. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 44, 203-217.
  • Toprak, M. A., & Işık, Ş. (2018). Dumlupınar Üniversitesi’nin Kütahya’nın konut piyasasına etkileri. Ege Coğrafya Dergisi, 27(2), 91-110. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ecd/issue/41304/499192
  • Tösten, R. (2013). Dicle Üniversitesi öğrencilerinin harcama analizi ve Diyarbakır ekonomisine katkısı. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (10), 90-114.
  • TPMK. (2021). Tarihçe. Retrieved from https://www.turkpatent.gov.tr/TURKPATENT/commonContent/History
  • Trippl, M., Sinozic, T., & Lawton Smith, H. (2015). The role of universities in regional development: Conceptual models and policy institutions in the UK, Sweden and Austria. European Planning Studies, 23(9), 1722- 1740. https://doi.org/10.1080/09654313.2015.1052782
  • Tuysuz, S. (2020). Dönüştürücü bir mikro-coğrafya alanı olarak üniversiteler ve yerellik-evrensellik paradoksu. Ege Coğrafya Dergisi, 29(2) , 179-199 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ecd/issue/58525/772520
  • TÜİK. (2020). Bilgi teknolojileri ve bilgi toplumu verileri. Retrieved from www.data.tuik.gov.tr/Kategori/ GetKategori?p=bilgi-teknolojileri-ve- bilgi-toplumu-102&dil=1
  • Uygun, M., Sinan, M., Kara, F. Z., & Bağcı, H. (2016). Üniversitenin kente olan ekonomik, sosyo-kültürel ve çevresel etkilerine yönelik yerel halk algısı. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(4), 66-85. Retrieved from http://aksarayiibd.aksaray.edu.tr/tr/pub/issue/34734/387667
  • Üçler, Y. T., & Karaçor, Z. (2015). Bölgesel kalkınmada üniversite-sanayi işbirliği yöntemleri: Konya üniversitelerinde ve sanayisinde bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 18(1), 89-116. Retrieved from http://sbmyod.selcuk.edu.tr/sumbtd/article/view/324/294
  • Yardımcı, A. (2014). Kapasite raporlarına göre Ankara sanayisinin kümelenme eğilimleri. Ekonomik Yaklaşım, 25(92), 55-67. http://dx.doi.org/10.5455/ey.35512
  • Yayar, R., & Demir, D. (2013). Gaziosmanpaşa Üniversitesinin Tokat ili ekonomisine etkisi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 5(8), 106-122. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/kilisiibfakademik/ issue/19256/204542
  • Yılmaz, M. K., & Kaynak, S. (2011). Sosyo-ekonomik dönüşüm sürecinde üniversitelerin rolü ve yöre halkının üniversite'den beklentileri ile ilgili bir uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(4), 55-73. Retrieved from https://hdl.handle.net/20.500.12403/1333
  • Youtie, J., & Shapira, P. (2008). Building an innovation hub: A case study of the transformation of university roles in regional technological and economic development. Research Policy, 37(8), 1188-1204. https://doi.org/10.1016/j.respol.2008.04.012
  • YÖK. (2020). Vakıf Yükseköğretim Kurumları 2020 Raporu. Retrieved from www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/vakif-yuksekogretim- kurumlari-2020-raporu-yayimlandi.aspx
  • YÖK. (2021). YÖK, (2021). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Retrieved from https://istatistik.yok.gov.tr/

CONTRIBUTIONS TO THE REGIONS' INNOVATION PERFORMANCE OF UNIVERSITIES: DETERMINATION OF CONCENTRATION AND SPECIALIZATION TRENDS AT LEVEL 3 SCALE

Yıl 2022, Sayı: 45, 148 - 173, 25.01.2022
https://doi.org/10.32003/igge.1016560

Öz

It has a parallelism between the increasing of in the number the studies the effects of universities on regional development and the rise of new knowledge-based industry districts in the global economy. The aim of the this study to reveal the contribution of universities in Turkey to the innovation performance of the regions in located, and the concentration trends in universites of innovation activities in the regions. In the study, we used to patent application data which are generally accepted as an innivation indicatorin the literature. Patent application data were provided from the Turkish Patent and Trademark Office at NUTS Level 3 scale in both region and university categories. The temporal and spatial development of innovation performance where are in regions and universities has been demonstrated by descriptive analyses. The contribution of universities on the regional innovation performance have indicated by the Location Coefficient and Krugman Specialization Indices. According to the results of the analysis, changes and regulations in institutional and organizational structures made by goverment for innovation processes have positively affected the innovation performance of regions and universities. The same results shown that the contribution of universities for innovation activities of regions had also changed. It has been observed that in regions with low innovation activities and where innovative universities are located, both the contribution of universities are higher and the innovation activities in the region are concentrated in universities.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • Adams, J. D., & Griliches, Z. (2000). Research productivity in a system of universities. In D. Encauoa, B. Hall, F. Laisney, & J. Mairesse (Eds.), The economics and econometrics of innovation (pp. 105-140). Springer.
