Öz
İnsanlığın tarihi bir nevi savaşların tarihidir ve yeryüzündeki değişim ve dönüşümler büyük ölçüde savaşların eseridir. İslam’ın tarihinde de Bedir Savaşı bir kırılma anıdır. Savaşlar, sebep ve yöntemleri açısından iki kez yargılanır. Sebebinin meşru olup almadığına göre haklı ya da haksız bir savaş, yöntemi hakkında da adilce ya da zalimce savaşıldığını söyleyebiliriz. Bununla birlikte meşru bir savaşın gayr-ı meşru bir şekilde yürütülmesi ya da haksız bir savaşın hukuka uygun bir şekilde yürütülmesi de mümkündür. İslam, savaş gerçeğini reddetmemiş, belli şartlar altında savaşa izin vermiştir. Savaş, birçok ahlak kavram içeren bir eylem olduğu için bir savaş ahlakından bahsetmek mümkündür ve savaş ahlakı, savaş hukukundan daha önce gelir. Çünkü ahlakın desteklemediği hukuk metinlerinin satırlar arasında kaldığına tarih şahittir. Hz. Peygamber, risaletinin Medine döneminde savaş gerçeğiyle karşı karşıya kalmış, bu savaşlarda örnek ahlakının gereğini yerine getirerek savaşta bile bir ahlak dünyası kurulabileceğini göstermiştir. Hz. Peygamber’in savaşları amaç ve yöntem açısından vahyin çizdiği sınırlar çerçevesinde gerçekleştiği için onun savaşlarına en ahlaki savaşlardır diyebiliriz.
Anahtar Kelimeler: savaş, ahlak, hukuk, Hz. Muhammed, İslam,
hüseyin hocam ilginiz için çok teşekkür ederim
Abstract
The history of the humankind is a kind of history of battles and wars and changes and transformations on the earth are mostly outcomes of these battles. In Islamic History Battle of Badr is a turning point. Battles are judged twice for their cause and method. Depending on the cause, legitimate or not we can say that it is a fair or unfair war, moreover depending on its method we can say it is fought fairly or cruelly. However, it is also possible for a legitimate war to be waged illegally or for an unfair war to be conducted in accordance with the law. Islam did not reject the reality of war, it allowed war under certain conditions. As war is an action that includes many moral concepts, it is possible to talk about a morality of war, and the morality of war comes ahead of the law of war. The Prophet Muhammed faced the reality of the war during the Medina era of his prophethood, and showed that a world of morality can be established even in war by fulfilling the requirements of morality in these wars. Since the wars of the Prophet Muhammed took place in the limitations of revelation, in terms of purpose and method, we can say his wars are the most moral wars.
Key words: war, morality, law, Prophet Muhammed, Islam
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Ocak 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2022 |
Gönderilme Tarihi | 13 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 1 |
A Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 2017'den bu yana TR DİZİN ULAKBİM tarafından taranmaya başlamıştır. Ayrıca, Citefactor, Rootindex, DRJI index, ResearchBib, Sobiad İndex, Scientific Indexing Services, İdealonline ve Eurasian Scientific Journal Index gibi ulusal ve uluslararası indexler tarafından da taranmaktadır. İsam ve Base Bielefeld Academic Search tarafından taranmaktadır.