Hadis tarihine bakıldığında hadis şerhleri önemli bir yere sahiptir. Hadis şerh faaliyetleri, hadislerde bulunan garip kelimelerin tercümeleri ve zahiren çelişkili gibi görülen hadislerin açıklamaları niteliğinde başlamıştır. Hicrî dördüncü asırda Ebû Süleyman Hamd b. Muhammed el-Hattabî’nin (ö. 388/998), Ebû Dâvûd’un (ö. 275/889) es-Sünen’i üzerine yazdığı Meâlimü’s-sünen eseriyle birlikte sistematik bir hal alan şerh faaliyetleri günümüze kadar devam edegelmiştir. Osmanlı hadis kültürü, 623 yıl boyunca hadis şerh faaliyetlerinin merkezinde yer almıştır. Makalemize konu olan Osman b. Yakup el-Kemâhî, XVIII. yüzyılda yaşamış Osmanlı muhaddislerindendir ve iki hadis şerhi kaleme almıştır. Bu araştırmada, İmam A’zam’a (ö. 150/767) ve Müsned’ine yoğunlaşmak yerine Kemâhî’nin Müsned üzerine yazdığı Tenvîrü’s-sened adlı şerh kitabı ele alınacaktır. Bu şerh kitabı, metninin (Müsned) te’lif olarak ilk asra yakın olması itibâriyle önemli hadis şerhleri arasında değerlendirilebilir. Bunun yanı sıra kaynak zenginliği ve farklı ilim dallarını ihtivâ eden şerhleriyle çok yönlü ve özgün bir şerhtir. 221 varaklık Tunus nüshasının incelenmesi sonucunda tespit edilen Tenvîr şerhinin önemi, özellikleri ve Kemâhî’nin bu eserdeki şerh metodu ele alınacaktır.
Hadîs Şerh Hanefî İmam A’zam Kemâhî el-Müsned Tenvîrü’s-sened
Bu makale 2022 yılında kabul edilen “Osman b. Yakup el-Kemâhî’nin (ö. 1171/1757) Tenvîru’s-sened fî îdâhî rumûzî’l-Müsned Adlı Eserinin Edisyon Kritiği” adlı yüksek lisans tezinden üretilmiştir.
When examining the history of hadith, hadith commentaries hold a significant place. The activity of hadith commentary initially began as explanations of rare words found in hadiths and clarifications of seemingly contradictory hadiths. With the work Ma'ālim al-Sunan, written by Abū Sulaymān Ḥamd b. Muḥammad al-Khaṭṭābī (d. 388/998) on Abū Dāwūd's (d. 275/889) al-Sunan, hadith commentary efforts became more systematic and have continued to the present day. The Ottoman hadith culture stood at the center of hadith commentary activities for 623 years. The subject of this article, ʿUthmān b. Yaʿqūb al-Kamāhī, was an Ottoman muhaddith who lived in the 18th century and authored two hadith commentaries. This study will focus on Kamāhī's commentary on the Musnad, titled Tanwīr al-Sanad, rather than his work concerning Imām al-Aʿẓam (d. 150/767) and his Musnad. This commentary can be regarded as one of the important hadith commentaries, given that its text (the Musnad) dates back to the early centuries of Islam. Moreover, it is a multifaceted and original commentary due to its rich sources and its incorporation of various branches of knowledge. The study will discuss the significance, features, and commentary method employed by Kamāhī in the Tanwīr commentary, based on an examination of the 221-page Tunis manuscript.
This article was derived from the master's thesis titled "Critical Edition of Osman b. Ya‘qūb al-Kamāhī's (d. 1171/1757) Work Tenvīr al-Sanad fī Īḍāḥ Rumūz al-Musnad," which was accepted in 2022.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Hadith |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 15, 2025 |
Publication Date | January 15, 2025 |
Submission Date | August 1, 2024 |
Acceptance Date | December 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 1 |
A Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 2017'den bu yana TR DİZİN ULAKBİM tarafından taranmaya başlamıştır. Ayrıca, Citefactor, Rootindex, DRJI index, ResearchBib, Sobiad İndex, Scientific Indexing Services, İdealonline ve Eurasian Scientific Journal Index gibi ulusal ve uluslararası indexler tarafından da taranmaktadır. İsam ve Base Bielefeld Academic Search tarafından taranmaktadır.