  • Akengin, H., & Kaykı, A. (2013). Şehirleşme üniversite ilişkisine bir örnek. Marmara Coğrafya Dergisi, 28, 501-525. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/marucog/issue/475/3943
  • Altuğ, F. (2021a). Bölgelerin kalkınması ve şehirlerin gelişmesinde üniversitelerin etkileri: Teori, politika ve uygulamalar-Giresun Üniversitesi örneği. Ankara: Nobel Bilimsel Eserler.
  • Altuğ, F. (2021b). Girişimci, rekabetçi ve inovatif bölgelerin gelişme dinamikleri perspektifinden üniversite modelleri ve bölgesel kalkınmaya etkileri. In M. T. Şahin, & F. Altuğ (Eds.), Yerel ve bölgesel kalkınmada değişen dinamikler: Teori, politika ve uygulamalar (ss. 319- 349). Nobel Bilimsel Eserler.
  • Altuğ, F. (2021c). Bölgesel inovasyon kümeleri teknoparklarda coğrafi ve ilişkisel yakınlıkların bilgi ve inovasyon süreçlerine etkileri: Erciyes Teknopark örneği. Ege Coğrafya Dergisi, 30(2), 265-288 .
  • Altuğ, F., Turan, İ. D., & Aktaş, C. (2021). Mekân algısını etkileyen parametrelerin CBS ve istatistiksel tekniklerle incelenmesi: Giresun Şehri örneği. lnternational Journal of Geography and Geography Education,, 22, 377-395. https://doi.org/10.32003/igge.928245
  • Amin, A., & Thrift, N. (1995). Globalization, Institutions, and Regional Development in Europe. Oxford University Press.
  • Anderson, R. D. (2017). The German (Humboldtian) University tradition. In P. Teixeira, J. C. Shin, & et. al. (Eds.), The encyclopedia of international higher education systems and institutions. (pp. 1-16). Springer.
  • Arslan, F. (2016). Üniversite öğrencilerinin şehirle kurduğu ekonomik ve sosyal ilişkilerden memnuniyet analizi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi örneği. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 5(4), 1103-1120. https://doi.org/10.15869/itobiad.60715
  • Asheim, B. T., & Gertler, M. S. (2005). The geography of innovation: Regional innovation systems. In J. Fagerberg, D. C. Mowery, & R. R. Nelson (Eds.), The Oxford handbook of innovation (pp. 291-318). Oxford Universty Press.
