Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The South American Continent in the mind maps of foreign and Turkish Students

Yıl 2023, Sayı: 50, 104 - 124, 08.10.2023
https://doi.org/10.32003/igge.1303286

Öz

This study examines the perception of the South American continent in the mind maps of foreign and Turkish national students studying in Turkey and the factors affecting this perception. A descriptive survey model was used in the study. The study sample consisted of 205 selected foreign and 50 Turkish national students. As a data collection tool, a structured mute political and physical map of the South American continent was used together with the questionnaire. As a result of the study, while the students' perception scores of the South American continent showed a significant difference according to nationality and place of residence in their hometowns, no significant difference was found in gender and age variables. When the participants' political maps without language were analyzed, it was seen that the most correctly positioned countries were Brazil, Argentina, Chile and Colombia, respectively. French Guiana stood out as the least correctly set country. It was found that the level of economic development, population and surface area sizes of the countries in the South American continent had a significant effect on the students' ability to represent these countries in their dumb maps correctly.

Kaynakça

  • Akbaş, Y., & Toros, S. (2016). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının coğrafi bilgi kaynakları ve zihin haritalarındaki dünya imajları. Doğu Coğrafya Dergisi, 21(36), 201–224. https://doi.org/10.17295/dcd.67092
  • Aksoy, B., & Karaçalı, H. (2015). 7. Sınıf öğrencilerinin zihin haritasında Türk Dünyası algısı. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4, 1–14.
  • Aksoy, B., & Koç, H. (2012). Türkiye’de öğrenim gören lisans öğrencilerinin zihin haritasında Avrupa Birliği algısı (Ankara ili örneği). Milli Eğitim Dergisi, 42(196), 107–123.
  • Alım, M. (2009). Coğrafya eğitimi öğrencilerinin Türk dünyası algıları (Atatürk Üniversitesi örneği). Uluslararası Insan Bilimleri Dergisi, 6(2), 574–586.
  • Balım, A. G. (2013). Use of technology-assisted techniques of mind mapping and concept mapping in science education: A constructivist study. Irish Educational Studies, 32(4), 437–456. https://doi.org/10.1080/03323315.2013.862907
  • Bayındır, C. (2022). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu ve Türk öğrencilerin zihin haritalarında Güney Amerika Kıtası: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale).
  • Brinkmann, A. (2007). Graphical knowledge display—Mind mapping and concept mapping as efficient tools in mathematics education. Elementary Education Online, 6(1), 1–11.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çevik, B. (2002). Latin Amerika ve Karayipler: Temel Bilgiler ve Bakanlığımızın “Latin Amerika’ya Açılım Planı”na İlişkin bir değerlendirme. T.C. Dışişleri Bakanlığı Amerikalar Genel Yardımcılığı, Ankara.
  • Chiodo, J. J. (1993). Mental maps: Preservice teachers’ awareness of the world. Journal of Geography, 92(3), 110–117. https://doi.org/10.1080/00221349308979633
  • Çoban, A., & Şahin, E. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Ortadoğu coğrafyası hakkındaki farkındalıkları. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(3), 137–151. https://doi.org/10.30803/adusobed.456168
  • Derelioğlu, Y. (2005). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi dersinde akıl haritasının kullanımı. Eğitimde İyi Örnekler Konferansı, İstanbul, Sabancı Üniversitesi.
  • Downs, R. M., & Stea, D. (2011). Cognitive maps and spatial behaviour: Process and products. The Map Reader: Theories of Mapping Practice and Cartographic Representation, 312–317.
  • Eppler, M. J. (2006). A comparison between concept maps, mind maps, conceptual diagrams, and visual metaphors as complementary tools for knowledge construction and sharing. Information Visualization, 5(3), 202–210. https://doi:10.1057/palgrave.ivs.9500131
  • Gould, P., & White, R. (1986). Mental maps (2.Baskı). London.
  • Güner, İ., & Ertürk, M. (2020). Kıtalar ve ülkeler coğrafyası (9. Baskı). Pegem Akademi.
  • Islami, Z. R., Afrian, R., & Nurlina, N. (2017). The Influence of the use of mind map on studentsanalytical ability (experimental study on demography, geography education program, Universitas Samudra in Langsa City academic year 2016/2017). International Conference on Science, Technology and Modern Society, 1(1), 139– 141.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (15. Baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Köşker, N. (2019). Öğretmen adaylarının zihin/taslak haritalarına göre Türkiye’nin çevresindeki ülkeler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 324–358. https://doi.org/10.21764/maeuefd.430458
  • Köşker, N. (2020). Öğretmen adaylarının Türkiye’ye komşu ülkelere ilişkin imajları. International Journal of Geography and Geography Education, 41, 13–35. https://doi.org/10.32003/igge.650842
  • Kurt, B. (2015). Tarihi Olaylarda Geçen Coğrafi Mekânları Öğrencilerin Algılama Düzeyleri (Samsun Örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Matthews, M. H. (1980). Children represent their environment: Mental maps of Coventry city centre. Geoforum, 11(4), 385–397. https://doi.org/10.1016/0016-7185(80)90025-1
  • Özdemi̇r, N. (2014). Öğretmen adaylarının Türkiye’nin yeryüzü şekilleri konusundaki zihin haritalarını geliştirmeye yönelik deneysel bir çalışma. Electronic Turkish Studies, 9(5), 1685-1706.
  • Özdemir, N. (2017). Türkiye Coğrafyası Araştırmaları. F. Aslan (Ed.), Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu ve Türk öğrencilerin zihin haritalarında Afrika Kıtası: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneklemi (s. 399–430). Pegem Akademi.
  • Saarinen, T. F., MacCabe, C. L., & Morehouse, B. (1988). Sketch maps of the world as surrogates for world geographic knowledge (pp. 83-3). Tucson: University of Arizona, Dept. of Geography and Regional Development.
  • Şeyihoğlu, A., Akbaş, Y., & Kartal, A. (2012). Uygulama örnekleri ile coğrafya eğitiminde kavram ve ve zihin haritaları.(1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Taş, İ.H. (2003). Zihinsel haritalama ve öğrencilerin zihni haritalarını geliştirme yolları. Marmara Coğrafya Dergisi, 8, 1–18.
  • Temurçin, K., & Keçeli, K. (2015). Bir davranışsal coğrafya çalışması: Isparta şehri örneğinde uluslararası öğrencilerin kentsel mekân algısı. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36, 1–22.
  • Tunçel, H. (2002). Türk öğrencilerin zihin haritalarinda islam ülkeleri. Fırat University Journal of Social Science, 12(2), 83–103.
  • Worldbank, (2020). 06 Mart 2022 tarihinde https://data.worldbank.org, adresinden edinilmiştir.
  • Yarar, A. (2017). Dünya Siyasetinde Latin Amerika. İ. Ermağan (Ed.), Türkiye’de Latin Amerika çalışmaları: Mevcut durum ve beklentiler. Ankara: Nobel Akademi.
  • Yarmaidi, Y., Sugiyanta, I. G., & Wardhana, S. K. W. (2020). Utılızatıon of mınd mappıng learnıng to ıncrease the result of study geography students grade at sman 1 Gadıngrejo. Journal Learning Geography, 1(1), 23–31.
  • Yetim, M. (2019a). Liberal temelde kurumsallaşan Türkiye-Latin Amerika ilişkileri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 167–178.
  • Yılmaz, K., & Yiğit, E. Ö. (2010). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Avrupa, Ortadoğu ve Türkiye’ye komşu ülkelere ilişkin algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 318–334.

