Walter
Benjamin'in 1935 yılında kaleme aldığı “Mekanik Yeniden Üretim Çağında Sanat
Yapıtı" makalesi, teknolojik gelişimin sanat eserleri üzerinde meydana
getirdiği dönüşümü dile getirmektedir. Benjamin'in üzerinde durduğu nokta,
kültür endüstrisinin egemen hale geldiği yeni bir çağda, sanat yapıtının
kolaylıkla çoğaltılabilir hale gelmesi ve bu yeniden üretimlerin, esere
tarihsel ve anlamsal açıdan kaybettikleridir. Günümüzde de tanık olduğumuz
üzere sanat yapıtları, Benjamin'in yaşadığı dönemden çok daha ileri seviyede
teknik imkânlarla yeniden üretime uğramaktadır. Bu çalışmada, sanat eserinin
mekanik yeniden üretimiyle kaybettiği aurasının yine teknik imkânlar yoluyla
kazanabilmesinin olasılığı üzerinde durulacaktır. Sanat eserinin sergilendiği
alanlardan paylaşılan 360 derece görüntülerin ya da 360 derece görebilen ve
bunu ağ üzerinden canlı akışla ileten kameraların ortaya çıkmasıyla, yapıtın
sergilendiği mekâna konuk olmak, kaybedilen atmosferi izleyene yaşatılma adına
yeni bir yöntem olarak karşılanabilir mi sorusuna cevap aranacaktır.
Walter Benjamin Yeniden Üretim Sanal Gerçeklik Sanat Sanat Eseri
Walter Benjamin's article "Art in the Age of Mechanical
Reproduction", which he received in 1935, expresses the transformation
that technological development has brought about in the works of art.
Benjamin's point is that in the newage when the culture industry becomes
dominant, the work of art becomes easily reproducible and that these
reproductions are lost historically and semantically. Nowadays, as we have
witnessed, art works are being reproduced with technical possibilities at a
much higher level than Benjamin's time. In this work, the possibility that the
auras lost by mechanical reproduction of the work of art can also be won
through technical possibilities will be emphasized. 360 degree images shared by
the works of art exhibited or 360 degree views and cameras that transmit it
live on the network will be the answer to the question of whether to be a guest
of the place where the work is exhibited and as a new method of keeping the
lost atmosphere watching.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 16 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. |
---|