  • Aybarç, S. (2018). Bölgesel kalkınma dinamikleri: Üniversite-sanayi işbirliği stratejileri. Journal of Human Sciences, 15(1), 581-593. Retrieved from https://www.j- humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/view/5266
  • Aydın, G., Darıcı, B., & Aydın, A. (2016). Yüksek öğretim kurumlarının yerel ekonomilere katkıları: Manyas Meslek Yüksekokulu örneği. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(36), 305-328. https://doi.org/10.31795/baunsobed.645224
  • Bachiev, B. A., Markaryan, J. A., Pashtaev, B. D., Savina, V. I., Smyshnov, K. M., Feyzullayev, F. S., & Kharchenko, L. N. (2017). Determinants of regional university development in modern Russia. Journal of History Culture and Art Research, 6(5), 31-36. https://doi.org/10.7596/taksad.v6i5.1310
  • Bagchi‐Sen, S., & Smith, H. L. (2012). The role of the university as an agent of regional economic development. Geography Compass, 6(7), 439-453. https://doi.org/10.1111/j.1749-8198.2012.00497.x
  • Bania, N., Calkins, L. N., & Dalenberg, D. R. (1992). The effects of regional science and technology policy on the geographic distribution of industrial R&D laboratories. Journal of Regional Science, 32(2), 209- 228. https://doi.org/10.1111/j.1467-9787.1992.tb00179.x
  • Bania, N., Eberts, R. W., & Fogarty, M. S. (1993). Universities and the startup of new companies: Can we generalize from Route 128 and Silicon Valley? The Review of Economics and Statistics, 75(4), 761-766. https://doi.org/10.2307/2110037
  • Barra, C., & Zotti, R. (2018). The contribution of university, private and public sector resources to Italian regional innovation system (in) efficiency. The Journal of Technology Transfer, 43(2), 432-457. https://doi.org/10.1007/s10961-016-9539-7
  • Bathelt, H., Kogler, D. F., & Munro, A. K. (2010). A knowledge-based typology of university spin-offs in the context of regional economic development. Technovation, 30(9-10), 519-532. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2010.04.003
  • Bennett, R. J., & Payne, D. (2019). Local and regional economic development: Renegotiating power under labour. New York: Routledge.
  • Borrás, S. (2000). Science, technology and innovation in European Politics. Research Paper No.50, Roskilde University Denmark. Retrieved from https://ojs.ruc.dk/index.php/repa/article/view/5057
  • Cansız, M. (2016). Türkiye’de Akademik Girişimcilik. TC Kalkınma Bakanlığı (mülga) Yayınları, Yayın No(2692). Retrieved from https://sbb.gov.tr/wp- content/uploads/2018/11/T%C3%BCrkiyede_Akademik_Girisimcilik.pdf
  • Collins, S., & Wakoh, H. (2000). Universities and technology transfer in Japan: Recent reforms in historical perspective. The Journal of Technology Transfer, 25(2), 213-222. Retrieved from https://link.springer.com/content/pdf/ 10.1023/A:1007884925676.pdf
  • Çalışkan, Ş., & Demir, F. (2013). Celal Bayar Üniversitesi Köprübaşı Meslek Yüksek Okulu öğrenci harcamalarının bileşimi ve ilçe ekonomisindeki yeri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(3), 357-371. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/45776
  • Çokgezen, M., & Altun, T. (2018). Üniversitelerin bölge ekonomisine katkısı ve ”her ile bir üniversite” politikası: Türkiye’ye ilişkin çalışmalar üzerinden kısa bir değerlendirme. In M. Karagül, L. G. Kaya, & O. Sungur (Ed.), Bölgesel kalkınma ve bölge bilimi üzerine yazılar (ss. 307-318). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Dağ, H., & Özen, İ. (2012). Eğitim öğretim kurumlarının uyarılmış yatırımlar üzerindeki etkileri: Köse, Kelkit ve Şiran MYO örnekleri. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Mesleki Bilimler Dergisi, 1(2), 149-171. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/401602
  • Dağlar, H. (2018). Kamu üniversite sanayi işbirliği ve bölgesel kalkınma- TR82 Bölgesi örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 305-329. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.505056
  • Dalğar, H., Hakan, T., & Murat, K. (2009). Bölgesel kalkınmada yükseköğretim kurumlarının rolü ve Bucak örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (1), 39-50. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/181704
  • Dalmarco, G., Dewes, M. d. F., Zawislak, P. A., & Padula, A. D. (2011). Universities' intellectual property: path for innovation or patent competition? Journal of Technology Management & Innovation, 6(3), 159-170. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242011000300012
