BibTex RIS Cite

Balanced Scorecard and Six Sigma: An Integrated Model Proposal

Year 2015, , 59 - 76, 09.04.2015
https://doi.org/10.18394/iid.86097

Abstract

In this study, it is aimed to integrate the application processes of both Balanced Scorecard and Six Sigma to constitute a new model suggestion. Before applying the integrated model suggestion it is needed that the strategic planning process to be completed. Forasmuch, the integrated model presents a method in order that strategies can be executed effectively within the framework of Six Sigma cycle. Therefore, the integrated model enables Balanced Scorecard to be applied based on a process-focused approach. Besides, the strategic goals of the organization must be converted into critical to quality (CTQ)’s and CTQ’s must be divided into four performance dimensions of integrated model suggestion. Also the process Sigma number must be calculated according to four performance dimensions of the integrated model suggestion. And it must be evaluated whether the feedback information of Six Sigma Project is operational or strategic.

References

  • Ada, E. vd. (2004). Türk İşletmelerinde Verimlilik Artışı İçin Altı Sigma Yönetim Sistemi Modeli”, Gaziantep-Adana, Yöneylem Araştırması/Endüstri Mühendisliği-XXIV Ulusal Kongresi Bildirileri.
  • Ağca, V. ve Tunçer, E. (2006). Çok Boyutlu Performans Değerleme Modelleri ve Bir Balanced Scorecard Uygulaması, Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8 (1), 173-193.
  • Aslan, G., Demir, S. (2005). Laboratuar Tıbbında Altı Sigma Kalite Yönetimi, Türk Biyokimya Dergisi, 272-278.
  • Balcı, Ş. (2005). Altı Sigma Süreç İyileştirme Tekniği ve Sanayide Bir Uygulama, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Bregfoyle, F.W. (1999). Implementing Six Sigma Smarter Solutions Using Statistical Methods, USA: John Wiley & Sons Inc.
  • Bregfoyle, F.W. vd. (2001). Managing Six Sigma A Practical Guide to Understanding, Assesing, and Implementing the Strategy That Yields Bottom-Line Success, USA: John Wiley & Sons. Inc.
  • Coşkun, A. (2006a). Bankaların Stratejik Yönetiminde Performans Karnesi Kullanımı, Bankacılar Dergisi, Sayı 56, 28-39.
  • Coşkun, A. (2006b). Stratejik Performans Yönetimi ve Performans Karnesi, İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Coşkun, A. (2006c). Stratejik Performans Yönetiminde Performans Karnesi Kullanımı: Türkiye’deki Sanayi İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma”, http://www.alicoskun.net., (Erişim: 08.08.2008).
  • Coşkun, A. (2006ç). Büyük Sanayi İşletmelerinde Kurumsal Performans Ölçüm ve Yönetim Uygulamaları, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 119-136.
  • Çalışkan, G. (2006). Altı Sigma ve Toplam Kalite Yönetimi”, E-Sosder, 5 (17), 60-75.
  • Eckes, G. (2005). Herkes İçin Altı Sigma, (Çev.Umut Hasdemir), İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Fugua, N.B. (2006). Six Sigma Programs, START Magazine, 6 (5), 1-6.
  • Gitlow, H. ve Levine, S.D.M. (2005). Six Sigma for Green Belts and Champions, Foundations, DMAIC, Tools, Cases, and Certification, USA: Pearson Education Inc.
  • Gupta, P. (2004). Six Sigma Business Scorecard Ensuring Performance for Profit, USA, The Mc Graw-Hill Companies Inc.
  • Güner, M.F. (2006). Stratejik Performans Değerlemede Dengeli Sonuç Kartı: Bir Sanayi İşletmesinde Uygulama, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Adana.
  • Gürsakal, N. (2005). Altı Sigma Müşteri Odaklı Yönetim, 2. Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım A.Ş.
  • Işığıçok, E. (2005). Altı Sigma Kara Kuşaklar İçin Hipotez Testleri Yol Haritası, Bursa: Sigma Center Yönetim Sistemleri.
  • Kanji, G.P. ve Moura e Sa, P. (2001). Kanji’s Business Scorecard, Total Quality Management Magazine, 12 (7-8), 898-905.
  • Kaplan, R.S. ve Norton, D.P. (1996). The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action, USA: Harvard Business School Press.
  • Kaplan, R.S. ve Norton, D.P. (2001). The Strategy Focused Organization: How Balanced Scorecard Companies Thrive in The US New Business Environment, USA: Harvard Business School Press.
  • Kaplan, R.S. ve Norton, D.P. (2003). Balanced Scorecard Şirket Stratejisini Eyleme Dönüştürmek, (Çev.Serra Egeli), 3. Basım, İstanbul: Sistem Yayıncılık A.Ş..
  • Kaplan, R.S. ve Norton, D.P. (2006). Strateji Haritaları Gayri Maddi Varlıkları Maddi Sonuçlara Dönüştürmek, (Çev.Şeyda Öztürk), İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd.Şti.
  • Kaygusuz, S.Y. (2005). Yönetim Muhasebesinin Performans Yönetimi Boyutunda Geldiği Son Nokta: Balanced Scorecard (Ölçüm Kartı Tekniği), İş,Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 7 (1), 81-103.
  • Kasa, H. (2003). Altı Sigma Gerçeği, Kalder Forum (Ocak-Mart), 28-39.
  • Kılıç, M. ve Erkan, V. (2006). Stratejik Planlama ve Dengeli Performans Yönetimi Yaklaşımları Bir Arada Olabilir mi?”, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 2, 77-93.
  • Niven, P.R. (2002). Balanced Scorecard Step By Step, Maximizing Performance and Maintaining Results, USA: John Wiley & Sons Inc.
  • Örnek, A.Ş. (2000). Balanced Scorecard: Bilgiden Stratejiye Ulaşmada Kullanılabilecek Yeni Bir Araç, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (3), 255-277.
  • Özbirecikli, M. ve Ölçer, F. (2002). Strateji Odaklı Performans Ölçüm Sistemi: Balanced Scorecard-BSC, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 31 (2) 1-18.
  • Pande, P.S. vd. (2004). Six Sigma Yolu, GE, Motorola ve Zirvedeki Diğer Firmaların Performanslarını Yükseltme Yöntemleri, (Çev. Nafiz Güder ve Güneş Tokcan), 1. Baskı, İstanbul: Klan Yayınları.
  • Polat, A. vd. (2003). Altı Sigma Nedir?, Ankara: S.P.A.C Altı Sigma Danışmanlık Ltd.Şti.
  • Polat, A. vd. (2005). Altı Sigma Vizyonu, Ankara: S.P.A.C Altı Sigma Danışmanlık Ltd.Şti.
  • Pyzdek, T. (2003). The Six Sigma Handbook, A Complete Guide for Green Belts, Black Belts, and Managers at All Levels, USA: The McGraw-Hill Companies Inc.
  • Shina, S.G. (2002). Six Sigma For Electronics Design And Manifacturing, USA: The McGraw-Hill Companies Inc.
  • Tayntor, C.B. (2003). Six Sigma Software Development, USA: Auerbach Publications.
  • Üreten, S. (1998). Üretim/İşlemler Yönetimi, Planlama-Denetim Kararları, Karar Modelleri ve İyileştirme Yaklaşımları, Ankara: Türk Hava Kurumu Basımevi İşletmeciliği.

