İçinde yaşadığımız büyük veri çağında daha önce hiç olmadığı kadar büyük miktarda veri üretilmekte ve paylaşılmaktadır. Üretilen ve paylaşılan mekânsal veriler arttıkça tematik haritaların da önemi artmaktadır. Bu durumun temel nedeni herhangi bir verinin dağılışının oluşturduğu mekânsal örüntüyü en iyi yansıtabilecek görselleştirme aracının tematik haritalar oluşudur. Nitel ve nicel verileri haritalamak için farklı tematik haritalama yöntemleri kullanılmaktadır. Bu haritalama yöntemlerinin her birinin avantajlı ve dezavantajlı yönlerinin neler olduğu, hangi tip verilerin gösteriminde hangi tematik haritalama yöntemlerinin kullanılabileceği gibi temel kartografik becerilerin harita okuyucusu tarafından kazanılması son derece önemlidir. Bu becerilerin kazanılmasında ise ders kitapları büyük öneme sahiptir. Bu araştırmanın amacı ortaöğretim coğrafya ders kitaplarında yer alan tematik haritaların; ünitelere, haritalama yöntemlerine ve nitel/nicel veri durumuna göre dağılımı incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımları arasında yer alan doküman inceleme tercih edilmiştir. Araştırmanın veri kaynağını 2021-2022 eğitim-öğretim yılında 9, 10, 11 ve 12.sınıf seviyelerinde okutulan ortaöğretim coğrafya ders kitapları oluşturmaktadır. Eğitim Bilişim Ağı (EBA) üzerinden ulaşılan ders kitapları, araştırma için geliştirilen veri inceleme formu aracılığıyla betimsel içerik analizi kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda ders kitaplarının yer alan tematik haritaların; ünitelere göre dağılımın son derece düzensiz olduğu, tematik haritaların büyük ölçüde korogromatik ve nokta sembol yöntemini içeren haritalardan oluştuğu ve nitel tematik harita sayısının nicel tematik haritalara göre oldukça az olduğu saptanmıştır.
Tematik Harita ortaöğretim coğrafya ders kitapları harita becerisi
In the age of big data we live in, larger amounts of data are being produced and shared than ever before. As the spatial data produced and shared increases, the importance of thematic maps also increases. The main reason for this situation is that thematic maps are the visualization tool that can best reflect the spatial pattern created by the distribution of any data. Different thematic mapping methods are used for mapping qualitative and quantitative data. It is extremely important for the map reader to acquire basic cartographic skills such as what are the advantages and disadvantages of each of these mapping methods, which thematic mapping methods can be used to display which type of data. Textbooks are of great importance in acquiring these skills. The aim of this research is to analyze the thematic maps in secondary education geography textbooks; to examine the distribution according to units, mapping methods and qualitative/quantitative data status. Document analysis, which is a qualitative research approach, was preferred in the research. The data source of the research consists of secondary education geography textbooks used at the 9th, 10th, 11th and 12th grade levels in the 2021-2022 academic year. Textbooks accessed through the Education Information Network (EBA) were examined using descriptive content analysis through the data analysis form developed for the research. As a result of the research, the thematic maps in the textbooks; It has been determined that the distribution according to the units is extremely irregular, the thematic maps are mostly composed of maps containing the chorogromatic and point symbol method, and the number of qualitative thematic maps is extremely low compared to quantitative thematic maps.
Thematic map secondary education geography textbooks map skills
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 48 |