Research Article
BibTex RIS Cite

Türk Tüketicilerin Birleştirilmiş Ürünler Üzerindeki Tercihi: Akıllı Telefon Örneği

Year 2018, Volume: 5 Issue: 1, 221 - 230, 25.05.2018
https://doi.org/10.17336/igusbd.311729

Abstract

Akıllı telefon pazarında son yıllarda büyük bir büyüme yaşanmaktadır.
Kullanım kolaylığı ve kişiselleştirilebilme, akıllı telefonların tercih
edilmesinin temel sebeplerini oluşturmaktadır. Türkiye, Akıllı Telefon
(Smartphone) pazarının büyümesinde son yıllarda en üst sırada yer alan
ülkelerden biridir. Yeni nesil birleştirilmiş ürünler (hepsi bir arada
cihazlar, kameralı telefonlar), tüketicilere, kendi spesifik ürünlerinden daha
kaliteli ve daha yüksek ürün performansı sunabilmektedir. Bu şekilde birçok
işlevi aynı cihazda sunan ürünlere olan tüketici ilgisi her geçen gün
artmaktadır. Diğer yandan, birleştirilmiş ürünler artık eğitim hizmetleri dahil
hayatımızın her alanında spesifik işlevli ürünlerin yerini hızla almaktadır. Bu
çalışmada bu gibi durumlar örneklendirilmiş ve Türk üniversite öğrencilerinin
farklı teknolojik performans seviyelerinde birleştirilmiş veya spesifik
(birleştirilmemiş) özellikli ürün formlarına olan tercih düzeyleri
araştırılmıştır. Ayrıca, bu tip birleştirilmiş ürünlerin hayatımıza etkilerine
değinilmiş ve gelecekteki araştırmalar için yönergeler önerilmiştir.

References

  • ADAMS, W. J. & J. L. YELLEN, Commodity Bundling and the Burden of Monopoly. The Quarterly Journal of Economics, 1976, pp. 475-498.
  • AKKUCUK, U., & J. Esmaeili, “The Impact of Brands on Consumer Buying Behavior: An Empirical Study on Smartphone Buyers”, International Journal of Research in Business and Social Science (2147-4478), 5(4), 2016, pp. 1-16.
  • CHRISTENSEN, C. The Innovator's Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail, Harvard Business Review Press, 2013. CRAWFORD, W. “Multifunction Printers: Custom Convergence”, Online-Weston Then Wilton, 28(4), 2004, pp. 59-60.
  • GENCER, Y. G., & U. AKKUCUK, “Measuring Quality in Automobile Aftersales: AutoSERVQUAL Scale”, Amfiteatru Economic, 19(44), 2017, pp. 110-123.
  • GENÇER, B. G., N. GÜRBULAK, & T. ADIGÜZEL, “Eğitimde yeni bir süreç: ters-yüz sınıf sistemi”, Uluslararası Öğretmen Eğitimi Konferansı. 5-6 Şubat 2014, Dubai, 2014.
  • GERSON, B. “CEA forecasts $160 billion in CE sales for 2007-08”, TWICE: This Week in Consumer Electronics, 22(24), 2007, p. 56.
  • GÜMÜŞ, N., E. TÜRKEL & G. ŞEN, “Üniversite Tercihlerinde Ögrencilerin Yararlandiklari Bilgi Kaynaklarinin Belirlenmesine Yönelik Kastamonu Üniversitesi Ögrencileri Üzerinde Bir Araştırma”, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (2), 2015, pp. 43-67.
  • HAN, J. K., S. W. CHUNG & Y. S. SOHN, “Technology Convergence: When do Consumers Prefer Converged Products to Dedicated Products?”, Journal of Marketing, 73(4), 2009, pp. 97-108.
  • KÖTEN, E., “Social Networking in the Neighbourhood: A Field Research in Istanbul/Mahallede Sosyal Ağlar Kurmak: Istanbul'da Bir Saha Arastırması”, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 2015, pp. 23-50.
  • ONAT, E. C., N. KURUOĞLU & T. ADIGÜZEL, Teaching an EAP Course in a Synchronous Videoconferencing Platform: Technological, Pedagogical and Administrative Reflections, Uluslararası Öğretmen Eğitimi Konferansı, 2014, pp. 639-646.
  • ROBERTSON, T. S., J. ELIASHBERG, & T. RYMON, New Product Announcement Signals and Incumbent Reactions. The Journal of Marketing, 1995, pp. 1-15.
  • SCHNAARS, S. & C. Wymbs, “On the Persistence of Lackluster Demand—The History of the Video Telephone”, Technological Forecasting and Social Change, 71(3), 2004, pp. 197-216.
  • STIGLER, G. J. (1963). United States v. Loew's Inc.: A note on block-booking. The Supreme Court Review, 1963, 152-157.
  • STREMERSCH, S. & G. J. TELLIS, “Strategic Bundling of Products and Prices: A New Synthesis for Marketing”, Journal of Marketing, 66(1), (2002, pp. 55-72.

