İslam, kadının şerefini korudu. Cahiliyye Döneminde yaşadığı cehennem köleliğinde ona özgürlük verdi. Bu, Hz. Peygamber s.a.s zamanında oldu. İslam tarihi erkekler arasına katılıp daveti tebliğ eden, onun ilimlerini tahsil eden ve kendini o yolda yok eden kadınların isimlerini bize aktarır. Yüce İslam, hayatın gelişmelerine uyumlu bir şekilde, daha önce hiç bir dinin vermediği hakları, kadına verdi ve onun hukukunu korumak için ona yardımcı oldu. İffetine yakışmayan şeyler konusunda da İslâm kadını korudu. Onun bütün bedenini örtmeye gayret etti. Sesi de bunlardandır. Sonra fakihler, gerekçeleri ve delilleri ile birlikte kadın için mübah ve haram olan şeylerin detaylarında ictihad ettiler. Bu çalışmada, müctehidlerden gelen ictihad ve dayanaklarını toplayıp özetlemeye çalıştırm. Sonra kendime göre tercihe şayan olan görüşü aldım. İsabet ettiysem Allah’tan, yanıldıysam benden ve şeytandır. Özetle, öğretmen, doktor, telefon, kapıdaki kimse, alışveriş ve hayatın artan diğer işlerindeki konuşmasında kadının sesinin genel anlamda mübah olduğu sonucuna vardım. Aynı şekilde telbiye, Kur’an okuma, zikir ve namaz gibi ibadet alanındaki istekleri hususunda da hüküm böyledir. Sesini inceltmemsi işveli konuşmaması ve sözü gereksiz yere uzatmaması şartıyla kaddının bu durumlarda konuşması meşrudur. Allah Teâlâ şöyle buyurdu: “Ey peygamber kadınları, siz, kadınlardan herhangi biri gibi değilsiniz. Eğer korunuyorsanız, sözü yumuşak kıvrak bir eda ile söylemeyin ki, kalbinde hastalık bulunan kimse tamah etmesin.” Ahzap, 33/32 .
The Islam ensured the dignity of women, and gave her freedom from the slavery hell, where she was living in the era of ignorance by the time of Prophet Muhammad, the Islamic history immortalized the names of those who participated the men in reporting the advocacy, mastering the science and giving the one’s self on course. The true Islam remained supportive to cope with the developments of the life along with the sponsoring of their rights as it were not sponsored by others before. The Islam is keen to care about the woman so it ordered her to keep the selfrestraint principle which is not worthy for her and exert effort to cover her body as well as her voice, then the jurists read up in the details of that which is permitted and prohibited by the explanation and Demonstration. And I tried in this research to collect and summarize what it comes from them as arguments and testimonials. Then I toggled what I saw weighted as a Preponderant according to my discretionary. If I was right then it would be from Allah, if not then it would be from myself and the devil. I concluded that the woman voice is permitted on the common according to the life requirements as shopping, response for others, telephone, doctor or teacher as well as the increasing the life burden in addition to the worship requirements of prayers , reading the Qur’an and catering, it is permitted not to soften her voice or prolong her speech. Allah said:’’ O wives of the Prophet, you are not like anyone among women. If you fear Allah, then do not be soft in speech [to men], lest he in whose heart is disease should covet, but speak with appropriate speech.” Al-Ahzab, 33/32 .
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 2 |