Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 58 - 85, 15.01.2025
https://doi.org/10.69576/ihya.1526099

Abstract

References

  • Aktaş, Hamza – Kartopu, Saffet. “Üniversite Öğrencilerinin Ahlaki Olgunluk Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Gümüşhane Üniversitesi Örneği)”. Uluslararası Gençlik ve Ahlak Sempozyumu. Sinop: Sinop Üniversitesi, 1. Cilt, 2016, 468-485.
  • Ashworth, Peter vd. “Guilty in whose eyes? University Students' Perceptions of Cheating and Plagiarism in Academic Work and Assesment”. Studies in Higher Education, 22/2 (2017), 187-203. https://doi.org/10.1080/03075079712331381034.
  • Aiken, Lewis R. “Detecting, Understanding and Controlling for Cheating on Tests”. Research in Higher Education 32/6 (1991), 725-736. https://doi.org/10.1007/bf00974740.
  • Ay, Mustafa Fatih – Çakmak, Ahmet. “Kopya Çekmeye Yönelik Tutum Ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 43 (2015), 140-155.
  • Ay, Mustafa Fatih. “Ahlaki Olgunluk Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Bilimname XLIII/43 (2020), 349-364. https://doi.org/10.28949/bilimname.669957.
  • Bekaroğlu, Özer. “Dünyada ve Türkiye’de Bilimsel Sahtekârlık”. Tüba Bülteni, Günce 22 (2002), 12–13.
  • Chudzicka-Czupała, Agata Ewa vd. “Application of The Theory of Planned Behavior in Academic Cheating Research–Crosscultural Comparison”. Ethics & Behavior 26/8 (2015), 1-43. https://doi.org/10.1080/10508422.2015.1112745.
  • Çelik, Türkan. “Sosyal Bilgiler Öğretmenliği ve İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Kopya Çekme Eğilimlerinin İncelenmesi”. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi (MREFD) 2/2 (2020), 97-120.
  • Fraenkel, Jack R. - Wallen, Norman E. How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw Hill High Education, 7 th Edition, 2007.
  • Genç, Salih Zeki vd. “Değer ve Eğitimi Sorunsalı: Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Durum Tespiti”. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi 11/2 (2015), 374-397.
  • Kaya, Mevlüt – Aydın, Cüneyd. “Üniversite Öğrencilerinin Dini İnanç ve Ahlaki Olgunluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 30 (2011), 15-42.
  • Kaymakcan, Recep. “İlahiyat Öğrencilerinin Kopya Çekmeye Karşı Yaklaşımları”. Sakarya Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi Dergisi 4/5 (2002), 121- 138
  • Koç, Sevgi - Memduhoğlu, Hasan Basri. “Üniversite Öğrencilerinin Kopya Çekmeye Yönelik genel Eğilimlerinin İncelenmesi”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/1 (2021), 194-221.
  • Köklü, Nilgün vd. Sosyal Bilimler İçin İstatistik, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2023.
  • McCabe, Donald L. – Trevino, Linda Klebe. “Individual and Contextual İnfluences on Academic Dishonesty: A Multicampus İnvestigation”. Research in Higher Education, 38/3 (1997), 379-396. https://doi.org/10.1023/A:1024954224675.
  • Miller, Angela D. vd. “Addressing Academic Dishonesty Among the Highest Achievers. Theory into Practice 56/2 (2017), 121-128. https://doi.org/10.1080/00405841.2017.1283574
  • Özdamar, Kazım, Paket Program ile İstatistiksel Veri Analizi. 2. Cilt. Ankara: Kaan Kitabevi, 1999.
  • Özdemir, Şuayip – Karateke, Tuncay. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Kopya Çekme Davranışları-Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği-”. Dinbilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi 12/2 (2017), 151-169.
  • Savaş, Osman – Ümmet, Durmuş. “Üniversite Öğrencilerinde Ahlaki Olgunluk, Sosyal İyi Olup ve Psikolojik İyi Oluş Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”. V. Uluslararası TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi İstanbul, ed. Mehmet Engin Deniz vd. Ankara: Türkiye Eğitim Bilimleri Araştırma Derneği TEBAD, 1. Basım, 2019. 1302-1322.
  • Seçer, İsmail. Spss ve Lisrel ile Pratik veri Analizi. Ankara: Anı Yayıncılık, 2. Baskı, 2015.
  • Seven, Mehmet Ali – Engin, Ali Osman. “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Kopya Çekmeye Duydukları İhtiyaç ve Kopya Çekme Sebepleri”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11/1 (2010), 121-136.
  • Tabachnick, Barbara G. – Fidell, Linda S. Using Multivariate Statistics. Boston: Pearson Education, 6th. Edition, 2013.
  • Tan, Şeref. “Sınavlarda Kopya Çekmeyi Önlemeye Yönelik Önlemler”. Eğitim ve Bilim 26/122 (2001), 32–40.
  • Türkan, Azmi vd. “Öğretmen Adaylarının Kopya Çekme Davranışına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 25 (2023), 105-122. https://doi.org/10.29029/busbed.1123180.
  • Türkçe Büyük Sözlük. Erişim 11 Haziran 2024. https://sozluk.gov.tr/
  • Ünlü, Hüseyin – Eroğlu, Cihan. “Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Kopya Çekmeye Yönelik Tutumları”. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi X/3 (2012), 101-106.

İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Kopya Çekmeye Yönelik Tutumları İle Ahlaki Olgunluk Düzeyleri Arasındaki İlişki Üzerine Ampirik Bir Araştırma: SDÜ İlahiyat Fakültesi Örneklemi

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 58 - 85, 15.01.2025
https://doi.org/10.69576/ihya.1526099

Abstract

Kopya çekme eğilimi, eğitim-öğretimde karşılaşılan en önemli sorunlardan birisidir. Öğrencilerin öğrenim süreleri içerisinde elde etmiş oldukları kazanımların objektif olarak ölçülerek puanlanmasının hedeflendiği sınavlarda öğrencilerin kopya çekmeye başvurmaları hem sınavların objektifliğini zedelemekte hem öğrenim süresince elde edilen kazanımların doğru tespitini güçleştirmekte hem de ahlaki yönden bir sorun teşkil etmektedir. Özellikle din ve ahlak eğitimi esasına dayalı İlahiyat Fakültelerinde öğrenim görmekte olan öğrencilerin kopya çekmeye yönelik tutum ve bakış açıları daha da önem arz etmektedir. Yapılan bu araştırma, 2024 yılı içerisinde Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde hazırlık ve üstü sınıflarda öğrenim görmekte olan 279 kadın, 113 erkek toplam 392 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, ampirik yöntem tercih edilmiş olup, Google.forms’da hazırlanmış olan anket öğrencilere online olarak uygulanmıştır. Araştırmada, İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin kopya çekmeye bakış açıları ile ahlaki olgunluk düzeyleri karşılaştırılmıştır. Araştırmada katılımcılara ait yaş, cinsiyet, medeni durum, öğretim türü, sınıf düzeyi, genel akademik başarı düzeyi, ilahiyat fakültesini tercih etme şekilleri ve gelir durumuna yönelik demografik bilgilerle beraber Kopya Çekmeye Yönelik Tutum Ölçeği ve Ahlaki Olgunluk Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 25.0 ile istatistiki analize tabi tutulmuştur. Yapılan araştırmada, katılımcılara ait demografik değişkenlerdeki farklılaşmalara bağlı olarak Kopya Çekmeye Yönelik Tutum Ölçeği ve Ahlaki Olgunluk Ölçeklerine ait bazı alt boyutlarda anlamlı farklılaşmalar gözlenmekle beraber, katılımcıların ahlaki olgunluk düzeyleri ile kopya çekmeye yönelik tutumları arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı sonucu elde edilmiştir.

