Amaç: Bu çalışma, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın Türkiye’deki kutlamalarına dair politik söylemleri ve medyada nasıl temsil edildiğini incelemeyi amaçlamaktadır. Bayramın ulusal bağımsızlık, çocukların toplumsal rolü ve toplumsal hafıza üzerindeki etkisi, tarihsel süreç içerisinde ortaya çıkan ideolojik çerçeveler bağlamında değerlendirilmiştir. Çalışma, medyanın ulusal kimlik ve sosyal değerleri şekillendirmedeki rolünü anlamaya yöneliktir.
Yöntem: Araştırma kapsamında 1930–2023 yılları arasında Cumhuriyet gazetesinde yayımlanan 23 Nisan haber ve kapakları ele alınmıştır. Eleştirel söylem analizi, çerçeveleme analizi ve ideolojik söylem analizi yöntemleri kullanılmıştır. İçerik analizi ile metinlerin tematik yapısı incelenmiş, tarihsel ve bağlamsal yorumlamalarla medya temsillerindeki değişim ve süreklilikler belirlenmiştir.
Bulgular: Analizler, bayram kutlamalarının ideolojik olarak yapılandırıldığını ve çocukların hem toplumsal hem ulusal düzeyde merkezi rollerinin vurgulandığını göstermektedir. Medyada öne çıkan temalar arasında ulusal kimlik, demokrasi, toplumsal değerler ve çocuk hakları yer almaktadır. Zaman içerisinde kutlamaların çerçevelenme biçimleri değişiklik göstermiş, politik söylemler ve ideolojik vurgu dönemlere göre çeşitlenmiştir.
Sonuç: Araştırma, ulusal festivallerin medya aracılığıyla toplumsal hafızayı, kimlik algısını ve normları şekillendirmedeki etkisini ortaya koymaktadır. 23 Nisan, çocukların toplumsal rolü ve ulusal egemenlik bağlamında ideolojik olarak vurgulanmakta ve medyanın halkı yönlendirme ve ulusal değerleri pekiştirme rolünü göstermektedir.
Aim: This study aims to examine the political discourse surrounding April 23, National Sovereignty and Children’s Day in Turkey, focusing on how the celebration has been represented in media. The research explores the festival’s role in national independence, children’s societal position, and social memory, highlighting the ideological frameworks constructed over time. The study seeks to understand how media shapes national identity, social values, and collective memory.
Method: The research analyzed articles and covers related to April 23 published in Cumhuriyet newspaper from 1930 to 2023. Critical discourse analysis, framing analysis, and ideological discourse analysis were employed. Content analysis identified thematic structures, while historical and contextual interpretations traced changes and continuities in media representations.
Results: Findings reveal that the celebration has been ideologically structured, emphasizing children’s central role in society and national sovereignty. Media consistently highlighted themes of national identity, democracy, social values, and children’s rights. The framing of the celebration evolved over time, reflecting shifts in political discourse and ideological emphasis across different periods.
Conclusion: The study demonstrates that national festivals play a critical role in shaping social memory, identity, and norms through media representation. April 23 illustrates the ideological emphasis on children’s role and national sovereignty, highlighting the media’s capacity to influence public perception and reinforce national values over time.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Journalism Studies, Communication Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 15, 2025 |
Publication Date | October 16, 2025 |
Submission Date | November 27, 2024 |
Acceptance Date | May 16, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 12 Issue: 2 |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)