İslam tabii ve fıtrî bir dindir. Allah bütün mevcudatı hikmeti ile yarattı, insanı yarattı. İnsanoğlunu yaratırken de ona kendi mesajını, kendi davetini kabul edecek bir kıvam, öz ve maya verdi. Ruhlar âleminin “Bezm-i Elest” denilen temsili sahnesi aslında insanoğlunun ezelde din ile ve yaratanını tanımayla uyum içerisin de yaratıldığını anlatır. İslam âlimlerinin ifadesiyle Allah insanlara iki peygamber gönderdi; birinci peygamber akıl, ikinci peygamber de nebilerdir. İnsana akıl, fıtrat, vicdan verdi ve bu kâinat içerisinde insan aklıyla düşünerek, tefekkür ederek huzur içerisinde yaşasın, yaratanını tanısın, bilgiyle hakkı hukuku gözetsin ve mutlu bir hayat sürsün diye… Bir de insanoğluna bir imkân verdi; düşünme iradesini gerçekleştirme, özgürce davranma yetkisi verdi. Böyle olduğu için dünyaya gelen insan dünya hayatının çeşitli engelleriyle, sorunlarıyla, zaaflarıyla, iç dünyasındaki veya dış dünyadan gelen çeşitli etkilerle karşılaştı ve aklının, vicdanının, ruhunun çizgisini zaman zaman unuttu. Peygamberler de insanoğlunun fıtrî yaratılışını, fıtrî özelliklerini korumak, hatırlatmak üzere geldiler ve ona aslını hatırlattılar. İslam âlimlerinin “iki peygamber” demesi bu sebepledir. Böyle olduğu için de akıl ve ki tap, akıl ve din birbiriyle çelişen değil, birbirini destekleyen ve birlikte insanoğluna huzur ve sükûn vermeyi, bu dünyada mutlu bir şekilde yaşamayı öğreten ve bunu hedefleyen kaynaklardır
Islam is a natural and innate religion. God created all beings with His wisdom, including humankind. In creating human beings, He endowed them with an essence, a nature, and a spiritual capacity that enables them to receive His message and accept His call. The symbolic scene of the “Covenant of Alast” in the realm of spirits reflects that humanity was created in harmony with religion and the recognition of its Creator from the very beginning. As Islamic scholars have expressed, God sent two kinds of messengers to human beings: the first is reason, and the second is the prophets. He granted human beings reason, innate disposition (fiṭrah), and conscience so they could live peacefully in this universe by reflecting, contemplating, recognizing their Creator, and upholding justice and rights through knowledge. Furthermore, He gave them the capacity to think, the will to act, and the freedom to choose. Because of this freedom, humans have encountered various challenges, weaknesses, and external influences throughout their worldly lives, which sometimes cause them to stray from the path of reason, conscience, and spirit. The prophets were sent to preserve and remind humanity of their natural disposition and original essence. This is why Islamic scholars speak of the “two messengers.” Hence, reason and revelation, intellect and religion, are not in conflict but are complementary sources that aim to bring peace and contentment to humanity, teaching how to live a happy and meaningful life in this world.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Law |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2015 |
Submission Date | November 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 25 |