İslam hukukçularının çoğunluğu akdin kuruluşuna dair temel unsurları ve bunlara ilişkin şartları taraflar, irade beyanı, mahal ve bunlara dair şartlar bağlamında bir bütün halinde tespit etmişlerdir. Bu sebeple şartların gerçekleşmesi halinde akit kurulmuş, gerçekleşmemesi halinde kurulmamış sayılır. Fesat ve butlan kavramlarının eş anlamlı olarak kullanılması suretiyle akdin kurulmamasının yaptırımı tek derecelidir. Hanefilerde ise icap-kabul, taraflar ve mahal sıralaması dâhilinde ilk sırada yer alan irade beyanı akdin rüknü sayılır. Şartlar ise in’ikat şartları, nefâz şartları, sıhhat şartları ve lüzum şartları şeklinde sınıflandırılmıştır. Rükne özgü şartlarla birlikte taraflara ve mahale ilişkin şartlar in’ikat şartları içinde mütalaa edilir. Bunlardaki eksiklik akdin kurulmamış olduğunu gösterir. Nefâz şartları, akdin derhal yürürlük kazanıp kazanmamasıyla ilgilidir. Bu şartların bulunması halinde akit aslen mevcuttur. Sıhhat şartları ise akdin aslına değil vasfına ilişkin ikincil şartlardır. Bunların eksikliği akdin özüne zarar vermez. Lüzum şartları, tarafların karşılıklı borç yükümlüsü sayılıp sayılmamaları anlamında bağlayıcılık şartlarıdır. Hanefilerin akitte sahih, fasit ve batıl şeklindeki ayrımları söz konusu akit sisteminin sonucudur. Bu sonuç aynı zamanda fasit ve batıl şeklinde iki dereceli bir yaptırımın da ifadesi olmaktadır. Bu çalışmada, Hanefilerin fasit akit tanımı, bu akdin ölçütleri ve feshine engel olan durumlar incelenecektir
The majority of the Islamic jurists have identified the basic elements establishment of contract and related conditions in the context of parties, declaration of will, place and terms in relation as a whole. For this reason, if the conditions are fulfilled, the contract is deemed to have been established and if the conditions are not fulfilled, the contract is deemed not to have been established. The sanction of not establishing a contract by means of the synonyms of the concepts of sedition and invalidity is the only criterion. In the Hanafis, declaration of will that ranks the first within sequence of offer-acceptance, parties and place is deemed the element of the contract. Conditions are categorized as conditions of conclusion, permeation, authenticity and exigency. Conditions regarding parties and place as well as the ones specific to the element are scrutinized within the conditions of conclusion. The deficiency within these indicates absence of contract. Conditions of permeation are related to whether the contract gains validity or not. In case of existence of conditions so far, the contract originally exists. Conditions of authenticity are secondary conditions related to quality of the contract, rather than its essence. Absence of these does not harm the essence of the contract. Conditions of exigency are conditions of bindingness in the sense whether parties are deemed mutual debt obligators. Hanafis’ discrimination as authentic, voidable and superstitious is a result of the system of contract. This result is also an expression of a two-degree sanction as voidable and superstitious. In this study, it will be examined definitions of voidable contract, criteria of this contract and situations impeding its cancellation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religion, Society and Culture Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2017 |
Submission Date | November 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 29 |