  • Dorfman, N. S. (1983). Route 128: The development of a regional high technology economy. Research Policy, 12(6), 299-316. https://doi.org/10.1016/0048-7333(83)90009-4
  • Dziallas, M., & Blind, K. (2019). Innovation indicators throughout the innovation process: An extensive literature analysis. Technovation, 80, 3-29. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2018.05.005
  • Erdoğan, M., & Karagöl, V. (2018). Bölgesel kalkınmada yeni kurulan üniversitelerin rolü: Bingöl örneği. Uluslararası Ekonomi İşletme ve Politika Dergisi, 2(1), 51-78. https://doi.org/10.29216/ueip.397494
  • Erilli, N. A. (2018). Üniversite öğrencilerinin bulundukları il ekonomisine katkıları: Cumhuriyet Üniversitesi örneği. Uluslararası Ekonomi İşletme ve Politika Dergisi, 2(1), 79-96. https://doi.org/10.29216/ueip.403069
  • Erol, A. M., & Özer, Y. E. (2018). Anadolu üniversitelerinde yer seçiminin kentsel gelişime katkısı: Karaman örneği. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 83-112. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/498223
  • Eser, U., & Köse, S. (2005). Endüstriyel yerelleşme ve yoğunlaşma açısından Türkiye sanayii; İl imalat sanayilerinin analizi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 60(2), 97-139. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/38126
  • Etzkowitz, H. (2017). The Entrepreneurial University. In C. Shin & P. N. Teixeira (Eds.), The encyclopedia of international higher education systems and institutions (pp. 1-5). Springer.
  • Fonseca, L. (2019). Designing regional development? Exploring the University of Aveiro's role in the innovation policy process. Regional Studies, Regional Science, 6(1), 186-202. https://doi.org/10.1080/21681376.2019.1584050
  • Fritsch, M., & Slavtchev, V. (2007). Universities and innovation in space. Industry and Innovation, 14(2), 201-218. https://doi.org/10.1080/13662710701253466
  • Geleri, M. (2021). Politik istikrarsızlık ve ekonomik performans: Türkiye örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (40), 143-171. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/sbe/issue/62244/840397
  • Gerritsen, R. (2016). A test of the role of universities in regional development: The case of international education students in the Northern Territory. Australasian Journal of Regional Studies,, 22(1), 125- 157. Retrieved from https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.135199283675096
  • Goldstein, H. A. (2010). The ‘entrepreneurial turn’and regional economic development mission of universities. The Annals of Regional Science, 44(1), 83. DOI 10.1007/s00168-008-0241-z
  • Groff, E. (2011). Exploring ‘near’: Characterizing the spatial extent of drinking place influence on crime. Australian & New Zealand Journal of Criminology, 44(2), 156-179. https://doi.org/10.1177/0004865811405253
  • Görkemli, H. N. (2009). Selçuk Üniversitesi’nin Konya kent ekonomisine etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (22), 169- 186. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/susbed/issue/61799/924459
  • Griliches, Z. (1990). Patents statistics as economic indicators: A survey. Journal of Economic Literature, 18(4), 1661-1707. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/2727442
  • Guerrero, M., Urbano, D., Fayolle, A., Klofsten, M., & Mian, S. (2016). Entrepreneurial universities: Emerging models in the new social and economic landscape. Small Business Economics, 47(3), 551-563. https://doi.org/10.1007/s11187-016-9755-4
  • Işık, Ş. (2008). Türkiye'de üniversitelerin kentleşme üzerine etkileri. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(3), 159-181. http://hdl.handle.net/20.500.12397/5375
  • Işık, Ş. (2009). Türkiye'de eğitim amaçlı göçler. Coğrafi Bilimler Dergisi, 7(1), 27-37. doi: 10.1501/Cogbil_0000000092
  • Işık, Ş. (2018). Üniversitenin nüfus artışı ve iller arası göçler üzerine etkileri: Çanakkale örneği. Ege Coğrafya Dergisi, 27(2), 149-166. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/ecd/issue/41304/499204
  • Ha, O. K., & Andresen, M. A. (2017). Unemployment and the specialization of criminal activity: A neighborhood analysis. Journal of Criminal Justice, 48, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.jcrimjus.2016.11.001
  • Hegde, D. (2005). Public and private universities: Unequal sources of regional innovation? Economic Development Quarterly, 19(4), 373-386. https://doi.org/10.1177%2F0891242405280111
  • Kalaycı, Ş. (2018). Verilerin düzenlenmesi ve uygulanması. In Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (ss. 3-51). Ankara: Dinamik Akademi.
