Bu çalışmada, tek seferlik bir minnettarlık müdahalesinin, üniversite öğrencilerinin esenlik halleri ve öz yeterlilik algıları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Öğrenciler, rastlantısal kontrol deney yöntemi kullanılarak minnettarlık grubu ve kontrol grubu olmak üzere ikiye ayrılmıştır. Daha
sonrasında, grupların müdahale/kontrol sonrasındaki minnettarlık düzeyleri, esenlik halleri (yaşam doyumu ve pozitif duygulanım) ve akademik
öz yeterlilikleri ölçülmüştür. Analizler sonucunda, tek seferlik müdahalenin, minnettarlık ve esenlik hali kapsamında pozitif duygulanım üzerinde anlamlı bir etkisi bulunurken, yaşam doyumu ve akademik öz yeterlilik üzerinde rolü olmadığını görülmektedir. Bulgular, olası
minnettarlık müdahale programlarının, pozitif psikoloji ve pozitif örgütsel davranış alanlarında potansiyelini vurgulamakta ve bu kapsamda farklı örneklem gruplarıyla daha fazla araştırmaya ihtiyaç olduğunu göstermektedir.
This study examined the effect of a one-time gratitude intervention on university students' well-being and self-efficacy perceptions. The students divided into two groups, a gratitude group and a control group, using a randomized control experiment. Then, the gratitude levels, well-
being (life satisfaction and positive affect) and academic self-efficacy of the groups after the intervention/control were measured. The analyses that the one-time intervention had a significant effect on gratitude and positive affect in the context of well-being, but not on life satisfaction and academic self-efficacy. The findings highlight the potential of gratitude intervention programs in the fields of positive psychology and positive organizational behavior and suggest the need for further research with different sample groups.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Human Resources Management, Organisational Behaviour |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | October 28, 2025 |
| Submission Date | March 18, 2025 |
| Acceptance Date | September 23, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: Özel Sayı |