Surrogacy is very important issue today. This study includes assessments in terms of Islamic law, individuals and institutions to express the opinion on the surrogacy. Purpose of this study is not to argue that a new vision, the aim of the present views on the subject to put and to give detailed information. The most common definition of surrogate motherhood is that: embryo is formed from people who wish to have children transferred to a third party different woman’s uterus. The views of the subject surrogacy for Islamic lawyers have grou ped under four main headings. The first of them claim that motherhood is forbidden in all ca ses one of these carriers; the others claim that it is permissible for mother motherhood which transport in the form of the embryo formed by the spouses of the application of reproducti ve cells; the others claim that it is permissible that is composed of germ cells of the embryo is transferred to a surrogate mother; the others who claim that to be permitted the embryo formed by the married couples placed in the womb of the second wife; the others who claim that the form of sperm donation or egg donation is forbidden with all forms. Also in this study were informed about the surrogacy contract. This study is included the country’s views on the subject of theologians and jurists of Islam and corporate fatwas about motherhood.
Taşıyıcı annelik modern dönemde gündemde olan mühim meselelerden biridir. Taşıyıcı anneliğin en yaygın tanımı çocuk sahibi olmak isteyen evli çifte ait üreme hücrelerinden oluşmuş olan embriyonun üçüncü bir taraf olan farklı bir kadının rahmine transfer edilmesidir. İslam hukukçuları konuyu dört faklı açıdan değerlendirmektedirler. Öncelikli olarak sperm bağışı veya yumurta bağışı şeklinde üreme safhasına üçüncü şahısların dâhil olduğu gerçekleşmesi muhtemel embriyonun taşıyıcı anneye nakli şeklindeki uygu lamayı ittifakla haram kabul etmişlerdir. Ancak bir grup İslam hukukçusu evli çiftin üreme hücrelerinden elde edilmiş embriyonun yabancı bir taşıyıcı anneye nakli şeklindeki uygu lamanın caiz olduğunu iddia etmektedirler. Diğer bir grup ise karı kocaya ait embriyonun yine koca ile nikâh bağı olan ikinci eşine transferi durumunda caiz olabileceğini söylemiş tir. Başka bir grup da bu uygulamanın hiçbir şekilde caiz olmadığını savunmaktadır. Bu çalışma aynı zamanda taşıyıcı annelik konusunda çağdaş İslam hukukçularının ve fetva kuruluşlarının görüşlerini içermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Islamic Law |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2014 |
Submission Date | May 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 24 |