The Preference of Turkish Consumers on Converged Products: The Smartphone Example

Year 2018, Volume: 5 Issue: 1, 221 - 230, 25.05.2018
https://doi.org/10.17336/igusbd.311729

Abstract

The smartphone market is facing a huge growth in the last few years.
Convenience and personalization are the main features of the Smartphones.
Turkey is one of the top ranked countries in Smartphone market growth. Newer
generation convergence products (all-in-ones, camera phones) offer consumers
higher product performance in terms of quality which is better than their
dedicated versions. Another dilemma starts in the minds of consumers about the
purchase consideration because of the increased availability to many options.
This paper investigates the choice patterns of Turkish university students for
product forms (converged vs. dedicated) in different technological performance
levels. Mostly the converged product is the choice without any difference in
terms of product properties. In the end, managerial implications are addressed
and directions for future research are suggested.   

References

  • ADAMS, W. J. & J. L. YELLEN, Commodity Bundling and the Burden of Monopoly. The Quarterly Journal of Economics, 1976, pp. 475-498.
  • AKKUCUK, U., & J. Esmaeili, “The Impact of Brands on Consumer Buying Behavior: An Empirical Study on Smartphone Buyers”, International Journal of Research in Business and Social Science (2147-4478), 5(4), 2016, pp. 1-16.
  • CHRISTENSEN, C. The Innovator's Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail, Harvard Business Review Press, 2013. CRAWFORD, W. “Multifunction Printers: Custom Convergence”, Online-Weston Then Wilton, 28(4), 2004, pp. 59-60.
  • GENCER, Y. G., & U. AKKUCUK, “Measuring Quality in Automobile Aftersales: AutoSERVQUAL Scale”, Amfiteatru Economic, 19(44), 2017, pp. 110-123.
  • GENÇER, B. G., N. GÜRBULAK, & T. ADIGÜZEL, “Eğitimde yeni bir süreç: ters-yüz sınıf sistemi”, Uluslararası Öğretmen Eğitimi Konferansı. 5-6 Şubat 2014, Dubai, 2014.
  • GERSON, B. “CEA forecasts $160 billion in CE sales for 2007-08”, TWICE: This Week in Consumer Electronics, 22(24), 2007, p. 56.
  • GÜMÜŞ, N., E. TÜRKEL & G. ŞEN, “Üniversite Tercihlerinde Ögrencilerin Yararlandiklari Bilgi Kaynaklarinin Belirlenmesine Yönelik Kastamonu Üniversitesi Ögrencileri Üzerinde Bir Araştırma”, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (2), 2015, pp. 43-67.
  • HAN, J. K., S. W. CHUNG & Y. S. SOHN, “Technology Convergence: When do Consumers Prefer Converged Products to Dedicated Products?”, Journal of Marketing, 73(4), 2009, pp. 97-108.
  • KÖTEN, E., “Social Networking in the Neighbourhood: A Field Research in Istanbul/Mahallede Sosyal Ağlar Kurmak: Istanbul'da Bir Saha Arastırması”, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 2015, pp. 23-50.
  • ONAT, E. C., N. KURUOĞLU & T. ADIGÜZEL, Teaching an EAP Course in a Synchronous Videoconferencing Platform: Technological, Pedagogical and Administrative Reflections, Uluslararası Öğretmen Eğitimi Konferansı, 2014, pp. 639-646.
  • ROBERTSON, T. S., J. ELIASHBERG, & T. RYMON, New Product Announcement Signals and Incumbent Reactions. The Journal of Marketing, 1995, pp. 1-15.
  • SCHNAARS, S. & C. Wymbs, “On the Persistence of Lackluster Demand—The History of the Video Telephone”, Technological Forecasting and Social Change, 71(3), 2004, pp. 197-216.
  • STIGLER, G. J. (1963). United States v. Loew's Inc.: A note on block-booking. The Supreme Court Review, 1963, 152-157.
  • STREMERSCH, S. & G. J. TELLIS, “Strategic Bundling of Products and Prices: A New Synthesis for Marketing”, Journal of Marketing, 66(1), (2002, pp. 55-72.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Yasin Galip Gençer

Ulaş Akküçük

Publication Date May 25, 2018
Acceptance Date November 28, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Gençer, Y. G., & Akküçük, U. (2018). The Preference of Turkish Consumers on Converged Products: The Smartphone Example. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 221-230. https://doi.org/10.17336/igusbd.311729

 Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)