Balanced Scorecard ve Altı Sigma: Bütünleşik Bir Model Önerisi

Year 2015, , 59 - 76, 09.04.2015
https://doi.org/10.18394/iid.86097

Abstract

Bu çalışmada, Balanced Scorecard ve Altı Sigma uygulama süreçlerinin bütünleştirilerek yeni bir model önerisi oluşturulması amaçlanmaktadır. Model önerisi uygulanmadan önce, stratejik planlama sürecinin tamamlanmış olması gerekmektedir. Zira bütünleşik model, stratejilerin ekili olarak uygulanması için Altı Sigma döngüsü çerçevesinde bir yöntem sunmaktadır. Bu nedenle, bütünleşik model, Balanced Scorecard’ın süreç odaklı bir yaklaşıma dayalı olarak uygulanmasına imkân vermektedir. Bunun yanı sıra, örgütün stratejik amaçları da, Altı Sigma’da kritik kalite özelliklerine dönüştürülmeli ve kritik kalite özellikleri model önerisinin dört boyutuna göre sınıflandırılmalıdır. Ayrıca, Altı Sigma’da süreç sigma sayısı da model önerisinin dört boyutuna göre hesaplanmalıdır. Altı Sigma projesindeki geri bildirim bilgisinin operasyonel mi yoksa stratejik mi olduğu da değerlendirilmelidir.