References

  • Aktaş, Hamza – Kartopu, Saffet. “Üniversite Öğrencilerinin Ahlaki Olgunluk Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Gümüşhane Üniversitesi Örneği)”. Uluslararası Gençlik ve Ahlak Sempozyumu. Sinop: Sinop Üniversitesi, 1. Cilt, 2016, 468-485.
  • Ashworth, Peter vd. “Guilty in whose eyes? University Students' Perceptions of Cheating and Plagiarism in Academic Work and Assesment”. Studies in Higher Education, 22/2 (2017), 187-203. https://doi.org/10.1080/03075079712331381034.
  • Aiken, Lewis R. “Detecting, Understanding and Controlling for Cheating on Tests”. Research in Higher Education 32/6 (1991), 725-736. https://doi.org/10.1007/bf00974740.
  • Ay, Mustafa Fatih – Çakmak, Ahmet. “Kopya Çekmeye Yönelik Tutum Ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 43 (2015), 140-155.
  • Ay, Mustafa Fatih. “Ahlaki Olgunluk Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Bilimname XLIII/43 (2020), 349-364. https://doi.org/10.28949/bilimname.669957.
  • Bekaroğlu, Özer. “Dünyada ve Türkiye’de Bilimsel Sahtekârlık”. Tüba Bülteni, Günce 22 (2002), 12–13.
  • Chudzicka-Czupała, Agata Ewa vd. “Application of The Theory of Planned Behavior in Academic Cheating Research–Crosscultural Comparison”. Ethics & Behavior 26/8 (2015), 1-43. https://doi.org/10.1080/10508422.2015.1112745.
  • Çelik, Türkan. “Sosyal Bilgiler Öğretmenliği ve İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Kopya Çekme Eğilimlerinin İncelenmesi”. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi (MREFD) 2/2 (2020), 97-120.
  • Fraenkel, Jack R. - Wallen, Norman E. How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw Hill High Education, 7 th Edition, 2007.
  • Genç, Salih Zeki vd. “Değer ve Eğitimi Sorunsalı: Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Durum Tespiti”. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi 11/2 (2015), 374-397.
  • Kaya, Mevlüt – Aydın, Cüneyd. “Üniversite Öğrencilerinin Dini İnanç ve Ahlaki Olgunluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 30 (2011), 15-42.
  • Kaymakcan, Recep. “İlahiyat Öğrencilerinin Kopya Çekmeye Karşı Yaklaşımları”. Sakarya Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi Dergisi 4/5 (2002), 121- 138
  • Koç, Sevgi - Memduhoğlu, Hasan Basri. “Üniversite Öğrencilerinin Kopya Çekmeye Yönelik genel Eğilimlerinin İncelenmesi”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/1 (2021), 194-221.
  • Köklü, Nilgün vd. Sosyal Bilimler İçin İstatistik, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2023.
  • McCabe, Donald L. – Trevino, Linda Klebe. “Individual and Contextual İnfluences on Academic Dishonesty: A Multicampus İnvestigation”. Research in Higher Education, 38/3 (1997), 379-396. https://doi.org/10.1023/A:1024954224675.
  • Miller, Angela D. vd. “Addressing Academic Dishonesty Among the Highest Achievers. Theory into Practice 56/2 (2017), 121-128. https://doi.org/10.1080/00405841.2017.1283574
  • Özdamar, Kazım, Paket Program ile İstatistiksel Veri Analizi. 2. Cilt. Ankara: Kaan Kitabevi, 1999.
  • Özdemir, Şuayip – Karateke, Tuncay. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Kopya Çekme Davranışları-Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği-”. Dinbilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi 12/2 (2017), 151-169.
  • Savaş, Osman – Ümmet, Durmuş. “Üniversite Öğrencilerinde Ahlaki Olgunluk, Sosyal İyi Olup ve Psikolojik İyi Oluş Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”. V. Uluslararası TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi İstanbul, ed. Mehmet Engin Deniz vd. Ankara: Türkiye Eğitim Bilimleri Araştırma Derneği TEBAD, 1. Basım, 2019. 1302-1322.
  • Seçer, İsmail. Spss ve Lisrel ile Pratik veri Analizi. Ankara: Anı Yayıncılık, 2. Baskı, 2015.
  • Seven, Mehmet Ali – Engin, Ali Osman. “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Kopya Çekmeye Duydukları İhtiyaç ve Kopya Çekme Sebepleri”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11/1 (2010), 121-136.
  • Tabachnick, Barbara G. – Fidell, Linda S. Using Multivariate Statistics. Boston: Pearson Education, 6th. Edition, 2013.
  • Tan, Şeref. “Sınavlarda Kopya Çekmeyi Önlemeye Yönelik Önlemler”. Eğitim ve Bilim 26/122 (2001), 32–40.
  • Türkan, Azmi vd. “Öğretmen Adaylarının Kopya Çekme Davranışına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 25 (2023), 105-122. https://doi.org/10.29029/busbed.1123180.
  • Türkçe Büyük Sözlük. Erişim 11 Haziran 2024. https://sozluk.gov.tr/
  • Ünlü, Hüseyin – Eroğlu, Cihan. “Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Kopya Çekmeye Yönelik Tutumları”. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi X/3 (2012), 101-106.

