Amaç: Bu araştırma sağlık alanında lisans eğitimi alan öğrencilerin sürdürülebilir yaşam bilgi düzeylerini ve bu bilgiyi uygulamaya yansıtma durumlarını değerlendirmeyi hedeflemiştir.
Yöntem: Veri toplama aracı araştırmacılar tarafından geliştirilen, likert tipi bir anket formudur ve veriler çevrimiçi olarak (Google Forms) toplanmıştır. İlgili anket formunun “genel bilgiler” ve “sürdürülebilir yaşam” olmak üzere iki bölümü mevcuttur. Verilerin değerlendirilmesinde çeşitli istatistiksel analizler uygulanmıştır.
Bulgular: Araştırmaya gönüllü 374 öğrenci katılmıştır. Katılımcıların büyük bir kısmı (%82,90) karışık beslenme modelini benimsediklerini beyan etmişlerdir. Besinlerin ayak izleri hakkındaki bilgi düzeyleri sorgulandığı zaman %80,20’si “karbon ayak izi”, %65,00’ı “su ayak izi”, %63,60’ı “enerji ayak izi” ve %60,40’ı ise “nitrojen ayak izi” terimlerinin açıklamalarına “doğru” beyanında bulunmuşlardır. Bireylerin yaşam tarzı alışkanlıkları ve bilgi düzeyleri incelendiği zaman çevre dostu elektronik cihaz kullanımı, çevreyi temiz tutma, atığa uygun çöp kovası kullanımı ve motorlu taşıt kullanımı davranışları ile bilgi düzeyleri arasında önemli bir ilişki olduğu görülmüş ve ilgili konularda bilgiye sahip kişilerin davranış olarak benimseme düzeyleri daha yüksek bulunmuştur.
Sonuç: Sürdürülebilir yaşam belirleyicileri hakkında bilgi düzeyi yüksek olan katılımcıların sürdürülebilir yaşam tarzı alışkanlıklarına sahip olduğu görülmüştür. Ancak, hem bilgi hem de uygulama düzeylerinin arttırılmasına yönelik lisans dersleri, ülke politikası, eğitim programları, kamu spotu vb. girişimlere gereksinim vardır.
-
Yazarlar verilerin toplanmasında katılımcılara ulaşımın sağlanması için destek gösteren, kurumda öğrenci olarak yer alan, Sayın Mustafa Emir Ercan ve Sayın Muhammed Mustafa Ayaz’a teşekkür ederler.
Aim: This study aimed to evaluate healthcare students’ knowledge about sustainable living and determine the level of inference of this knowledge in their daily routines.
Methods: The data collection tool was developed by researchers as a Likert-type survey. All data were collected online (via Google Forms). The survey includes two sections: “general information” and “sustainable living”. Various scientific statistical analyses were used to evaluate the data.
Results: 374 voluntary students participated in this study. Most participants (82.90%) declared they have adopted a mixed nutrition model. When their knowledge about the footprints of food was asked, 80.90% of them declared “true” for the definition of “carbon footprint”, this value was 65.00% for the “water footprint”, 63.60% for the “energy footprint”, and 60.40% for the “nitrogen footprint”. When the student’s lifestyle behaviors and knowledge status were evaluated, a positive relationship was found between the participant’s knowledge and level of inferred status for using environmentally friendly electronic machines, keeping nature clean, waste management, and using the motor vehicle. Participants -who had a higher level of knowledge status than others- had better adaptation status of these sustainable living components.
Conclusion: Although increasing knowledge about sustainable living increases adaptation of related matters as a lifestyle behavior, there is a need for undergraduate courses, political initiative, education programs, public service advertisements, etc. to increase both knowledge and level of commitment.
