Günümüzde kadınlara yönelik önyargıyla ilgili farkındalık
artsa da, iş hayatında, özellikle yüksek pozisyonlar söz konusuysa, önyargının
gizil formları varlığını devam ettirmektedir. Cam tavan, kadınların
çalıştıkları kurumlarda yükselmek istediklerinde, karşılaştıkları engelleri
ifade eden ve kadınların ulaşabilecekleri en yüksek noktayı temsil eden
görünmez bir bariyerdir. Yapılan güncel çalışmalar, cam tavanı aşmayı
başarsalar bile kadınların ayrımcılığın farklı bir formuyla karşılaştığına
işaret etmiştir: Kadınlar daha çok şirketin durumunun kötüye gittiği yani
riskli durumlarda yöneticilik pozisyonuna getirilmektedir. Araştırmacılar
ayrımcılığın gizil/örtük bir formu olarak değerlendirdikleri bu durumu “cam
uçurum” terimiyle ifade etmiştir. Bu yazıda, çam uçurum kavramı farklı
bulgulardan örneklerle açıklanmış ve farklı kuramsal yaklaşımlara değinilerek
ele alınmıştır. Önyargılarla ilgili farkındalığın hem önyargılarla mücadele
etmede hem de kadınların ve dolayısıyla kurumların başarısı adına oldukça önemli
olması nedeniyle bu çalışmada temel olarak iş hayatında kadınlara yönelik,
özellikle de örtük düzeydeki, önyargılarla ilgili farkındalığı artırmak
hedeflenmiştir.
Although there has recently been greater awareness on
prejudices towards women, subtle forms of prejudice in working life continue to
exist. Glass ceiling is as a subtle and transparent barrier implying the upper
limit that women can reach when they aim to increase their positions in an
organization. Current studies indicated that even though women manage to break
the glass ceiling they face with another form of discrimination: they are
appointed to leadership positions during periods of crisis. Researchers
evaluated this situation as an implicit form of discrimination against women
and use “glass cliff” as a term to define the situation. In the current review,
by giving examples from different studies glass cliff has been introduced as a
concept; besides, the topic has been discussed from different theoretical
perspectives. This paper’s main aim is to increase awareness on prejudices
towards women in working life because awareness is important tool to fight
against prejudices and for the success of women and companies.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 23, 2017 |
Submission Date | February 20, 2017 |
Acceptance Date | September 21, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 2 |
İş ve İnsan Dergisi (e-ISSN 2148-967X) Creative Commons Alıntı-LisansDevam 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.