Abstract
Amaç: Araştırma, ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genital hijyen davranışlarının ve bu davranışların vajinal ve idrar yolu enfeksiyonları üzerine olan etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte olan bu çalışma, 1 Mart - 31 Nisan 2021 tarihleri arasında, Kırklareli Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu ebelik ve hemşirelik bölümlerinde okuyan 282 kız öğrenci arasında yürütülmüştür. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan, sosyo-demografik ve enfeksiyon bilgilerini içeren anket formu ve Genital Hijyen Davranışları Ölçeği kullanılarak google anket formlar aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı yüzde dağılımı, ki-kare analizi, Mann Whitney U testi, Kruskall Wallis testi, ileri analizde ise post-hoc bonferonni testi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %49,3’ü ebelik, %50,7’si hemşirelik öğrencisidir. Öğrencilerinin yaş ortalaması 21.62±1.90’dir. Öğrencilerin Genital Hijyen davranışları ölçeğinden aldıkları toplam puan ortalaması 93.07±12.07’dır. Bu ölçeğin alt boyutlarından olan genel hijyen alışkanlıkları alt boyut puan ortalaması 48.15±6.57, adet hijyeni alışkanlıkları alt boyut puan ortalaması 33.83±4.8, anormal bulgu farkındalığı alt boyut puan ortalaması 11.08±2.88’dir. Öğrencilerin öğrenim gördüğü sınıf seviyeleri artıkça genital hijyen davranışlarının da arttığı saptanmıştır. Yaşamın önemli bir bölümünü geçirdiği yer, ekonomik durum, günlük ped kullanım durumu, banyo yapma pozisyonu, son bir yıl içinde idrar yolları enfeksiyonu tanısı alma ile genital hijyen davlarınışları toplam ve altboyut puan ortalamalarında istatistiksel anlamda fark bulunmuştur (p<0.05).
Sonuç: Çalışmaya katılan ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin genital hijyen davranışlarının iyi düzeyde olduğu ve sınıf seviyesi arttıkça genital hijyen davranışlarının olumlu yönde etkilendiği ve son bir yıl içinde idrar yolları enfeksiyonu tanısı alan öğrencilerin genital hijyen davranışları ölçek puan ortalamasının daha düşük olduğu belirlenmiştir. Bu bağlamda ebelik ve hemşirelik öğrencilerine öğrenim hayatlarının ilk yılında genital hijyen eğitimlerinin verilmesi önerilebilir.