An Empirical Research on the Relationship Between the Attitudes of Students of the Faculty of Theology Towards Making Copies and Their Moral Maturity Levels: A Sample of the Faculty of Theology of SDU

Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 58 - 85, 15.01.2025
https://doi.org/10.69576/ihya.1526099

Abstract

The tendency to cheat in he exam is one of the most important problems encountered in education. In exams where students' achievements during their education are aimed to be objectively measured and scored, students resorting to cheating damages the objectivity of the exams, makes it difficult to accurately determine the achievements obtained during their education, and also poses a moral problem. Especially the attitudes and perspectives of students studying in Faculties of Theology based on religious and moral education towards cheating are even more important. This research was conducted with a total of 392 students, 279 women and 113 men, studying in preparatory and above classes at Süleyman Demirel University Faculty of Theology in 2024. In the study, the empirical method was preferred and Google was preferred.the questionnaire prepared in the forms was applied online to the students. In the research, the perspectives of students of the Faculty of Theology on copying and their moral maturity levels were compared. Age, gender, marital status, type of teaching, class level, general academic achievement level, forms of preference for the faculty of theology and income status of the participants along with demographic information, Attitude Scale towards Copying and Moral Maturity Scale were used in the study. The data were subjected to statistical analysis with SPSS 25.0. Although significant differences were observed in some sub-dimensions of the Decipherment Attitude Scale and Moral Maturity Scales depending on the differences in demographic variables belonging to the participants in the study, it was concluded that there was no significant relationship between the moral maturity levels of the participants and their attitudes towards decipherment.

References

  • Aktaş, Hamza – Kartopu, Saffet. “Üniversite Öğrencilerinin Ahlaki Olgunluk Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Gümüşhane Üniversitesi Örneği)”. Uluslararası Gençlik ve Ahlak Sempozyumu. Sinop: Sinop Üniversitesi, 1. Cilt, 2016, 468-485.
  • Ashworth, Peter vd. “Guilty in whose eyes? University Students' Perceptions of Cheating and Plagiarism in Academic Work and Assesment”. Studies in Higher Education, 22/2 (2017), 187-203. https://doi.org/10.1080/03075079712331381034.
  • Aiken, Lewis R. “Detecting, Understanding and Controlling for Cheating on Tests”. Research in Higher Education 32/6 (1991), 725-736. https://doi.org/10.1007/bf00974740.
  • Ay, Mustafa Fatih – Çakmak, Ahmet. “Kopya Çekmeye Yönelik Tutum Ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 43 (2015), 140-155.
  • Ay, Mustafa Fatih. “Ahlaki Olgunluk Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Bilimname XLIII/43 (2020), 349-364. https://doi.org/10.28949/bilimname.669957.
  • Bekaroğlu, Özer. “Dünyada ve Türkiye’de Bilimsel Sahtekârlık”. Tüba Bülteni, Günce 22 (2002), 12–13.
  • Chudzicka-Czupała, Agata Ewa vd. “Application of The Theory of Planned Behavior in Academic Cheating Research–Crosscultural Comparison”. Ethics & Behavior 26/8 (2015), 1-43. https://doi.org/10.1080/10508422.2015.1112745.