  • Kanwar, S., & Evenson, R. (2003). Does intellectual property protection spur technological change?. Oxford Economic Papers, 55(2), 235-264. https://doi.org/10.1093/oep/55.2.235
  • Karagöz, K. (2016). Temel Ekonometri. Bursa: Dora Basım ve Dağıtım.
  • Kaya, G. (2014). Adıyaman Üniversitesi'nin kentsel mekân ve sosyal çevre üzerindeki etkisi (Altınşehir Mahallesi'ndeki haneler ve işletmeler üzerine bir inceleme). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, (16), 231-260. https://doi.org/10.14520/adyusbd.675
  • Kaygalak, İ. (2017). İnovasyon coğrafyasında üniversitelerin rolünü analiz etmeye dönük bir yöntem önerisi. Türk Coğrafya Dergisi, (69), 19-25. https://doi.org/10.17211/tcd.295458
  • Kaygalak, İ. (2018). Türkiye imalat sanayisinde yerelleşme ve uzmanlaşma eğilimleri. lnternational Journal of Geography and Geography Education, (38), 171-186. DOI: 10.32003/iggei.428136
  • Keeble, D. E. (1989). High-technology industry and regional development in Britain: The case of the Cambridge phenomenon. Environment and Planning C: Government and Policy, 7(2), 153-172. https://doi.org/10.1068%2Fc070153
  • Koçak, H. (2019). Türk patent hukuku açısından çalışan buluşlarında hak sahipliği ve çalışanın bedel hakkı. Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi, 9(2), 489-532. https://doi.org/10.32957/hacettepehdf.623846
  • Kol, S. (2011). Erken çocuklukta bilişsel gelişim ve dil gelişimi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(21), 1-21. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/sakaefd/issue/11217/133954
  • Krugman, P. (1991). Increasing returns and economic geography. Journal of Political Economy, 99(3), 483-499. Retrieved from https://www.journals.uchicago.edu/doi/pdf/10.1086/261763
  • Kumral, N. (2004). Endüstriyel yerelleşme: Türkiye NUTS1 bölgeleri örneği. İktisat İşletme ve Finans, 19(215), 66-75. Retrieved from http://iif.com.tr/index.php/iif/article/view/iif.2004.215.5104
  • McCord, E. S., & Ratcliffe, J. H. (2009). Intensity value analysis and the criminogenic effects of land use features on local crime patterns. Crime Patterns and Analysis, 2(1), 17-30. https://www.researchgate.net/profile
  • Midelfart-Knarvik, K. H., Overman, H. G., Redding, S. J., & Venables, A. J. (2000). The location of European industry. Brussels: Commission of the European Communities. Retrieved from http://hdl.handle.net/11250/164965
  • Miller, M. M., Gibson, L. J., & Wright, N. G. (1991). Location quotient: A basic tool for economic development analysis. Economic Development Review, 9(2), 65-68. Retrieved from https://www.proquest.com/openview/d6011b83d027 b7
  • Moore, J. C. (2018). A Brief History of Universities. Springer.
