Bugünkü Afganistan coğrafyasında İslam’dan önce Zerdüştlük, Budizm ve Hinduizm gibi dinler hâkim iken o dinlere ait bazı kanunların da var olduğu bilinmektedir. VII. asırdan itibaren İslam dininin bu topraklarda yayılmaya başlamasıyla beraber söz konusu dinlerin yerini İslam alırken, o dinlere ait hukukun yerini de İslam hukuku almış, günümüze kadar da yargı sisteminde hâlâ İslam hukuku hâkim olmaya devam etmiştir. İlk dönemlerde diğer İslam dünyasında olduğu gibi Afganistan’da da yargıda fıkıh kitapları tek kaynak idi. 1919 tarihinden günümüze kadar çıkartılan bütün ta’zîr cezalarını içeren düzenlemelerde; had, kısas ve diyetle ilgili suçların Hanefî fıkhına göre cezalandırılacağı belirtilmiştir. Ceza hukukunun kanunlaştırılmasından itibaren de hiçbir kanunun İslam hukukuna aykırı olamayacağı anayasalarda belirtilmiştir. Teorikte had, kısas ve diyetle ilgili suç ve cezalarda Hanefi fıkhına göre hüküm verileceği öngörüldüğüne rağmen pratikte uygulanması çok nadir görülmektedir. Bu bağlamda Afgan hukukuyla ilgili araştırma yapanlara ışık tutabilmesi amacıyla, Afgan ceza hukukunun kaynaklarına, şer’î hükümlerin uygulanması ile ilgili anayasa maddelerine bu makalede yer verilmiştir.
Zoroastrianism, Buddhism, and Hinduism religions and their laws were dominant in Afghanistan geography before Islam. With the spreading of Islam religion in the mentio ned land in VII. Century, Islamic law has taken the place of other laws while Islam religion has taken the place of the other religions. Since that time, the Islamic law continues to dominate the judicial system until today. It is known that there was the Islamic judge system in the first period of Islam. In all criminal laws, which contain the ta’zir offens and codificated from 1919 until now, have cleared that the hudud, qisas, and diyah offenses must be punished according to Hanafi Fıqh. Since the beginning of the codification until today, in all Afghan constitutions stated that no law can be contrary to Islamic Laws. In spite of that teorically in Afghan laws cleared that; hudud, qısas, and diyah offenses, and crimes must arrange accor ding to Hanafî’s Fıqh; just in the practice, that seen rarely. Thereto, we will study the sources of the Afghan criminal law and the constitution article about the aplying of the Shari’a law in Afghanistan.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Law |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2015 |
Submission Date | November 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 25 |