References

  • Ada, E. vd. (2004). Türk İşletmelerinde Verimlilik Artışı İçin Altı Sigma Yönetim Sistemi Modeli”, Gaziantep-Adana, Yöneylem Araştırması/Endüstri Mühendisliği-XXIV Ulusal Kongresi Bildirileri.
  • Ağca, V. ve Tunçer, E. (2006). Çok Boyutlu Performans Değerleme Modelleri ve Bir Balanced Scorecard Uygulaması, Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8 (1), 173-193.
  • Aslan, G., Demir, S. (2005). Laboratuar Tıbbında Altı Sigma Kalite Yönetimi, Türk Biyokimya Dergisi, 272-278.
  • Balcı, Ş. (2005). Altı Sigma Süreç İyileştirme Tekniği ve Sanayide Bir Uygulama, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Bregfoyle, F.W. (1999). Implementing Six Sigma Smarter Solutions Using Statistical Methods, USA: John Wiley & Sons Inc.
  • Bregfoyle, F.W. vd. (2001). Managing Six Sigma A Practical Guide to Understanding, Assesing, and Implementing the Strategy That Yields Bottom-Line Success, USA: John Wiley & Sons. Inc.
  • Coşkun, A. (2006a). Bankaların Stratejik Yönetiminde Performans Karnesi Kullanımı, Bankacılar Dergisi, Sayı 56, 28-39.
  • Coşkun, A. (2006b). Stratejik Performans Yönetimi ve Performans Karnesi, İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Coşkun, A. (2006c). Stratejik Performans Yönetiminde Performans Karnesi Kullanımı: Türkiye’deki Sanayi İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma”, http://www.alicoskun.net., (Erişim: 08.08.2008).
  • Coşkun, A. (2006ç). Büyük Sanayi İşletmelerinde Kurumsal Performans Ölçüm ve Yönetim Uygulamaları, Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 119-136.
  • Çalışkan, G. (2006). Altı Sigma ve Toplam Kalite Yönetimi”, E-Sosder, 5 (17), 60-75.
  • Eckes, G. (2005). Herkes İçin Altı Sigma, (Çev.Umut Hasdemir), İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Fugua, N.B. (2006). Six Sigma Programs, START Magazine, 6 (5), 1-6.
  • Gitlow, H. ve Levine, S.D.M. (2005). Six Sigma for Green Belts and Champions, Foundations, DMAIC, Tools, Cases, and Certification, USA: Pearson Education Inc.
  • Gupta, P. (2004). Six Sigma Business Scorecard Ensuring Performance for Profit, USA, The Mc Graw-Hill Companies Inc.
  • Güner, M.F. (2006). Stratejik Performans Değerlemede Dengeli Sonuç Kartı: Bir Sanayi İşletmesinde Uygulama, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Adana.
  • Gürsakal, N. (2005). Altı Sigma Müşteri Odaklı Yönetim, 2. Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım A.Ş.
  • Işığıçok, E. (2005). Altı Sigma Kara Kuşaklar İçin Hipotez Testleri Yol Haritası, Bursa: Sigma Center Yönetim Sistemleri.
  • Kanji, G.P. ve Moura e Sa, P. (2001). Kanji’s Business Scorecard, Total Quality Management Magazine, 12 (7-8), 898-905.
  • Kaplan, R.S. ve Norton, D.P. (1996). The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action, USA: Harvard Business School Press.
  • Kaplan, R.S. ve Norton, D.P. (2001). The Strategy Focused Organization: How Balanced Scorecard Companies Thrive in The US New Business Environment, USA: Harvard Business School Press.
  • Kaplan, R.S. ve Norton, D.P. (2003). Balanced Scorecard Şirket Stratejisini Eyleme Dönüştürmek, (Çev.Serra Egeli), 3. Basım, İstanbul: Sistem Yayıncılık A.Ş..
  • Kaplan, R.S. ve Norton, D.P. (2006). Strateji Haritaları Gayri Maddi Varlıkları Maddi Sonuçlara Dönüştürmek, (Çev.Şeyda Öztürk), İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd.Şti.
  • Kaygusuz, S.Y. (2005). Yönetim Muhasebesinin Performans Yönetimi Boyutunda Geldiği Son Nokta: Balanced Scorecard (Ölçüm Kartı Tekniği), İş,Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 7 (1), 81-103.
  • Kasa, H. (2003). Altı Sigma Gerçeği, Kalder Forum (Ocak-Mart), 28-39.
  • Kılıç, M. ve Erkan, V. (2006). Stratejik Planlama ve Dengeli Performans Yönetimi Yaklaşımları Bir Arada Olabilir mi?”, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 2, 77-93.
  • Niven, P.R. (2002). Balanced Scorecard Step By Step, Maximizing Performance and Maintaining Results, USA: John Wiley & Sons Inc.
  • Örnek, A.Ş. (2000). Balanced Scorecard: Bilgiden Stratejiye Ulaşmada Kullanılabilecek Yeni Bir Araç, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (3), 255-277.
  • Özbirecikli, M. ve Ölçer, F. (2002). Strateji Odaklı Performans Ölçüm Sistemi: Balanced Scorecard-BSC, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 31 (2) 1-18.
  • Pande, P.S. vd. (2004). Six Sigma Yolu, GE, Motorola ve Zirvedeki Diğer Firmaların Performanslarını Yükseltme Yöntemleri, (Çev. Nafiz Güder ve Güneş Tokcan), 1. Baskı, İstanbul: Klan Yayınları.
  • Polat, A. vd. (2003). Altı Sigma Nedir?, Ankara: S.P.A.C Altı Sigma Danışmanlık Ltd.Şti.
  • Polat, A. vd. (2005). Altı Sigma Vizyonu, Ankara: S.P.A.C Altı Sigma Danışmanlık Ltd.Şti.
  • Pyzdek, T. (2003). The Six Sigma Handbook, A Complete Guide for Green Belts, Black Belts, and Managers at All Levels, USA: The McGraw-Hill Companies Inc.
  • Shina, S.G. (2002). Six Sigma For Electronics Design And Manifacturing, USA: The McGraw-Hill Companies Inc.
  • Tayntor, C.B. (2003). Six Sigma Software Development, USA: Auerbach Publications.
  • Üreten, S. (1998). Üretim/İşlemler Yönetimi, Planlama-Denetim Kararları, Karar Modelleri ve İyileştirme Yaklaşımları, Ankara: Türk Hava Kurumu Basımevi İşletmeciliği.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Barbak