  • Çelik, Türkan. “Sosyal Bilgiler Öğretmenliği ve İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Kopya Çekme Eğilimlerinin İncelenmesi”. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi (MREFD) 2/2 (2020), 97-120.
  • Fraenkel, Jack R. - Wallen, Norman E. How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw Hill High Education, 7 th Edition, 2007.
  • Genç, Salih Zeki vd. “Değer ve Eğitimi Sorunsalı: Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Durum Tespiti”. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi 11/2 (2015), 374-397.
  • Kaya, Mevlüt – Aydın, Cüneyd. “Üniversite Öğrencilerinin Dini İnanç ve Ahlaki Olgunluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 30 (2011), 15-42.
  • Kaymakcan, Recep. “İlahiyat Öğrencilerinin Kopya Çekmeye Karşı Yaklaşımları”. Sakarya Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi Dergisi 4/5 (2002), 121- 138
  • Koç, Sevgi - Memduhoğlu, Hasan Basri. “Üniversite Öğrencilerinin Kopya Çekmeye Yönelik genel Eğilimlerinin İncelenmesi”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/1 (2021), 194-221.
  • Köklü, Nilgün vd. Sosyal Bilimler İçin İstatistik, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2023.
  • McCabe, Donald L. – Trevino, Linda Klebe. “Individual and Contextual İnfluences on Academic Dishonesty: A Multicampus İnvestigation”. Research in Higher Education, 38/3 (1997), 379-396. https://doi.org/10.1023/A:1024954224675.
  • Miller, Angela D. vd. “Addressing Academic Dishonesty Among the Highest Achievers. Theory into Practice 56/2 (2017), 121-128. https://doi.org/10.1080/00405841.2017.1283574
  • Özdamar, Kazım, Paket Program ile İstatistiksel Veri Analizi. 2. Cilt. Ankara: Kaan Kitabevi, 1999.
  • Özdemir, Şuayip – Karateke, Tuncay. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Kopya Çekme Davranışları-Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği-”. Dinbilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi 12/2 (2017), 151-169.
  • Savaş, Osman – Ümmet, Durmuş. “Üniversite Öğrencilerinde Ahlaki Olgunluk, Sosyal İyi Olup ve Psikolojik İyi Oluş Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”. V. Uluslararası TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi İstanbul, ed. Mehmet Engin Deniz vd. Ankara: Türkiye Eğitim Bilimleri Araştırma Derneği TEBAD, 1. Basım, 2019. 1302-1322.
  • Seçer, İsmail. Spss ve Lisrel ile Pratik veri Analizi. Ankara: Anı Yayıncılık, 2. Baskı, 2015.
  • Seven, Mehmet Ali – Engin, Ali Osman. “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Kopya Çekmeye Duydukları İhtiyaç ve Kopya Çekme Sebepleri”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11/1 (2010), 121-136.
  • Tabachnick, Barbara G. – Fidell, Linda S. Using Multivariate Statistics. Boston: Pearson Education, 6th. Edition, 2013.
  • Tan, Şeref. “Sınavlarda Kopya Çekmeyi Önlemeye Yönelik Önlemler”. Eğitim ve Bilim 26/122 (2001), 32–40.
  • Türkan, Azmi vd. “Öğretmen Adaylarının Kopya Çekme Davranışına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 25 (2023), 105-122. https://doi.org/10.29029/busbed.1123180.
  • Türkçe Büyük Sözlük. Erişim 11 Haziran 2024. https://sozluk.gov.tr/
  • Ünlü, Hüseyin – Eroğlu, Cihan. “Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Kopya Çekmeye Yönelik Tutumları”. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi X/3 (2012), 101-106.
Year 2025, Volume: 11 Issue: 1, 58 - 85, 15.01.2025
https://doi.org/10.69576/ihya.1526099

