İnternet kullanımının yaygınlaşması ile birlikte bilgi akışı hızlanmış ve tüketicinin alışveriş yapma şekli değişmiştir. Dolayısıyla günümüzün yükselen eğilimi olan internet üzerinden alışverişin her geçen gün daha fazla ilgi görür hale geldiği görülmektedir. Online alışveriş sayesinde coğrafi sınırlamalar ortadan kalkmakta ve kullanıcılar daha fazla bilgiye, çok daha az zaman ve maliyet ile ulaşabilmektedirler. Dünyada olduğu gibi ülkemizde de tüketicilerin hayat tarzlarının değişmesi, iş yoğunluğunun artması ve zaman darlığı gibi faktörler, internet üzerinden alışverişin hızlanmasına katkı sağlamıştır. İnternet ortamında açılan pek çok sanal mağazanın, farklı sayıda ve kalitede seçenekler ve hizmetler sunarak tüketicilere küresel ürün yelpazesi arasından tercih yapma şansı sağladığı görülmektedir. E- ticaret ile pek çok ürün internet üzerinden dünyanın her yerinde alınır satılır hale gelmiştir. E ticaret ile pazarlaması ve satışı yapılan yaygın ürünlerden biriside giysidir. Çalışmada, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından yapılan 2021 yılına ait Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırmasından elde edilen mikro veri seti kullanılmıştır. Çalışmada 15 yaş ve üzeri bireylerin cinsiyet farklılıklarına göre internet üzerinden yapılan giyim alışverişlerinde etkili olan sosyo-demografik ve ekonomik faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın sonucuna göre, kadınların web sitesi veya mobil uygulama üzerinden giyim alışverişlerinde yaş, meslek, hanenin dizüstü bilgisayar sahipliği, gelir, bölge ve eğitim durumu etkili olmaktadır. Erkeklerin web sitesi veya mobil uygulama üzerinden giyim alışverişlerinde ise yaş, meslek, gelir, bölge, hanenin masaüstü bilgisayar sahipliği ve hanenin dizüstü bilgisayar sahipliği durumu etkili olmaktadır.
The flow of information has accelerated and the way consumers shop has changed with the widespread use of the Internet. Therefore, it is observed that online shopping, which is currently the emerging trend, is gaining more and more attention each day. Thanks to online shopping, geographical limitations are removed and users get access to more information at a reduced cost and in a shorter amount of time. The growth of internet shopping in our country and worldwide has been accelerated by factors such as changing lifestyles of consumers, increasing workloads and time constraints. It is seen that many virtual stores opened on the Internet offer consumers a variety of options and services, allowing them to choose from a global product selection. Many products can now be bought and sold from anywhere in the world thanks to e-commerce. Clothing is a popular product that e-commerce markets and sells. The study used a micro data set from the 2021 Information and Communication Technology Usage Survey in Households conducted by Turkey Statistical Institute. In the study, it was aimed to determine the socio-demographic and economic factors that affect online clothing shopping based on the gender differences of individuals aged 15 and older. According to the study's findings, age, occupation, family laptop ownership, income, geography, and education status all impact women's clothing shopping via the website or mobile application. On the other hand, age, occupation, income, region, household computer ownership, and household laptop ownership are all useful factors when shopping for men's clothing online or through a mobile application.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Service Marketing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | July 23, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 25 Issue: 1 |