Sustainability, planet health, knowledge, attitudes, practice
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Articles |
Authors |
|
Project Number | - |
Early Pub Date | August 31, 2023 |
Publication Date | September 9, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 20 |
Bibtex | @research article { igusabder1202873, journal = {İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi}, issn = {2536-4499}, eissn = {2602-2605}, address = {İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu - Cihangir Mah. Şehit Jandarma Komando Er Hakan Öner Sk. No: 1 Avcılar / İstanbul / Türkiye}, publisher = {İstanbul Gelisim University}, year = {2023}, number = {20}, pages = {479 - 492}, doi = {10.38079/igusabder.1202873}, title = {Geleceğin Sağlık Profesyonellerinin Sürdürülebilir Yaşam Bilgi ve Uygulama Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi: Bir Üniversite Örneği}, key = {cite}, author = {Dayı, Taygun and Özgören, Murat and Öniz, Adile} } |
APA | Dayı, T. , Özgören, M. & Öniz, A. (2023). Geleceğin Sağlık Profesyonellerinin Sürdürülebilir Yaşam Bilgi ve Uygulama Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi: Bir Üniversite Örneği . İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi , (20) , 479-492 . DOI: 10.38079/igusabder.1202873 |
MLA | Dayı, T. , Özgören, M. , Öniz, A. "Geleceğin Sağlık Profesyonellerinin Sürdürülebilir Yaşam Bilgi ve Uygulama Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi: Bir Üniversite Örneği" . İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi (2023 ): 479-492 <https://dergipark.org.tr/en/pub/igusabder/issue/79490/1202873> |
Chicago | Dayı, T. , Özgören, M. , Öniz, A. "Geleceğin Sağlık Profesyonellerinin Sürdürülebilir Yaşam Bilgi ve Uygulama Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi: Bir Üniversite Örneği". İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi (2023 ): 479-492 |
RIS | TY - JOUR T1 - Evaluation of Relation between Sustainability Life Knowledge and Applying Status in Future Health Professionals: An University Sample AU - TaygunDayı, MuratÖzgören, AdileÖniz Y1 - 2023 PY - 2023 N1 - doi: 10.38079/igusabder.1202873 DO - 10.38079/igusabder.1202873 T2 - İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 479 EP - 492 VL - IS - 20 SN - 2536-4499-2602-2605 M3 - doi: 10.38079/igusabder.1202873 UR - https://doi.org/10.38079/igusabder.1202873 Y2 - 2023 ER - |
EndNote | %0 Istanbul Gelisim University Journal of Health Sciences Geleceğin Sağlık Profesyonellerinin Sürdürülebilir Yaşam Bilgi ve Uygulama Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi: Bir Üniversite Örneği %A Taygun Dayı , Murat Özgören , Adile Öniz %T Geleceğin Sağlık Profesyonellerinin Sürdürülebilir Yaşam Bilgi ve Uygulama Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi: Bir Üniversite Örneği %D 2023 %J İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi %P 2536-4499-2602-2605 %V %N 20 %R doi: 10.38079/igusabder.1202873 %U 10.38079/igusabder.1202873 |
ISNAD | Dayı, Taygun , Özgören, Murat , Öniz, Adile . "Geleceğin Sağlık Profesyonellerinin Sürdürülebilir Yaşam Bilgi ve Uygulama Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi: Bir Üniversite Örneği". İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi / 20 (September 2023): 479-492 . https://doi.org/10.38079/igusabder.1202873 |
AMA | Dayı T. , Özgören M. , Öniz A. Geleceğin Sağlık Profesyonellerinin Sürdürülebilir Yaşam Bilgi ve Uygulama Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi: Bir Üniversite Örneği. IGUSABDER. 2023; (20): 479-492. |
Vancouver | Dayı T. , Özgören M. , Öniz A. Geleceğin Sağlık Profesyonellerinin Sürdürülebilir Yaşam Bilgi ve Uygulama Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi: Bir Üniversite Örneği. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2023; (20): 479-492. |
IEEE | T. Dayı , M. Özgören and A. Öniz , "Geleceğin Sağlık Profesyonellerinin Sürdürülebilir Yaşam Bilgi ve Uygulama Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi: Bir Üniversite Örneği", İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, no. 20, pp. 479-492, Sep. 2023, doi:10.38079/igusabder.1202873 |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)