Bu çalışmada Türkiye’de lojistik sektörünün dış ticarete olan etkisi incelenmektedir. İncelemeler sonucunda lojistik sektörünün dış ticarete etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Lojistik sektörü ve Türkiye’nin dış ticareti arasındaki ilişkinin incelenebilmesi için Ocak 2000- Aralık 2020 dönemini kapsayan aylık veriler kullanılmıştır. Türkiye’nin dış ticaret, lojistik taşımacılık şekilleri ve sanayi üretim endeksine uygun olarak değişkenlere ilişkin VAR (Vektör otoregresif) modeli oluşturularak varyans ayrıştırması ve etki-tepki analizleri yapılmıştır. Ekonometrik analiz sonuçlarına göre, dış ticaretin lojistik taşımacılık şekillerinin tümü ve sanayi üretim endeksi ile yakından ilişkili olduğu sonucuna varılmıştır. Dış ticaret değişkeni genel itibari ile demiryolu, denizyolu, havayolu, karayolu ve sanayi üretim endekslerine verilen şoklara pozitif tepki vermiştir. Varyans Ayrıştırması sonuçları incelendiğinde ise, taşımacılık şekillerinden demiryolu, denizyolu, havayolu ve karayolu değişkenlerine verilen bir şokta ikinci en büyük açıklayıcılık payına sahip değişken dış ticaret değişkeni olmuştur.
Dış ticaret lojistik sektörü VAR modeli varyans ayrıştırması etki tepki analizi impulse response analysis
In this article, the impact of the logistics industry on foreign trade in Turkey has been examined. As a result of the research, the conclusion that the logistics sector has an effect on foreign trade was reached. In the article, monthly data covering the years January 2000-December 2020 were used to examine the relationship between logistics and Turkey's foreign trade. Variance decomposition and impact-response analyzes were done by creating a VAR model suitable for Turkey's foreign trade, logistics transportation and industrial production index of Turkey. According to the results of the econometric analysis, it was concluded that foreign trade is closely related to all forms of logistics transportation and industrial production index. The foreign trade variable generally reacted positively to the shocks given to the railway, maritime, airway, road and industrial production indices. When the Variance Decomposition results are examined, foreign trade has the second largest explanatory share in a shock given to different transportation modes such as railway, seaway, airway and road variables.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Economics |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 30, 2022 |
Publication Date | March 30, 2022 |
Submission Date | October 26, 2021 |
Acceptance Date | March 19, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 1 |
This Web is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.