  • Motoyama, Y., & Mayer, H. (2017). Revisiting the roles of the university in regional economic development: A triangulation of data. Growth and Change, 48(4), 787-804. https://doi.org/10.1111/grow.12186
  • Mowery, D. C., & Sampat, B. N. (2004). The Bayh-Dole Act of 1980 and university–industry technology transfer: A model for other OECD governments? The Journal of Technology Transfer, 30(1), 115-127. https://doi.org/10.1007/s10961-004-4361-z
  • Nagaoka, S., Motohashi, K., & Goto, A. (2010). Patent statistics as an innovation indicator. In B. H. Hall, & N. Rosenberg Handbook of the economics of innovation (Vol. 2, ss. 1083-1127): Elsevier. https://doi.org/10.1016/S0169-7218(10)02009-5
  • Nieth, L. (2019). Understanding the strategic ‘black hole’in regional innovation coalitions: Reflections from the Twente Region, Eastern Netherlands. Regional Studies, Regional Science, 6(1), 203-216. https://doi.org/10.1080/21681376.2019.1578259
  • OECD. (2010). Measuring innovation: A new perspective. OECD. Retrieved from https://www.oecd.org/sti/measuringinnovationanewp erspective.htm
  • Pawłowski, K. (2009). The ‘fourth generation university’as a creator of the local and regional development. Higher Education in Europe, 34(1), 51-64. https://doi.org/10.1080/03797720902747017
  • Pike, A., Rodríguez-Pose, A., & Tomaney, J. (2016). Local and regional development. Routledge. https://doi.org/10.4324/978131576767
  • Pinkovetskaia, I. (2017). Sectoral concentration and regional specialisation of Small and Medium Enterprises (SMEs) in Russia: Application of Krugman Index. Journal of Contemporary Issues in Business and Government, 23(1), 20-29. Retrieved from https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.388154815286285
  • Polat, G. (2019). Hastane harcamalarının yerel kalkınmaya etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 1-15. https://doi.org/10.31592/aeusbed.359371
  • Resmi Gazete. (2001). Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu. Retrieved from https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2001/07/200107 06.htm
  • Resmi Gazete. (2008). Araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin desteklenmesi hakkında kanun. Retrieved from https://www.resmigazete.gov.tr/ eskiler/2008/03/20080312-2.htm
  • Resmi Gazete. (2017). Çalışan buluşlarına, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen buluşlara ve kamu destekli projelerde ortaya çıkan buluşlara dair yönetmelik. Retrieved from https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/09/20170929-6.htm
  • Rothaermel, F. T., Agung, S. D., & Jiang, L. (2007). University entrepreneurship: A taxonomy of the literature. Industrial and Corporate Change, 16(4), 691-791. https://doi.org/10.1093/icc/dtm023
  • Sağır, A., & İnci, Ü. H. (2013). Karabük’te üniversite algısı: Karabük Üniversitesi örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(2), 49-81. Retrieved from http://www.itobiad.com/en/pub/issue/8756/109242
  • Salmi, J. (2011). Akademik mükemmeliyete giden yol: Deneyimlerden çıkan dersler ( Çev:K. Yamaç). In P. H. Althbach, & J. Salmi (Eds.), Akademik mükemmeliyete giden yol: Dünya çapında araştırma üniversitesi oluşturmak (ss. 265-281). Ankara: Efil Yayınları.
  • Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı. (2021). Teknoloji Geliştirme Bölgeleri İstatistikleri. Retrieved from https://www.sanayi.gov.tr/istatistikler/istatistiki-bilgiler/mi0203011501
  • Saxenian, A. (1983). The genesis of Silicon Valley. Built Environment (1978-), 7-17. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/232861
  • Saxenian, A. (1990). Regional networks and the resurgence of Silicon Valley. California Management Review, 33(1), 89-112. https://doi.org/10.2307%2F41166640
  • Scott, A. J. (1988). Flexible production systems and regional development. International Journal of Urban and Regional Research, 12(2), 171-186. Retrieved from https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.8891950
  • Seker, S. E. (2015). Zaman Serisi Analizi (Time Series Analysis). YBS Ansiklopedi, 2(4), 23-31. Retrieved from https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/40553506/
  • Sezer, S. (2017). Öğrenci bakışı ile Karacabey Meslek Yüksekokulu’nun sosyo-kültürel ve ekonomik katkısının değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 8(17), 70-82. https://doi.org/10.21076/vizyoner.286787
  • Sorber, N. M. (2019). A history of the American land-grant universities and regional development. In A. Varga, & K. Erdős (Eds.), Handbook of universities and regional development (pp. 11-29): Edward Elgar Publishing.