Yabancı ve T.C. uyruklu öğrencilerin zihin haritalarında Güney Amerika Kıtası

Yıl 2023, Sayı: 50, 104 - 124, 08.10.2023
https://doi.org/10.32003/igge.1303286

Öz

Bu araştırma, Türkiye’de öğrenim gören yabancı ve T.C. uyruklu öğrencilerin zihin haritalarındaki Güney Amerika kıtası algısını ve bu algı üzerinde etkili olan faktörleri incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 205 yabancı ve 50 T.C. uyruklu üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak anketle birlikte Güney Amerika kıtası yapılandırılmış dilsiz siyasi ve fiziki haritası kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin Güney Amerika kıtası algısı skorları, uyruk ve memleketlerinde oturdukları yerleşim yeri değişkenine göre anlamlı farklılaşma gösterirken, cinsiyet ve yaş değişkenleri bakımından anlamlı farklılaşma tespit edilmemiştir. Katılımcıların dilsiz siyasi haritaları incelendiğinde; en fazla doğru konumlandırılan ülkeler sırasıyla Brezilya, Arjantin, Şili ve Kolombiya’dır. Fransız Guyanası ise en az doğru konumlandırılan ülke olarak öne çıkmıştır. Güney Amerika kıtasındaki ülkelerin; ekonomik gelişmişlik düzeyi, nüfus ve yüzölçüm büyüklüklerinin, öğrencilerin dilsiz haritalarında bu ülkeleri doğru bir şekilde gösterebilme düzeylerinde anlamlı bir etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akbaş, Y., & Toros, S. (2016). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının coğrafi bilgi kaynakları ve zihin haritalarındaki dünya imajları. Doğu Coğrafya Dergisi, 21(36), 201–224. https://doi.org/10.17295/dcd.67092
  • Aksoy, B., & Karaçalı, H. (2015). 7. Sınıf öğrencilerinin zihin haritasında Türk Dünyası algısı. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4, 1–14.
  • Aksoy, B., & Koç, H. (2012). Türkiye’de öğrenim gören lisans öğrencilerinin zihin haritasında Avrupa Birliği algısı (Ankara ili örneği). Milli Eğitim Dergisi, 42(196), 107–123.
  • Alım, M. (2009). Coğrafya eğitimi öğrencilerinin Türk dünyası algıları (Atatürk Üniversitesi örneği). Uluslararası Insan Bilimleri Dergisi, 6(2), 574–586.
  • Balım, A. G. (2013). Use of technology-assisted techniques of mind mapping and concept mapping in science education: A constructivist study. Irish Educational Studies, 32(4), 437–456. https://doi.org/10.1080/03323315.2013.862907
  • Bayındır, C. (2022). Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu ve Türk öğrencilerin zihin haritalarında Güney Amerika Kıtası: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale).
  • Brinkmann, A. (2007). Graphical knowledge display—Mind mapping and concept mapping as efficient tools in mathematics education. Elementary Education Online, 6(1), 1–11.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çevik, B. (2002). Latin Amerika ve Karayipler: Temel Bilgiler ve Bakanlığımızın “Latin Amerika’ya Açılım Planı”na İlişkin bir değerlendirme. T.C. Dışişleri Bakanlığı Amerikalar Genel Yardımcılığı, Ankara.
  • Chiodo, J. J. (1993). Mental maps: Preservice teachers’ awareness of the world. Journal of Geography, 92(3), 110–117. https://doi.org/10.1080/00221349308979633
  • Çoban, A., & Şahin, E. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Ortadoğu coğrafyası hakkındaki farkındalıkları. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(3), 137–151. https://doi.org/10.30803/adusobed.456168
  • Derelioğlu, Y. (2005). Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi dersinde akıl haritasının kullanımı. Eğitimde İyi Örnekler Konferansı, İstanbul, Sabancı Üniversitesi.
  • Downs, R. M., & Stea, D. (2011). Cognitive maps and spatial behaviour: Process and products. The Map Reader: Theories of Mapping Practice and Cartographic Representation, 312–317.