Abstract

References

  • Aktaş, Hamza – Kartopu, Saffet. “Üniversite Öğrencilerinin Ahlaki Olgunluk Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi (Gümüşhane Üniversitesi Örneği)”. Uluslararası Gençlik ve Ahlak Sempozyumu. Sinop: Sinop Üniversitesi, 1. Cilt, 2016, 468-485.
  • Ashworth, Peter vd. “Guilty in whose eyes? University Students' Perceptions of Cheating and Plagiarism in Academic Work and Assesment”. Studies in Higher Education, 22/2 (2017), 187-203. https://doi.org/10.1080/03075079712331381034.
  • Aiken, Lewis R. “Detecting, Understanding and Controlling for Cheating on Tests”. Research in Higher Education 32/6 (1991), 725-736. https://doi.org/10.1007/bf00974740.
  • Ay, Mustafa Fatih – Çakmak, Ahmet. “Kopya Çekmeye Yönelik Tutum Ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 43 (2015), 140-155.
  • Ay, Mustafa Fatih. “Ahlaki Olgunluk Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Bilimname XLIII/43 (2020), 349-364. https://doi.org/10.28949/bilimname.669957.
  • Bekaroğlu, Özer. “Dünyada ve Türkiye’de Bilimsel Sahtekârlık”. Tüba Bülteni, Günce 22 (2002), 12–13.
  • Chudzicka-Czupała, Agata Ewa vd. “Application of The Theory of Planned Behavior in Academic Cheating Research–Crosscultural Comparison”. Ethics & Behavior 26/8 (2015), 1-43. https://doi.org/10.1080/10508422.2015.1112745.
  • Çelik, Türkan. “Sosyal Bilgiler Öğretmenliği ve İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Kopya Çekme Eğilimlerinin İncelenmesi”. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi (MREFD) 2/2 (2020), 97-120.
  • Fraenkel, Jack R. - Wallen, Norman E. How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw Hill High Education, 7 th Edition, 2007.
  • Genç, Salih Zeki vd. “Değer ve Eğitimi Sorunsalı: Sınıf Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Durum Tespiti”. Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi 11/2 (2015), 374-397.
  • Kaya, Mevlüt – Aydın, Cüneyd. “Üniversite Öğrencilerinin Dini İnanç ve Ahlaki Olgunluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 30 (2011), 15-42.
  • Kaymakcan, Recep. “İlahiyat Öğrencilerinin Kopya Çekmeye Karşı Yaklaşımları”. Sakarya Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi Dergisi 4/5 (2002), 121- 138
  • Koç, Sevgi - Memduhoğlu, Hasan Basri. “Üniversite Öğrencilerinin Kopya Çekmeye Yönelik genel Eğilimlerinin İncelenmesi”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/1 (2021), 194-221.
  • Köklü, Nilgün vd. Sosyal Bilimler İçin İstatistik, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2023.
  • McCabe, Donald L. – Trevino, Linda Klebe. “Individual and Contextual İnfluences on Academic Dishonesty: A Multicampus İnvestigation”. Research in Higher Education, 38/3 (1997), 379-396. https://doi.org/10.1023/A:1024954224675.
  • Miller, Angela D. vd. “Addressing Academic Dishonesty Among the Highest Achievers. Theory into Practice 56/2 (2017), 121-128. https://doi.org/10.1080/00405841.2017.1283574
  • Özdamar, Kazım, Paket Program ile İstatistiksel Veri Analizi. 2. Cilt. Ankara: Kaan Kitabevi, 1999.
  • Özdemir, Şuayip – Karateke, Tuncay. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Kopya Çekme Davranışları-Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği-”. Dinbilimleri Akademik Araştırmalar Dergisi 12/2 (2017), 151-169.
  • Savaş, Osman – Ümmet, Durmuş. “Üniversite Öğrencilerinde Ahlaki Olgunluk, Sosyal İyi Olup ve Psikolojik İyi Oluş Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”. V. Uluslararası TURKCESS Eğitim ve Sosyal Bilimler Kongresi İstanbul, ed. Mehmet Engin Deniz vd. Ankara: Türkiye Eğitim Bilimleri Araştırma Derneği TEBAD, 1. Basım, 2019. 1302-1322.
  • Seçer, İsmail. Spss ve Lisrel ile Pratik veri Analizi. Ankara: Anı Yayıncılık, 2. Baskı, 2015.
  • Seven, Mehmet Ali – Engin, Ali Osman. “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Kopya Çekmeye Duydukları İhtiyaç ve Kopya Çekme Sebepleri”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11/1 (2010), 121-136.
  • Tabachnick, Barbara G. – Fidell, Linda S. Using Multivariate Statistics. Boston: Pearson Education, 6th. Edition, 2013.
  • Tan, Şeref. “Sınavlarda Kopya Çekmeyi Önlemeye Yönelik Önlemler”. Eğitim ve Bilim 26/122 (2001), 32–40.
  • Türkan, Azmi vd. “Öğretmen Adaylarının Kopya Çekme Davranışına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi”. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 25 (2023), 105-122. https://doi.org/10.29029/busbed.1123180.
  • Türkçe Büyük Sözlük. Erişim 11 Haziran 2024. https://sozluk.gov.tr/
  • Ünlü, Hüseyin – Eroğlu, Cihan. “Beden Eğitimi Öğretmen Adaylarının Kopya Çekmeye Yönelik Tutumları”. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi X/3 (2012), 101-106.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychology of Religion
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Memiş 0000-0003-1811-5677

Early Pub Date January 15, 2025
Publication Date January 15, 2025
Submission Date August 1, 2024
Acceptance Date November 27, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 11 Issue: 1

Cite

ISNAD Memiş, Mustafa. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Kopya Çekmeye Yönelik Tutumları İle Ahlaki Olgunluk Düzeyleri Arasındaki İlişki Üzerine Ampirik Bir Araştırma: SDÜ İlahiyat Fakültesi Örneklemi”. İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi 11/1 (January 2025), 58-85. https://doi.org/10.69576/ihya.1526099.

A Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 2017'den bu yana TR DİZİN ULAKBİM tarafından taranmaya başlamıştır. Ayrıca, Citefactor, Rootindex, DRJI index, ResearchBib, Sobiad İndex, Scientific Indexing Services, İdealonline ve Eurasian Scientific Journal Index  gibi ulusal ve uluslararası indexler tarafından da taranmaktadır. İsam ve Base Bielefeld Academic Search tarafından taranmaktadır.


             

1200px-Cc_by-nc_icon.svg.png