Fakihler cuma namazından önce kılınan sünnetlerin sübutu hakkında ihtilaf etmişlerdir. Bu namazın sabit olduğunu söyleyenler, onun ispatı sadedinde birçok rivayete yer vermektedirler. Çoğu mevkûf olan bu rivayetlerin bir kısmı sahih değildir. Sahih olanların da bu namaza delaleti sarih değildir. Cuma öncesi sünnetlerin Hz. Peygamber (s.a.v.) ta rafından kılındığını gösteren sahih ve sarih bir rivayet kaynaklarda yer almamaktadır. Hz. Peygamber’in (s.a.v.), bu namazı evinde kıldığını ifade eden sahih bir rivayet Hanımları tarafından bize aktarılmamıştır. Kaynaklarda bazı sahâbîlerin cuma öncesinde kıldıkları ifade edilen namaz, cuma ezanı ile kameti arasında kılınan cuma öncesi sünnetler değil zeval vaktinden önce kılınan ve muayyen bir rek’at sayısıyla sınırlı olmayan nafile namazdır. Cuma namazının öğle namazına kıyas edilmesi, bu sünnetlerin sübutu için yeterli bir delil teşkil etmemektedir. Cuma öncesi sünnetlerin sabit olduğunu savunan müctehidlerin bu sünnetleri kılmalarında herhangi bir beis söz konusu olmadığı gibi, onları taklit edenlerin de bu namazı kılmalarında bir sakınca yoktur.
Muslim jurists have disagreed on the existence of additional prayers before Friday Prayer. The Jurists, who claim that this prayer exists, depended on many hadiths to prove their existence. Some of these offered hadiths are not right (sahih) whereas most of them are “mawquf”. Also, those which are sahih hadith do not clearly imply these extra prayers. There is no clear right hadith in the literature which shows that Prophet Muhammad (s.a.w,) prayed additional prayers before Friday Prayer. There is no hadith narrated the wives of the Prophet Muhammad (s.a.w.) which mentions that he prayed these additional prayers at his home. Additional prayers which some Companions prayed before Friday Prayer which are mentioned in the sources are not the additional prayers which are performed between “adhan” and “qaamet” of Friday prayer but were additional prayers performed before time of noon and not limited to a specific number of “rak’ah”. Analogy of Friday prayer to Noon prayer does not constitute an adequate evidence for the existence of these additional prayers. As there is no harm for those mu jtahids who advocate the existence of additional prayers before Friday prayer to perform these prayers, there is also no harm for those who follow these mujtahids to perform these additional prayers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Law |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2015 |
Submission Date | May 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 26 |