  • Eppler, M. J. (2006). A comparison between concept maps, mind maps, conceptual diagrams, and visual metaphors as complementary tools for knowledge construction and sharing. Information Visualization, 5(3), 202–210. https://doi:10.1057/palgrave.ivs.9500131
  • Gould, P., & White, R. (1986). Mental maps (2.Baskı). London.
  • Güner, İ., & Ertürk, M. (2020). Kıtalar ve ülkeler coğrafyası (9. Baskı). Pegem Akademi.
  • Islami, Z. R., Afrian, R., & Nurlina, N. (2017). The Influence of the use of mind map on studentsanalytical ability (experimental study on demography, geography education program, Universitas Samudra in Langsa City academic year 2016/2017). International Conference on Science, Technology and Modern Society, 1(1), 139– 141.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (15. Baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Köşker, N. (2019). Öğretmen adaylarının zihin/taslak haritalarına göre Türkiye’nin çevresindeki ülkeler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 324–358. https://doi.org/10.21764/maeuefd.430458
  • Köşker, N. (2020). Öğretmen adaylarının Türkiye’ye komşu ülkelere ilişkin imajları. International Journal of Geography and Geography Education, 41, 13–35. https://doi.org/10.32003/igge.650842
  • Kurt, B. (2015). Tarihi Olaylarda Geçen Coğrafi Mekânları Öğrencilerin Algılama Düzeyleri (Samsun Örneği). (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Matthews, M. H. (1980). Children represent their environment: Mental maps of Coventry city centre. Geoforum, 11(4), 385–397. https://doi.org/10.1016/0016-7185(80)90025-1
  • Özdemi̇r, N. (2014). Öğretmen adaylarının Türkiye’nin yeryüzü şekilleri konusundaki zihin haritalarını geliştirmeye yönelik deneysel bir çalışma. Electronic Turkish Studies, 9(5), 1685-1706.
  • Özdemir, N. (2017). Türkiye Coğrafyası Araştırmaları. F. Aslan (Ed.), Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu ve Türk öğrencilerin zihin haritalarında Afrika Kıtası: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneklemi (s. 399–430). Pegem Akademi.
  • Saarinen, T. F., MacCabe, C. L., & Morehouse, B. (1988). Sketch maps of the world as surrogates for world geographic knowledge (pp. 83-3). Tucson: University of Arizona, Dept. of Geography and Regional Development.
  • Şeyihoğlu, A., Akbaş, Y., & Kartal, A. (2012). Uygulama örnekleri ile coğrafya eğitiminde kavram ve ve zihin haritaları.(1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Taş, İ.H. (2003). Zihinsel haritalama ve öğrencilerin zihni haritalarını geliştirme yolları. Marmara Coğrafya Dergisi, 8, 1–18.
  • Temurçin, K., & Keçeli, K. (2015). Bir davranışsal coğrafya çalışması: Isparta şehri örneğinde uluslararası öğrencilerin kentsel mekân algısı. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36, 1–22.
  • Tunçel, H. (2002). Türk öğrencilerin zihin haritalarinda islam ülkeleri. Fırat University Journal of Social Science, 12(2), 83–103.
  • Worldbank, (2020). 06 Mart 2022 tarihinde https://data.worldbank.org, adresinden edinilmiştir.
  • Yarar, A. (2017). Dünya Siyasetinde Latin Amerika. İ. Ermağan (Ed.), Türkiye’de Latin Amerika çalışmaları: Mevcut durum ve beklentiler. Ankara: Nobel Akademi.
  • Yarmaidi, Y., Sugiyanta, I. G., & Wardhana, S. K. W. (2020). Utılızatıon of mınd mappıng learnıng to ıncrease the result of study geography students grade at sman 1 Gadıngrejo. Journal Learning Geography, 1(1), 23–31.
  • Yetim, M. (2019a). Liberal temelde kurumsallaşan Türkiye-Latin Amerika ilişkileri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 167–178.
  • Yılmaz, K., & Yiğit, E. Ö. (2010). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Avrupa, Ortadoğu ve Türkiye’ye komşu ülkelere ilişkin algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 318–334.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Coğrafya Eğitimi
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Cahide Bayındır 0000-0003-1279-2976