  • Sperb, J. (2016). The end of Detropia: Fordist nostalgia and the ambivalence of poetic ruins in visions of Detroit. The Journal of American Culture, 39(2), 212. Retrieved from https://www.proquest.com/openview/313ea
  • Şahin, M. T., & Altuğ, F. (2017). Türkiye’de yenilik faaliyetlerinde yenilikçi uzmanlaşma eğilimleri: İstanbul, Ankara ve İzmir bölgeleri imalat sanayi patent göstergeleri. Coğrafi Bilimler Dergisi, 15(2), 157-166. https://doi.org/10.1501/Cogbil_0000000186
  • Tekeli, İ. (2021). Yerel ve bölge kalkınma sorunsalının niteliği ve zaman içinde sürekli yeniden oluşma dinamiği üzerine In M. T. Şahin, & F. Altuğ (Eds.), Yerel ve bölgesel kalkınmada değişen dinamikler: Teori, politika ve uygulamalar (pp. 3-13). Ankara: Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Thomas, E., Faccin, K., & Asheim, B. T. (2021). Universities as orchestrators of the development of regional innovation ecosystems in emerging economies. Growth and Change, 52(2), 770-789. https://doi.org/10.1111/grow.12442
  • Toprak, M. A. (2021). University regions: Cooperation between universities in Turkey. International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 44, 203-217.
  • Toprak, M. A., & Işık, Ş. (2018). Dumlupınar Üniversitesi’nin Kütahya’nın konut piyasasına etkileri. Ege Coğrafya Dergisi, 27(2), 91-110. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ecd/issue/41304/499192
  • Tösten, R. (2013). Dicle Üniversitesi öğrencilerinin harcama analizi ve Diyarbakır ekonomisine katkısı. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (10), 90-114.
  • TPMK. (2021). Tarihçe. Retrieved from https://www.turkpatent.gov.tr/TURKPATENT/commonContent/History
  • Trippl, M., Sinozic, T., & Lawton Smith, H. (2015). The role of universities in regional development: Conceptual models and policy institutions in the UK, Sweden and Austria. European Planning Studies, 23(9), 1722- 1740. https://doi.org/10.1080/09654313.2015.1052782
  • Tuysuz, S. (2020). Dönüştürücü bir mikro-coğrafya alanı olarak üniversiteler ve yerellik-evrensellik paradoksu. Ege Coğrafya Dergisi, 29(2) , 179-199 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ecd/issue/58525/772520
  • TÜİK. (2020). Bilgi teknolojileri ve bilgi toplumu verileri. Retrieved from www.data.tuik.gov.tr/Kategori/ GetKategori?p=bilgi-teknolojileri-ve- bilgi-toplumu-102&dil=1
  • Uygun, M., Sinan, M., Kara, F. Z., & Bağcı, H. (2016). Üniversitenin kente olan ekonomik, sosyo-kültürel ve çevresel etkilerine yönelik yerel halk algısı. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(4), 66-85. Retrieved from http://aksarayiibd.aksaray.edu.tr/tr/pub/issue/34734/387667
  • Üçler, Y. T., & Karaçor, Z. (2015). Bölgesel kalkınmada üniversite-sanayi işbirliği yöntemleri: Konya üniversitelerinde ve sanayisinde bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 18(1), 89-116. Retrieved from http://sbmyod.selcuk.edu.tr/sumbtd/article/view/324/294
  • Yardımcı, A. (2014). Kapasite raporlarına göre Ankara sanayisinin kümelenme eğilimleri. Ekonomik Yaklaşım, 25(92), 55-67. http://dx.doi.org/10.5455/ey.35512
  • Yayar, R., & Demir, D. (2013). Gaziosmanpaşa Üniversitesinin Tokat ili ekonomisine etkisi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD), 5(8), 106-122. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/kilisiibfakademik/ issue/19256/204542
