The purpose of this study is to examine whether NUTS2
regions have spatial effect on each others’ export product and export market
diversity. The study uses 2002-2015 quaterly export, import, investment and
exporter data of the regions. The method used in the study is Spatial Panel
Data. Spatial Weight Matrix was constructed by using queen contiguity rule. LM
test was employed to determine existence of spatial effect among regions and to
choose the right spatial model between Spatial Lag Model (SAR) and Spatial
Error Model (SEM). LM test results show that there exists spatial effect among
NUTS2 the regions and the best model is SEM.
Hausman test results indicate the best model for the study is fixed
effect panel model. Spatial
autocorrelation coeeficient λ for NUTS2
is 0.08. The estimation results of SEM Panel Model for NUTS2 suggests that
while 1% increase in total import rise total export 0.15%, 1% incraese in
number of exporter and investments increase total export 0.19% and 0.16% respectively.
There is no spatial effect for number of export market of the regions.
Export Export Diversity Spatial Panel Spatial Dependence Spatial Error Model Spatial Lag Model
Bu çalışmanın amacı Türkiye’deki 26 İBBS Düzey2 bölgelerinin
birbirlerinin ihracat ürünü deseni ve ihracat pazarı çeşitliliğine etkisini
araştırmaktır. Mekânsal Panel Veri Yöntemi kullanılarak yapılan çalışmada 26
Düzey2 bölgesinin 2002-2015 dönemindeki çeyrek dilim ihracat ve ithalat
verileri kullanılmıştır. Mekânsal Ağırlık Matrisi Vezir Komşuluğu kuralına göre
oluşturulmuştur. Mekânsal etkinin olup olmadığının tespiti ve Mekânsal
Gecikmeli Model (SAR) ile Mekânsal Hata Modeli (SEM) modelleri arasında uygun
modeli seçmek için LM testi kullanılmıştır. LM testi sonuçları Düzey2 bölgeleri
arasında mekânsal bağımlılığın bulunduğunu göstermektedir. Hausman Testi
sonuçlarına göre uygun model Sabit Etkiler Modeli, LM testi sonuçlarına göre
uygun Mekânsal Ekonometrik Model ise Mekânsal Hata Modelidir. Hausman testi
sonuçları da Sabit Etkili Modelin çalışma için en uygun model olduğunu
göstermektedir. Sabit Etkili Panel Mekânsal Hata Modeli ile yapılan tahmin
sonuçlarına göre, Düzey2 bölgeleri arasındaki mekânsal otokorelasyon katsayısı
λ 0.08’dir. Düzey2 bölgeleri için
ithalatın %1 artması ürün çeşitliliğini %0.15 artırmaktadır. İhracatçı firma
sayısının %1 artması çeşitliliği %0.19 artırırken, ihracatın %1 artması ise
çeşitliliğin %0.16 artmasını sağlamaktadır. Bölgelerin birbirlerinin ihracat
pazar sayısı üzerine etkisi bulunmamaktadır.
İhracat İhracat Çeşitliliği Mekânsal Panel Mekânsal Bağımlılık Mekânsal Hata Mekânsal Gecikme Modeli
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Nisan 2017 |
Kabul Tarihi | 3 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 1 |
İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. |
---|