Okan Yaşar 0000-0001-8881-4639

Yayımlanma Tarihi 8 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 50

Kaynak Göster

APA Bayındır, C., & Yaşar, O. (2023). Yabancı ve T.C. uyruklu öğrencilerin zihin haritalarında Güney Amerika Kıtası. Lnternational Journal of Geography and Geography Education(50), 104-124. https://doi.org/10.32003/igge.1303286
AMA Bayındır C, Yaşar O. Yabancı ve T.C. uyruklu öğrencilerin zihin haritalarında Güney Amerika Kıtası. IGGE. Ekim 2023;(50):104-124. doi:10.32003/igge.1303286
Chicago Bayındır, Cahide, ve Okan Yaşar. “Yabancı Ve T.C. Uyruklu öğrencilerin Zihin haritalarında Güney Amerika Kıtası”. Lnternational Journal of Geography and Geography Education, sy. 50 (Ekim 2023): 104-24. https://doi.org/10.32003/igge.1303286.
EndNote Bayındır C, Yaşar O (01 Ekim 2023) Yabancı ve T.C. uyruklu öğrencilerin zihin haritalarında Güney Amerika Kıtası. lnternational Journal of Geography and Geography Education 50 104–124.
IEEE C. Bayındır ve O. Yaşar, “Yabancı ve T.C. uyruklu öğrencilerin zihin haritalarında Güney Amerika Kıtası”, IGGE, sy. 50, ss. 104–124, Ekim 2023, doi: 10.32003/igge.1303286.
ISNAD Bayındır, Cahide - Yaşar, Okan. “Yabancı Ve T.C. Uyruklu öğrencilerin Zihin haritalarında Güney Amerika Kıtası”. lnternational Journal of Geography and Geography Education 50 (Ekim 2023), 104-124. https://doi.org/10.32003/igge.1303286.
JAMA Bayındır C, Yaşar O. Yabancı ve T.C. uyruklu öğrencilerin zihin haritalarında Güney Amerika Kıtası. IGGE. 2023;:104–124.
MLA Bayındır, Cahide ve Okan Yaşar. “Yabancı Ve T.C. Uyruklu öğrencilerin Zihin haritalarında Güney Amerika Kıtası”. Lnternational Journal of Geography and Geography Education, sy. 50, 2023, ss. 104-2, doi:10.32003/igge.1303286.
Vancouver Bayındır C, Yaşar O. Yabancı ve T.C. uyruklu öğrencilerin zihin haritalarında Güney Amerika Kıtası. IGGE. 2023(50):104-2.