  • Yılmaz, M. K., & Kaynak, S. (2011). Sosyo-ekonomik dönüşüm sürecinde üniversitelerin rolü ve yöre halkının üniversite'den beklentileri ile ilgili bir uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(4), 55-73. Retrieved from https://hdl.handle.net/20.500.12403/1333
  • Youtie, J., & Shapira, P. (2008). Building an innovation hub: A case study of the transformation of university roles in regional technological and economic development. Research Policy, 37(8), 1188-1204. https://doi.org/10.1016/j.respol.2008.04.012
  • YÖK. (2020). Vakıf Yükseköğretim Kurumları 2020 Raporu. Retrieved from www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/vakif-yuksekogretim- kurumlari-2020-raporu-yayimlandi.aspx
  • YÖK. (2021). YÖK, (2021). Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. Retrieved from https://istatistik.yok.gov.tr/
Toplam 105 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beşeri Coğrafya
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Fatih Altuğ 0000-0001-9163-6116

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 25 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 45

Kaynak Göster

APA Altuğ, F. (2022). ÜNİVERSİTELERİN BÖLGELERİN İNOVASYON PERFORMANSINA KATKISI: DÜZEY 3 ÖLÇEĞİNDE YOĞUNLAŞMA VE UZMANLAŞMA EĞİLİMLERİNİN BELİRLENMESİ. Lnternational Journal of Geography and Geography Education(45), 148-173. https://doi.org/10.32003/igge.1016560
AMA Altuğ F. ÜNİVERSİTELERİN BÖLGELERİN İNOVASYON PERFORMANSINA KATKISI: DÜZEY 3 ÖLÇEĞİNDE YOĞUNLAŞMA VE UZMANLAŞMA EĞİLİMLERİNİN BELİRLENMESİ. IGGE. Ocak 2022;(45):148-173. doi:10.32003/igge.1016560
Chicago Altuğ, Fatih. “ÜNİVERSİTELERİN BÖLGELERİN İNOVASYON PERFORMANSINA KATKISI: DÜZEY 3 ÖLÇEĞİNDE YOĞUNLAŞMA VE UZMANLAŞMA EĞİLİMLERİNİN BELİRLENMESİ”. Lnternational Journal of Geography and Geography Education, sy. 45 (Ocak 2022): 148-73. https://doi.org/10.32003/igge.1016560.
EndNote Altuğ F (01 Ocak 2022) ÜNİVERSİTELERİN BÖLGELERİN İNOVASYON PERFORMANSINA KATKISI: DÜZEY 3 ÖLÇEĞİNDE YOĞUNLAŞMA VE UZMANLAŞMA EĞİLİMLERİNİN BELİRLENMESİ. lnternational Journal of Geography and Geography Education 45 148–173.
IEEE F. Altuğ, “ÜNİVERSİTELERİN BÖLGELERİN İNOVASYON PERFORMANSINA KATKISI: DÜZEY 3 ÖLÇEĞİNDE YOĞUNLAŞMA VE UZMANLAŞMA EĞİLİMLERİNİN BELİRLENMESİ”, IGGE, sy. 45, ss. 148–173, Ocak 2022, doi: 10.32003/igge.1016560.
ISNAD Altuğ, Fatih. “ÜNİVERSİTELERİN BÖLGELERİN İNOVASYON PERFORMANSINA KATKISI: DÜZEY 3 ÖLÇEĞİNDE YOĞUNLAŞMA VE UZMANLAŞMA EĞİLİMLERİNİN BELİRLENMESİ”. lnternational Journal of Geography and Geography Education 45 (Ocak 2022), 148-173. https://doi.org/10.32003/igge.1016560.
JAMA Altuğ F. ÜNİVERSİTELERİN BÖLGELERİN İNOVASYON PERFORMANSINA KATKISI: DÜZEY 3 ÖLÇEĞİNDE YOĞUNLAŞMA VE UZMANLAŞMA EĞİLİMLERİNİN BELİRLENMESİ. IGGE. 2022;:148–173.
MLA Altuğ, Fatih. “ÜNİVERSİTELERİN BÖLGELERİN İNOVASYON PERFORMANSINA KATKISI: DÜZEY 3 ÖLÇEĞİNDE YOĞUNLAŞMA VE UZMANLAŞMA EĞİLİMLERİNİN BELİRLENMESİ”. Lnternational Journal of Geography and Geography Education, sy. 45, 2022, ss. 148-73, doi:10.32003/igge.1016560.
Vancouver Altuğ F. ÜNİVERSİTELERİN BÖLGELERİN İNOVASYON PERFORMANSINA KATKISI: DÜZEY 3 ÖLÇEĞİNDE YOĞUNLAŞMA VE UZMANLAŞMA EĞİLİMLERİNİN BELİRLENMESİ. IGGE. 2022(45):148-73.