Publication Date April 9, 2015
Submission Date November 20, 2014
Published in Issue Year 2015

Cite

APA Barbak, A. (2015). Balanced Scorecard and Six Sigma: An Integrated Model Proposal. İş Ve İnsan Dergisi, 2(1), 59-76. https://doi.org/10.18394/iid.86097
AMA Barbak A. Balanced Scorecard and Six Sigma: An Integrated Model Proposal. İİD. April 2015;2(1):59-76. doi:10.18394/iid.86097
Chicago Barbak, Ahmet. “Balanced Scorecard and Six Sigma: An Integrated Model Proposal”. İş Ve İnsan Dergisi 2, no. 1 (April 2015): 59-76. https://doi.org/10.18394/iid.86097.
EndNote Barbak A (April 1, 2015) Balanced Scorecard and Six Sigma: An Integrated Model Proposal. İş ve İnsan Dergisi 2 1 59–76.
IEEE A. Barbak, “Balanced Scorecard and Six Sigma: An Integrated Model Proposal”, İİD, vol. 2, no. 1, pp. 59–76, 2015, doi: 10.18394/iid.86097.
ISNAD Barbak, Ahmet. “Balanced Scorecard and Six Sigma: An Integrated Model Proposal”. İş ve İnsan Dergisi 2/1 (April 2015), 59-76. https://doi.org/10.18394/iid.86097.
JAMA Barbak A. Balanced Scorecard and Six Sigma: An Integrated Model Proposal. İİD. 2015;2:59–76.
MLA Barbak, Ahmet. “Balanced Scorecard and Six Sigma: An Integrated Model Proposal”. İş Ve İnsan Dergisi, vol. 2, no. 1, 2015, pp. 59-76, doi:10.18394/iid.86097.
Vancouver Barbak A. Balanced Scorecard and Six Sigma: An Integrated Model Proposal. İİD. 2015;2(1):59-76.

 

 

                                                                          Creative Commons Lisansı


İş ve İnsan Dergisi (e-ISSN 2148-967X) Creative Commons Alıntı-LisansDevam 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.